با مصوبه رگولاتوری از نیمه اردیبهشتماه
ارسال پیامکهای VAS منوط به خرید اعتبار میشود
تاریخ انتشار
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۳
آیتیمن - سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، اواخر اسفندماه سال گذشته، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را درخصوص ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده، برای اجرا ابلاغ کرد. این مصوبه از 15 اردیبهشت ماه سال 99 لازم الاجرا خواهد بود.
بر اساس این مصوبه که به گفته وزیر ارتباطات، به منظور پایان دادن به کلاهبرداریهای خدمات ارزش افزوده تصویب شده، هر مشترک یک اعتبار خاص دریافت خدمات ارزش افزوده خواهد داشت که دارندگان پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، فقط تا سقف آن اعتبار مجاز به فعالسازی خدمات مرتبط هستند و بعد از پایان اعتبار، یا باید به دلخواه خود، خدمات رایگان به مشترک بدهند یا از او بخواهند که اعتبار خود را تمدید یا شارژ کند.
حسین فلاح جوشقانی در خصوص مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر شرایط جدید استفاده از خدمات ارزش افزوده پیامکی که با هدف حمایت از حقوق مشترکان تلفن همراه و الزام مصوبه شورای عالی مجازی تصویب شد، توضیح داد.
وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، شاهد اجرای مدل جدیدی از ارایه خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری خواهیم بود، گفت: مطابق این مصوبه، اپراتورها دیگر امکان ارسال پیامک ارزش افزوده را بدون اجازه مشترک نخواهند داشت. به این معنی که ابتدا مشترک باید برای استفاده از این سرویس، اعتبار خریداری کند و پس از آن اپراتور، حق ارسال پیامک ارزش افزوده را برای مشترک خواهد داشت.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بر این اساس درصورتی که خط مشترک، اعتبار مبتنی بر ارزش افزوده نداشته باشد، این سرویس برای وی فعال نبوده و اپراتور نمیتواند خدمات VAS به مشترک ارایه دهد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مطابق با مقررات جدید خدمات پیامک ارزش افزوده، تنها درخواست سرویس VAS دیگر ناخواسته اتفاق نمیافتد و اپراتور تنها به مشترکی سرویس میدهد که خود خواهان فعالسازی آن باشد.
وی افزود: مطابق این مصوبه صورتحساب VAS نیز از سرویس پایه موبایل مشترک جدا خواهد بود و قبض جداگانه ای برای آن صادر میشود. به این ترتیب در صورتی که مشترکی نسبت به هزینه سرویس ارزش افزوده خود اعتراض داشته باشد و نخواهد این هزینه را پرداخت کند، اپراتور حق ندارد، خط مشترک را قطع کند. چرا که این سرویس از خدمات پایه جدا بوده و در یک قبض دیده نمیشود.
فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه از ابتدا نیز موضوع «پایان وس» که مطرح شد به معنای پایان ارایه این خدمات نبود، اضافه کرد: منظور این بود که کلاهبرداریهای مرتبط با این خدمات باید پایان یابد. چرا که ما مخالف ارایه خدمات قانونی، شفاف و با رضایت مردم نیستیم و در صورتی که خدماتی این ویژگیها را داشته باشد، دلیلی بر توقف آن وجود ندارد.
وی گفت: تا پیش از این مشترکان به صورت ناخواسته و بدون اطلاع، عضو سرویسهای پیامکی میشدند که با روشهای حیله گرانه مجبور به پرداخت هزینه میشدند. بسیاری از مشترکان خطوط اعتباری بدون آنکه اطلاع داشته باشند از اعتبارشان کاسته میشد و بسیاری از مشترکان خطوط دائمی با ارقام نجومی روی قبوض خود مواجه میشدند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: برای حل این مشکل، طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از اپراتورها خواستیم از ۱۵ اردیبهشت ماه سامانه جدیدی طراحی کنند که امکان اعمال مقررات جدید را داشته باشد و سرویس پیامکهای ارزش افزوده را مطابق با اعتبار مشترکان، ارایه دهد.
وی در مورد وضعیت مبالغ کلاهبرداری که از مشترکان بابت خدمات ارزش افزوده شده است، نیز گفت: پرونده این شکایت در یکی از شعب قوه قضاییه در جریان و در دست بررسی قرار دارد و ما به صورت مرتب آن را پیگیری میکنیم و آمادگی آن را داریم که اگر مستندات مازادی نیز خواستند به آنها ارایه دهیم.
مرجع : مهر