۰

اپل در تلاش برای معرفی استاندارد جدید حریم خصوصی در عصر هوش مصنوعی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
اپل در تلاش برای معرفی استاندارد جدید حریم خصوصی در عصر هوش مصنوعی
اپل در تلاش برای معرفی استاندارد جدید حریم خصوصی در عصر هوش مصنوعی
آی‌تی‌من-  در حالی که اپل ادعا می‌کند هوش مصنوعی اختصاصی‌اش با در نظر گرفتن امنیت ساخته شده است، اما همکاری این شرکت با OpenAI انتقادات زیادی را برانگیخته است. ابزار ChatGPT شرکت OpenAI مدت‌هاست که به دلیل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته است. این ابزار که در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، بدون رضایت صریح کاربران، داده‌های آن‌ها را برای آموزش مدل‌های خود جمع‌آوری می‌کرد و تنها از آوریل ۲۰۲۳ به کاربران اجازه داد تا از چنین جمع‌آوری اطلاعاتی انصراف دهند.

اپل می‌گوید که مشارکت با ChatGPT تنها با رضایت صریح کاربر برای کارهای مجزا مانند نوشتن ایمیل و سایر ابزارهای نوشتاری استفاده خواهد شد. با این حال، متخصصان امنیت سایبری به دقت چگونگی اجرای این موضوع و سایر نگرانی‌ها را زیر نظر خواهند داشت.

کلیف اشتاینهار، مدیر امنیت اطلاعات و تعامل در «اتحاد ملی امنیت سایبری» گفت: اپل حرف‌های درستی می‌زند، اما باید دید این موارد چگونه اجرا خواهند شد.

به گزارش گاردین، اپل به عنوان یکی از شرکت‌های تازه وارد رقابت هوش مصنوعی مولد است و از همتایانی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون که سهام آن‌ها با اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی افزایش یافته، عقب مانده است. اپل در همین حال، تا به حال از ادغام هوش مصنوعی تولیدی در محصولات مصرفی پیشرو خود اجتناب کرده است.

این شرکت می‌خواهد به شما بقبولاند که این تأخیر عمدی بوده است. کوک در مراسم روز دوشنبه گفت: این راهی برای اعمال این فناوری به شیوه‌ای مسوولانه است.

در حالی که سایر شرکت‌ها به سرعت محصولات را عرضه کرده‌اند، اپل سال‌های اخیر را صرف ساختن اکثر قابلیت‌های «اپل اینتلیجنس» با فناوری خود و مدل‌های بنیادی اختصاصی کرده است تا اطمینان حاصل کند کمترین داده‌ کاربری ممکن از اکوسیستم اپل خارج شود.

هوش مصنوعی که برای آموزش مدل‌های یادگیری زبان به جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌ها متکی است، چالشی منحصر به فرد برای تمرکز دیرینه اپل بر حریم خصوصی ایجاد می‌کند. منتقدان صریحی مانند ایلان ماسک استدلال کرده‌اند که حفظ حریم خصوصی کاربران با ادغام هوش مصنوعی در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌همراه، غیرممکن است. ماسک حتی اعلام کرده که با عملیاتی شدن به‌روزرسانی‌های اعلام‌شده، استفاده کارمندان خود از دستگاه‌های اپل برای کار را ممنوع خواهد کرد.

اما برخی از کارشناسان با نظر ماسک موافق نیستند.
گال رینگل، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری «ماین» که در زمینه حریم خصوصی داده‌ها فعالیت می‌کند، گفت: اپل با این اعلامیه، راه را برای شرکت‌ها برای برقراری تعادل بین حریم خصوصی داده‌ها و نوآوری هموار می‌کند. استقبال مثبت از این خبر، برخلاف سایر محصولات هوش مصنوعی که اخیراً عرضه شده‌اند، نشان می‌دهد که ارتقای ارزش حریم خصوصی، قطعاً در دنیای امروز استراتژی‌ سودمندی است.

رینگل گفت: اگر به نگرانی‌هایی که تا به حال در مورد هوش مصنوعی داشته‌ایم فکر کنید، می‌بینید که پلتفرم‌ها اغلب محصولات را عرضه می‌کنند و سپس مشکلاتی را که پیش می‌آیند، برطرف می‌کنند. اپل به طور پیشگیرانه در حال پرداختن به نگرانی‌های رایجی است که مردم دارند. این تفاوت بین امنیت به عنوان بخشی از طراحی و امنیت پس از واقعیت است که همیشه ناقص خواهد بود.

 اپل در مورد حریم خصوصی و هوش مصنوعی اطمینان می‌دهد که فناوری جدید محاسبات ابری خصوصی (Private Cloud Compute) نقش محوری خواهد داشت. اپل تلاش می‌کند تا بیشتر پردازش‌های رایانه‌ای برای اجرای ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل را روی خود دستگاه‌ها انجام دهد. اما برای عملکردهایی که به پردازش بیشتری نسبت به توان دستگاه نیاز دارند، این شرکت پردازش را به ابر (فضای ابری) برون‌سپاری می‌کند و همزمان، به گفته مدیران اپل در روز دوشنبه، از «محافظت از داده‌های کاربران» اطمینان حاصل می‌کند.

برای دستیابی به این هدف، اپل تنها داده‌های مورد نیاز برای برآوردن هر درخواست را صادر می‌کند، اقدامات امنیتی اضافی در اطراف داده‌ها در هر نقطه نهایی ایجاد می‌کند و داده‌ها را به طور نامحدود ذخیره نمی‌کند. مدیران اجرایی همچنین اعلام کردند که اپل تمام ابزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با ابر خصوصی را برای تأیید توسط طرف ثالث منتشر خواهد کرد.

کریشنا ویشنوبوتلا، معاون رئیس بخش راهبرد محصول در پلتفرم امنیت موبایل Zimperium، فناوری محاسبات ابری خصوصی را «جهشی قابل توجه در زمینه حریم خصوصی و امنیت هوش مصنوعی» خواند و تأکید کرد که بخش بازرسی مستقل، به طور ویژه قابل توجه است.

وی گفت: این نوآوری‌ها علاوه بر تقویت اعتماد کاربران، باعث ارتقای استانداردهای امنیتی برای دستگاه‌های تلفن همراه و برنامه‌های کاربردی می‌شوند.

 
کد مطلب : ۲۸۳۲۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما