نیویورک، قانون حفاظت از کودکان در شبکههای اجتماعی را تصویب کرد
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۱
آیتیمن- این لایحه همراه با لایحهای درباره محدود کردن سایتهای آنلاین از جمعآوری و فروش دادههای شخصی کاربران زیر سن قانونی، یک روز پس از تصویب در مجلس سنای ایالت نیویورک، به تصویب نهایی رسید.
کتی هوچول» فرماندار نیویورک بهزودی هر دو مصوبه را امضا میکند و به این ترتیب به قانون تبدیل میشود.
خانم «هوچول» این دو مصوبه را گامیتاریخی و رو به جلو در تلاش برای رسیدگی به بحران سلامت روان کودکان و نوجوانان و ایجاد یک محیط دیجیتال امنتر برای آنان دانسته است.
این تصمیم میتواند به درآمد شرکتهای رسانههای اجتماعی مانند متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) ضربه بزند.
مطالعه اخیر دانشگاههاروارد نشان داده که شش پلتفرم بزرگ رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۱۱ میلیارد دلار از تبلیغات برای خردسالان درآمد داشتهاند.
حامیان این لوایح، نرخ بالای افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و سایر مشکلات سلامت روان را با استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی توسط نوجوانان مرتبط میدانند.
در مقابل، انجمن صنعت NetChoice این قانون را محکوم کرد و آن را «حمله به آزادی بیان و اینترنت باز» و «اجبار وبسایتها به سانسور محتوا نسبت به سن کاربران» خواند.
شرکت متا از این لایحه حمایت و در بیانیهای اعلام کرد: ما با تمام جنبههای این لوایح موافق نیستیم، اما از تبدیلشدن نیویورک به اولین ایالتی که قانونی را تصویب میکند که مسئولیت فروشگاههای برنامه را به رسمیت میشناسد، استقبال میکنیم.
لایحه دوم هم که قانون حفاظت از دادههای کودکان نیویورک نامیده میشود، تمام سایتهای آنلاین را از جمعآوری، استفاده، بهاشتراکگذاری یا فروش دادههای شخصیِ افراد زیر ۱۸ سال منع میکند، مگر اینکه رضایت آگاهانه دریافت کنند یا جمعآوری و بهاشتراکگذاری چنین دادههایی کاملاً ضروری باشد.
درباره کاربران زیر ۱۳ سال، رضایت آگاهانه باید از سوی والدین تایید شود.
متخلفان از این قوانین با جریمههایی تا سقف ۵ هزار دلار برای ارتکاب هر تخلف مواجه میشوند.
در مارس ۲۰۲۳ (اسفند و فروردین گذشته) ایالت «یوتا» به عنوان اولین ایالت آمریکا قوانینی را برای تنظیم دسترسی کودکان به رسانههای اجتماعی تصویب کرد.
کتی هوچول» فرماندار نیویورک بهزودی هر دو مصوبه را امضا میکند و به این ترتیب به قانون تبدیل میشود.
خانم «هوچول» این دو مصوبه را گامیتاریخی و رو به جلو در تلاش برای رسیدگی به بحران سلامت روان کودکان و نوجوانان و ایجاد یک محیط دیجیتال امنتر برای آنان دانسته است.
این تصمیم میتواند به درآمد شرکتهای رسانههای اجتماعی مانند متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) ضربه بزند.
مطالعه اخیر دانشگاههاروارد نشان داده که شش پلتفرم بزرگ رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۱۱ میلیارد دلار از تبلیغات برای خردسالان درآمد داشتهاند.
حامیان این لوایح، نرخ بالای افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و سایر مشکلات سلامت روان را با استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی توسط نوجوانان مرتبط میدانند.
در مقابل، انجمن صنعت NetChoice این قانون را محکوم کرد و آن را «حمله به آزادی بیان و اینترنت باز» و «اجبار وبسایتها به سانسور محتوا نسبت به سن کاربران» خواند.
شرکت متا از این لایحه حمایت و در بیانیهای اعلام کرد: ما با تمام جنبههای این لوایح موافق نیستیم، اما از تبدیلشدن نیویورک به اولین ایالتی که قانونی را تصویب میکند که مسئولیت فروشگاههای برنامه را به رسمیت میشناسد، استقبال میکنیم.
لایحه دوم هم که قانون حفاظت از دادههای کودکان نیویورک نامیده میشود، تمام سایتهای آنلاین را از جمعآوری، استفاده، بهاشتراکگذاری یا فروش دادههای شخصیِ افراد زیر ۱۸ سال منع میکند، مگر اینکه رضایت آگاهانه دریافت کنند یا جمعآوری و بهاشتراکگذاری چنین دادههایی کاملاً ضروری باشد.
درباره کاربران زیر ۱۳ سال، رضایت آگاهانه باید از سوی والدین تایید شود.
متخلفان از این قوانین با جریمههایی تا سقف ۵ هزار دلار برای ارتکاب هر تخلف مواجه میشوند.
در مارس ۲۰۲۳ (اسفند و فروردین گذشته) ایالت «یوتا» به عنوان اولین ایالت آمریکا قوانینی را برای تنظیم دسترسی کودکان به رسانههای اجتماعی تصویب کرد.
مرجع : صدا و سیما