۰
برنده جایزه صلح نوبل:

غول‌های شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین دیکتاتورها هستند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۴
غول‌های شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین دیکتاتورها هستند
غول‌های شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین دیکتاتورها هستند
آی تی من-  ماریا رِسا سال‌هاست با اتهاماتی که در دوران ریاست جمهوری رودریگو دوترته در فیلیپین علیه او طرح شده مبارزه می‌کند، اما می‌گوید: دوترته در مقایسه با مارک زاکربرگ، دیکتاتور بسیار کوچک‌تری است و بگذارید ایلان ماسک را هم به این لیست اضافه کنم.

او در سخنرانی خود در جشنواره ادبی Hay در پویس گفت که زاکربرگ و ماسک «ثابت کرده‌اند که همه ما، فارغ از فرهنگ، زبان یا جغرافیا، اشتراکات بسیار بیشتری نسبت به تفاوت‌ها داریم، زیرا همه ما به شیوه‌ای یکسان دستکاری می‌شویم.»

رِسا گفت: پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی توانایی تغییر احساسات ما را دارند و این به نوبه خود دید ما نسبت به جهان و نحوه‌ رفتارمان را تغییر می‌دهد.

وی افزود: گفت‌وگوها درباره‌ سیاست‌های هویتی (identity politics) در فضای آنلاین منجر به موارد مشابهی از قطبی‌سازی در سراسر جهان شده است. 

وی گفت: در فیلیپین، موضوع ثروتمندان در مقابل فقرا و  در ایالات متحده، مساله نژاد وجود دارد. جنبش Black Lives Matter توسط تبلیغات روسیه بمباران شد. هدف این نبود که مردم به یک چیز خاص باور کنند، هدف باز کردن این شکاف و ایجاد هرج و مرج بود.

رِسا گفت: شیوه‌ شرکت‌های فناوری در تحریک قطبی‌سازی، تحریک ترس و خشم و نفرت، ما را «در سطح شخصی و اجتماعی» تغییر می‌دهد.

او برای کاهش کنترل شرکت‌های فناوری بر ما دو راه پیشنهاد کرد و گفت: آمریکا باید بخش ۲۳۰ قانون شایستگی ارتباطات ۱۹۹۶ را که به این شرکت‌ها مصونیت می‌دهد، لغو کند. این بخش، شرکت‌های اینترنتی را در برابر شکایت‌های مربوط به محتوایی که توسط کاربرانشان منتشر می‌شود، محافظت می‌کند.

رِسا گفت: راه دوم این است که اگر بچه دارید، اجازه ندهید تا زمانی که به سن کافی نرسیده‌اند به شبکه‌های اجتماعی وارد شوند زیرا این فضا تا حدی اعتیادآور است.

او در حالی که فکر می‌کند تلاش‌ها برای ممنوعیت تیک‌تاک که متعلق به چین است در آمریکا و ایتالیا عالی است، اما گفت: فقط به خاطر تیک‌تاک نباید نگران باشیم، بلکه باید نگرانی ما تمام شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به طور کلی باشد.

او با اشاره به مطالعه‌ای که اوایل سال جاری در رابطه با اثر هوش مصنوعی بر کیفیت محتوای وب منتشر شد، گفت: با هوش مصنوعی مولد (Generative AI)، کیفیت اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، رو به کاهش است. تازه این در حالی است که هوش مصنوعی مولد هنوز فعالیت واقعی خود را شروع نکرده است.
 
 
کد مطلب : ۲۸۳۱۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما