رگولاتوری برای جلوگیری از سواستفاده، راه حل سختگیرانهتری پیش گرفت
آخرین فرصت به «وس»
تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۲
آیتیمن- انتشار نامهای از سوی سید محمد امامی مدیر کل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مفررات خطاب به حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول در شبکههای اجتماعی به عنوان قطع کامل سرویسهای ارزش افزوده تعبیر شد.
در این نامه رگولاتوری اعلام کرده است که پلتفرم اپراتورها در تشخیص درخواست حقیقی مشترکین از درخواست جعلی توسط بدافزارها ناتوان است که این گونه عضوگیریها برخلاف روال تعیین شده از سوی رگولاتوری بوده و موجب ضرر و زیان مشترکان میشود. از این رو روال جدیدی برای تایید مرحلهای عضویت مشترک تعیین شده است.
روال جدید عضوگیری
در این روال، برای همه مشترکان حال حاضر عضو سرویسهای ارزش افزوده باید پیامی با این محتوا ارسال شود:«مشترک گرامی شما عضو سرویسهای ارزش افزوده زیر میباشید، چنانچه میخواهید عضویت شما در این سرویسها فعال بماند مطابق دستورالعمل اقدام فرمایید:
- برای عضویت در سرویس اول و تایید آن: ارسال رقم اول کد ملی به شماره xxxx
- برای عضویت در سرویس دوم و تایید آن: ارسال رقم اول و دوم کد ملی به شماره xxxx
- برای عضویت در سرویس سوم و تایید آن: ارسال رقم اول و دوم و سوم کد ملی به شماره: xxxx
- برای عضویت در سرویس دهم به بعد و تایید آن: ارسال کد ملی به شماره xxxx
همچنین براساس این دستورالعمل خدمات اضطراری و اورژانس از مفاد آن مستنثنی هستند و در این موارد اپراتور مخیر است به تشخیص خود عمل کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توییتی نوشت: «اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات «وس» و به حساب چه شرکتهایی رفته است. آمار بسیار جالبی خواهد شد».
عضویت فقط با تایید چند مرحلهای
رییس سازمان تنظیم مقررات این دستورالعمل جدید را به معنای پایان وس نمیداند و میگوید این سازمان به دنبال آن است که سواستفادهها متوقف شود.
حسین فلاح جوشقانی در این باره به مهر گفت: ما تاکیدمان بر این است که در حوزه خدمات ارزش افزوده، باید کلاهبرداری ها قطع شود و در حال تصمیم گیری برای پایان دادن به سوءاستفاده ها از مردم هستیم.
وی گفت: مطابق با آخرین تصمیمی که اتخاذ شده است، اپراتورها باید به مردم اطلاع دهند که تاکنون چه سرویس هایی دریافت کرده و چه مبالغی از سوی مشترکان این خدمات پرداخت شده است.
معاون وزیر ارتباطات درباره نامهای که از سوی رگولاتوری به اپراتورها ابلاغ شده است، توضیح داد و گفت: در این نامه از اپراتورها خواستهایم از این پس، ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان، با تایید چند مرحلهای از سوی مشترک، همراه باشد.
وی ادامه داد: ارائی سرویس ارزش افزوه باید با رضایت مشترک همراه باشد و به همین دلیل از اپراتورها خواسته ایم مرحله تایید دریافت خدمات پیامکی را در چند مرحله برای مشترکان فراهم کنند.
فلاح جوشقانی افزود: این نامه در جهت عملیاتی شدن مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به منزله پایان دادن به خدمات «وس» نیست. چرا که ما معتقدیم تمامی سرویس های ارزش افزوده کلاهبرداری نیستند اما بخش عمده ای از آنها، در این حوزه عملکرد مناسبی نداشتهاند.
برخورهایمان موثر نبوده است
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه ارائه خدمات ارزش افزوده برای مشترکان موبایل باید با رضایت، شفافیت و به دور از ایجاد بستر کلاهبرداری باشد، ادامه داد: این موضوع را طی چند سال گذشته پیگیری کردهایم و در برخی موارد با خاطیان برخورد هم داشتهایم اما تاکنون این برخوردها تاثیر لازم را نداشته است. البته سامانه «ستاره ۸۰۰ مربع»، کمک بسیاری به حل مشکلات این بخش کرده اما باید به طور کلی سوءاستفاده از بین برود.
وی گفت: در این نامه از اپراتورها نخواسته ایم که سرویس خود را قطع کنند بلکه با توجه به اینکه برخی سرویسهای «وس» مورد نیاز مردم است، ما خواستهایم که این سرویس ها با رضایت مردم و شفافیت ارائه شود و روشهای کلاهبرداری در آن از بین برود.
فلاح جوشقانی با اشاره به نمونههایی از کلاهبرداریهای انجام شده در زمینه خدمات ارزش افزوده گفت: هم اکنون شاهد گسترش بدافزارهای ارزش افزوده هستیم. به نحوی که برای مثال درج لینک سایت در کانالهای اجتماعی و ترغیب مردم به بازکردن لینک موردنظر، هزینه سرویس ارزش افزوده برای کاربران را به همراه دارد.
وی افزود: پیامکهایی که با لینک تبلیغاتی برای مشترکان ارسال میشود و کاربران به صورت ناآگاه اقدام به بازکردن لینک موردنظر میشوند، از دیگر موارد بارز کلاهبرداری ارزش افزوده است. چرا که در بسیاری از این موارد، خدمات ارزش افزوده برای کاربر فعال شده و از حساب وی شارژ می شود. در همین حال موضوع ادعا برای ارائه اینترنت رایگان که به صورت بدافزار و اسپم در شبکههای اجتماعی منتشر میشود نیز، نمونه بارزی از کلاهبرداری در خدمات ارزش افزوده است که به ضرر کاربران بوده و باید جلوی آن گرفته شود.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ریشه این موضوع و نفوذ سرویس، در اپراتورها است و باید یک روش نظارتی برای آن درنظر گرفت.
آخرین فرصت وس؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داده بود در صورتی که موفق به جلوگیری از سواستفاده از بستر خدمات ارزش افزوده را نتواند بگیرد، کل این سرویسها متوقف خواهد شد.
در این راه رگولاتوری راهکارهای مختلفی را ارایه کرده که از جمله آن اطلاعرسانی به مشترکان و تایید دو مرحلهای است.
اما بدافزارها تایید دو مرحلهای را هم با استفاده از بدافزارهای موبایل دور زدند و حالا مدل تایید چند مرحلهای بازهم سختتر شده و نیاز به کد ملی صاحب خط است. باید دید آیا این روش رگولاتوری میتوان جلو صدها میلیارد تومان سواستفاده را بگیرد؟