۰

سامانه خرید و فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه «جان» گرفت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
سامانه خرید و فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه «جان» گرفت
سامانه خرید و فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه «جان» گرفت
آی‌تی‌من-  آئین رونمایی از سامانه «جریان اقتصادی نوین» (جان) ظهر دیروز، دوشنبه ٢١ خردادماه با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سجاد محمدعلی نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، برخی رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در وزارت علوم برگزار شد.

سامانه جان از سوی معاونت فناوری وزارت علوم و با حمایت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی راه‌اندازی شده و واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و نوآور، محصولات خود را در این سامانه ثبت می‌کنند.

این سامانه قرار است با اتصال به سامانه «توانیران» وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن جلوگیری از تخصیص ارز دولتی برای واردات محصولات مشابه، باعث رونق تولید محصولات داخلی و حمایت از فناوری‌های داخلی می‌شود.

در حال حاضر ۴۶ پارک فناوری در این سامانه عضو هستند و از سوی ۲۳۱۵ شرکت تعداد بیش ۷۳۱۱ محصول بارگذاری شده است.

پیشنهاد راه‌اندازی سامانه «جان بریکس»
محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در این رویداد خاطرنشان کرد: دانش هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات امکان اجرای راحت‌تر امور را داده و تأسیس و ایجاد سامانه‌های مختلف در این دوره از وزارت علوم نیز در راستای افزایش بهره وری در آموزش عالی، تحقیقات و فناوری بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد این سامانه‌ها در راستای رفع برخی از خلاءها بوده است، گفت: یکی از این خلأها در حوزه بهره برداری و کاربردی سازی نتایج رساله‌ها و پایان نامه‌ها بوده است. در همین راستا یکی از نقدهایی که به ما می‌شد این بود که چرا تحقیقات در دانشگاه‌ها، تقاضا محور نیست و چرا از رساله‌ها و پایان نامه‌ها در راستای رفع نیازهای کشور بهره برداری نمی‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: در بررسی‌ها و برنامه‌ای که در وزارتخانه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عرضه و تقاضا در بخش تحقیقات نداریم و اساتید و محققان و پژوهشگران با نیازهای کشور و مسائل روز کشور آشنا نیستند. به همین منظور سامانه ایده‌ها و نیازها با عنوان نان راه‌اندازی شد و در برنامه هفتم توسعه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مکلف شدند مسائل و نیازهای خود را در سامانه نان ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سامانه نان ۲۰ هزار نیاز و ایده ثبت شده است. این سامانه همرسان طرف عرضه نیاز با محققان، دانشمندان و اساتید دانشگاه‌ها است.

زلفی گل ادامه داد: همچنین امتیاز ویژه به استادان داده شده که بر اساس آن در صورتی که استادی موضوع رساله و پایان نامه‌های خود را از سامانه نان انتخاب کند، می‌تواند ۲۰ درصد از ورودی‌های هر رشته را بدون نیاز به برگزاری آزمون از میان استعدادهای درخشان و نخبگان مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان انتخاب کند.

وی، سامانه نان را بخشی از پازل هوشمند سازی آموزش عالی عنوان کرد و افزود: امروز با راه‌اندازی سامانه جان بخش دیگری از این پازل کامل شد.

وزیر علوم از برنامه این وزارتخانه برای راه‌اندازی سکوی هوشمندسازی آموزش عالی خبر داد و گفت: قرار است با توجه به حجم زیاد داده‌ها در بخش آموزش، تحقیقات و فناوری، تجمیع داده‌ها در این حوزه‌ها صورت گیرد و این اقدام، دسترسی کاربران را به داده‌ها برای سیاستگذاری و وضع قانون فراهم می‌کند.

زلفی گل ضمن بیان مطلب که وزارت علوم در راستای افزایش رقابت پذیری شرکت‌ها و هسته‌های فناور، سامانه جان را پیاده سازی کرده است، گفت: در این سامانه محصولات دانش بنیان بارگذاری می‌شود تا علاوه بر اینکه محصولات معرفی می‌شوند، برای آنها بازارسازی صورت گیرد.

وزیر علوم با اشاره به حضور نماینده وزارت علوم در نشست بریکس گفت: نماینده وزارت علوم در این جلسه پیشنهاد ایران را برای ایجاد سامانه «جان بریکس» مطرح کرده که براساس آن در صورت موافقت کشورهای عضو، آنها یک سامانه مشابه راه‌اندازی خواهند کرد و آن را به سامانه جان متصل می‌کنند و از این طریق یک داد و ستد بین‌المللی ایجاد خواهد شد.

کاهش خروج ارز از کشور با فعال شدن جان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: سامانه جان در کاهش خروج ارز از کشور نقش آفرینی می‌کند و منجر به تولید محصولاتی می‌شود که وارداتی و ارزبر هستند.

سجاد محمد علی نژاد یکی از دغدغه‌های جدی شرکت‌های دانش بنیان را بازار فروش آنها عنوان کرد و گفت: بیشتر شرکت‌های فناور از نوع شرکت‌های خرد و کوچک هستند که سرمایه لازم به ویژه در حوزه‌های تبلیغ را در اختیار ندارند به همین منظور ما نیاز به عرصه‌ای داریم که ارتباط سیستمی ‌میان دستگاه‌های مختلف با شرکت‌های بزرگ ایجاد شود تا دستگاه‌ها در جریان دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور قرار گیرند، در همین راستا سامانه جان راه‌اندازی شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: سامانه جان که ذیل سامانه نان قرار دارد، علاوه بر آنکه محصولات دانش بنیان شرکت‌ها را معرفی می‌کند، عرصه‌ای برای آشنایی جامعه با این دستاوردها و فروش و بازاریابی آنها است.

وی در ادامه درباره کارکرد سامانه جان توضیح داد و گفت: هر مجموعه دانش بنیانی می‌تواند محصولات خود را در این سامانه بارگذاری کند ضمن انکه مشتریان می‌توانند محصولات سفارشی خود را در آن به ثبت برسانند و از سوی دیگر اگر فردی نیاز جدیدی داشت می‌تواند آن را ثبت کند.

محمدعلی نژاد ضمن اشاره به اینکه این سامانه در کاهش خروج ارز نیز نقش آفرینی می‌کند و منجر به تولید محصولاتی می‌شود که وارداتی و ارزبر هستند، گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فناور در ۵۶ پارک فناوری کشور مستقر هستند که گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند و این سامانه می‌تواند این گردش مالی را افزایش دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از ثبت حدود ۳ هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری در سامانه جان خبر داد و گفت: جان، در واقع یک نمایشگاه دائمی ‌است که هم نیازهای کشور را رفع می‌کند و هم منجر به جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم با وزارت صمت گفت: براساس این تفاهم نامه، سامانه توانیران به سامانه جان متصل خواهد شد و با اتصال این دو سامانه به یکدیگر، در صورتی که دستگاه‌ها نیاز داشته باشند تا بخشی از نیازهای خود را به کشور وارد کنند، از طریق ثبت نیاز در سامانه جان توسط شرکت‌های داخلی تأمین خواهد شد.

جزییات راه‌اندازی سامانه جان
رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز جزییاتی از اهداف، کارکرد و امکانات و خدمات سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) را تشریح کرد.

حسن زمانیان با اشاره به اینکه سامانه جان برای کاهش فاصله رتبه نوآوری و پژوهش و تحقیقات بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: ایجاد بازار الکترونیکی برای بهبود محصولات فناورانه پارک‌ها، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا، ایجاد بستر همکاری پارک‌ها در توسعه محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تأیید دارم‌ها در فرایند عمق ساخت و توانیران از اهداف راه‌اندازی سامانه جان به شمار می‌رود.

وی سامانه جان را نخستین سامانه چندفروشگاهی شرکت‌های فناور عنوان کرد و افزود: این سامانه با هدف ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت گذاری شده مربوط به شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف و‌هاب بین المللی فناوری و نوآوری ایران به میزبانی اداره فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران طراحی و راه‌اندازی شده و تاکنون ٧٨ درصد پارک‌ها به عضویت این سامانه درآمده‌اند.

زمانیان برخی امکانات سکوی سامانه جان را تشریح کرد و گفت: فروش برای شرکت‌های که محصولات فیزیکی دارند ، امکان فروش محصولات نرم افزاری، ارایه بستر مناسب و حرفه ای به شرکت‌های فاقد زیرساخت، قابلیت درخواست سفارشی سازی محصولات فناورانه برای نخستین بار در کشور، تولید براساس اعلام نیاز خریداران، امکان فروش محصولاتی که صرفا براساس درخواست مشتری تولید می‌شود و ایجاد رابطه مالی و حقوقی مابین به صورت کاملا حرفه ای برای نخستین بار و ایجاد امنیت در فرایند خرید و فروش محصولات از امکانات این سامانه به شمار می‌رود.
 
 
مرجع : خبرگزاری مهر
کد مطلب : ۲۸۳۲۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما