۰
معاون علمی رییس جمهور:

سهم دانش‌بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت پانزدهم پنج برابر می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۶
سهم دانش‌بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت پانزدهم پنج برابر می‌شود
سهم دانش‌بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت پانزدهم پنج برابر می‌شود
آی‌تی‌من- روح‌الله دهقانی که در برنامه شهید جمهور شبکه افق سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: بزرگترین زیرساختی که جمهوری اسلامی برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان حتی تا ۱۰ سال آینده ایجاد کرده قطعا و قطعا همین قانون جهش تولید دانش بنیان است.

دهقانی افزود: این قانون هم به هر حال مثل هر قانون دیگر ضعف‌های دارد ولی آن قدر قوی و آینده نگرانه است که اگر اجرا شود بخش بسیار خوبی از اقتصاد کلان ما دانش بنیان خواهد شد. محوری ترین فردی که در تصویب این قانون پای کار ایستاد و بعد که تصویب شد در برابر این نظر که قانون اصلاحاتی داشته باشد تا هزینه‌های آن برای دولت کم شود ایستاد و تاکید کرد که قانون حداقل پنج سال به همین نحو اجرا شود، شخص رییس جمهور بود.

دهقانی در خصوص دستاوردهای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: این قانون به صنایع بزرگ کشور اجازه می‌دهد که اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه بگیرند یعنی می‌توانند با مجوز معاونت علمی مالیاتی را که باید پرداخت کنند در تحقیقات هزینه کنند. سال گذشته قریب به هفت هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی به شرکتها کمک شد که امسال پیش بینی می‌کنیم با حمایت خوب وزارت اقتصاد این کمک به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: از جنبه‌های دیگر این قانون تقویت شبکه‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌ها و اتصال شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ است. اقتصاد سنتی را تشویق می‌کند که به سمت نوآوری و بهره‌وری برود و یک حرکت جدی در این زمینه ایجاد کرده است.

معاون علمی رییس جمهور خاطرنشان کرد: مخاطبان معاونت علمی تا دو سال پیش عموما شرکت‌های کوچک بودند اما با اجرای قانون جهش دانش بنیان تمام شرکت‌های بزرگ فولادی، پتروشیمی، صنایع غذایی و ... به معاونت علمی مراجعه کرده‌اند و این یعنی مواجهه معاونت علمی با اقتصاد واقعی کشور.

دهقانی با بیان اینکه یکی از جنبه‌های قانون جهش تولید دانش بنیان، ارتقای ماموریت دانشگاه‌هاست، اظهار داشت: سال گذشته طی موافقت نامه‌ای با وزارت علوم، دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت.  

معاون علمی رییس جمهور با اشاره به افزایش پنج برابری بودجه معاونت علمی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: درست است که بودجه همه چیز نیست ولی به هر حال بخشی از موضوع است و این که با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های مالی، چنین افزایشی در بودجه معاونت علمی و فناوری کشور اتفاق می‌افتاد به معنای این است که علم و فناوری در نگاه رییس جمهور شهید یک موضوع تجملی و تزئینی نبوده بلکه یک موضوع محوری درجه یک است که امیدوارم رییس جمهور بعدی هم چنین نگاهی داشته باشند.

 
 
کد مطلب : ۲۸۳۲۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما