سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:
سهم اینستاگرام از تجارت الکترونیکی ایران ۲.۷درصد است
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۵
آیتیمن- خبرگزاری دولت (ایرنا) با انتشار گزارشی نوشت: در روزهای گذشته عدهای با ارایه آمارهای نادرست از میزان کسبوکارهای تعطیل شده، ارقامیعجیب و غریبی برای تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام ارایه کردند. این در حالی است که بررسی گزارشهای موجود نشاندهنده غلط بودن ادعاها در این زمینه است و تقریباً در همه موارد مشخص شده که این ادعاها هیچ پایه و اساسی نداشته است.
پیشتر علیرضا شاهمیرزایی معاون وزارت صمت اعلام کرد: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، دستکم یکهزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسبوکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از سه درصد این عدد بودند.
گردش مالی تجارت الکترونیک کشور
در این ارتباط، امین کلاهدوزان افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیک همه ساله طبق قانون گزارش رسمیتجارت در این حوزه را منتشر میکند که آخرین آمار آن مربوط به سال ۱۴۰۰ است.
وی گفت: مطابق آمارهای سال ۱۴۰۰ جمع گردش مالی رسمیتجارت الکترونیک کشور یکهزار و ۲۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) است؛ این آمار مربوط به شرکتها و کسب و کارهایی است که نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسنامه داشته، «اینماد» گرفته یا عضو اتحادیه هستند و بر این اساس مورد پایش قرار گرفته و از حمایتهای موجود بهرهمند میشوند.
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانهایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسبوکارهای مجازی ارایه میشود. در اصل باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایتها میشود.
وی گفت: مطابق آمارهای سال ۱۴۰۰ جمع گردش مالی رسمیتجارت الکترونیک کشور یکهزار و ۲۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) است؛ این آمار مربوط به شرکتها و کسب و کارهایی است که نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسنامه داشته، «اینماد» گرفته یا عضو اتحادیه هستند و بر این اساس مورد پایش قرار گرفته و از حمایتهای موجود بهرهمند میشوند.
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانهایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسبوکارهای مجازی ارایه میشود. در اصل باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایتها میشود.
گردش مالی در اینستاگرام
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: مطابق این گزارش، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سالی که گذشت بین ۲۵ تا ۳۰ همت بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل میشود؛ در این میان حتی اگر تبلیغات، استوریها و غیره در فضای اینستاگرام را به این رقم اضافه کنیم حدود ۳.۵ درصد از گردش مالی در این حوزه را شامل خواهد شد.
وی به اثرگذاری و درگیر شدن افراد در شبکههای اجتماعی پرداخت و گفت: تخمین زده میشود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل میشود.
کلاهدوزان اضافه کرد: نکتهای که در خصوص این شغلها قابل تامل است، تعدادی از آنها مشاغل مکمل هستند؛ یعنی بهطور مثال شخص مغازهای در بازار داشته و با ایجاد صفحهای در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت میکرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب میشده است؛ در این زمینه وزارت کار باید به اظهار نظر بپردازد.
وی افزود: برخی دیگر از افراد در حقیقت کارمندانی هستند که در این فضا شغل دومیبرای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز جزو همان آمار ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفری اشتغال قرار میگیرند، اما دسته سوم تنها محل درآمدیشان از این صفحات بوده است.
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: این صفحات اینستاگرامییکنواخت نبودند، بهطوری که برخی از آنها تنها یکهزار دنبالکننده و برخی دیگر بیش از ۱.۵ میلیون دنبالکننده داشته است و بنابراین تنوع اثرگذاری در این صفحات را شاهد بودیم.
وی به اثرگذاری و درگیر شدن افراد در شبکههای اجتماعی پرداخت و گفت: تخمین زده میشود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل میشود.
کلاهدوزان اضافه کرد: نکتهای که در خصوص این شغلها قابل تامل است، تعدادی از آنها مشاغل مکمل هستند؛ یعنی بهطور مثال شخص مغازهای در بازار داشته و با ایجاد صفحهای در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت میکرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب میشده است؛ در این زمینه وزارت کار باید به اظهار نظر بپردازد.
وی افزود: برخی دیگر از افراد در حقیقت کارمندانی هستند که در این فضا شغل دومیبرای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز جزو همان آمار ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفری اشتغال قرار میگیرند، اما دسته سوم تنها محل درآمدیشان از این صفحات بوده است.
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: این صفحات اینستاگرامییکنواخت نبودند، بهطوری که برخی از آنها تنها یکهزار دنبالکننده و برخی دیگر بیش از ۱.۵ میلیون دنبالکننده داشته است و بنابراین تنوع اثرگذاری در این صفحات را شاهد بودیم.
۹۵ درصد تجارت غیر رسمیدر اینستاگرام
وی ادامه داد: با این حال برخی گزارشهای قابل اتکا از جمله گزارش Techrasa نشان میدهد اکثر این صفحات بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار دنبالکننده داشته که بر این اساس متوسط دنبالکنندههای اینستاگرامیدر ایران یکهزار و ۴۰۰ نفر بوده است.
کلاهدوزان در عین حال گفت: بیش از ۹۵ درصد تجارت و کسب و کار الکترونیکی غیر رسمیدر کشورمان در اینستاگرام اتفاق افتاده و شبکه اجتماعی اثرگذار دیگری در عمل وجود نداشت و پیشبینی میشود تا پایان امسال دستکم ۱۵ درصد رشد در این حوزه شاهد باشیم.
کلاهدوزان در عین حال گفت: بیش از ۹۵ درصد تجارت و کسب و کار الکترونیکی غیر رسمیدر کشورمان در اینستاگرام اتفاق افتاده و شبکه اجتماعی اثرگذار دیگری در عمل وجود نداشت و پیشبینی میشود تا پایان امسال دستکم ۱۵ درصد رشد در این حوزه شاهد باشیم.
سهم ۲.۷ درصدی در فضای اینستاگرام
وی تاکید کرد: با وجود مطالب یاد شده و اتفاق افتادن بخش عمده و ۹۷ درصدی اقتصاد و تجارت الکترونیک در فضای خارج از اینستاگرام، اما رویکرد ما این است که شرایطی فراهم کنیم تا شرکتها، مجموعهها و کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعال بودند، وارد فضای رسمی، حرفهای و شناسنامهدار شوند تا علاوه بر دریافت حداکثری امکانات و تسهیلات، توسعه کسب و کارشان سرعت بگیرد.
سرپرست تتا با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مهم را تشویق کرده و از افراد برای ورود به فضای رسمیکسب و کار الکترونیکی حمایت میکند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر فردی در فضای اینستاگرام موفق به جلب و جذب ۱۰ هزار دنبالکننده شده بود، با معرفی پلتفرمهای جدید، معادل همین میزان دنبالکننده به شکل حمایتی و با گزینههای تشویقی در اختیارش قرار خواهد گرفت.
وی گفت: ما توصیه میکنیم که دولت مداخلهای در حوزه انتخاب و معرفی پلتفرم و محیط کسب و کار نداشته باشد و اجبار نکند، اما میتواند توصیه و راهنمایی داشته باشد.
کلاهدوزان ادامه داد: ما ترجیح میدهیم کسب و کارها به یک هویت مستقل رسیده، سایت خودشان را داشته و برند خود را ثبت کنند و وارد باشگاه تجارت حرفهای الکترونیک شوند.
وی یادآور شد: افرادی که به امور تجاری میپردازند نیز ثبات در کار، قابلیت بزرگ شدن کسب و کار از نظر فنی و موضوع مخاطبان در آن پلتفرم خاص برایشان بسیار مهم است که تلاش میشود با معرفی پلتفرم مناسب و ایجاد زمینههای لازم به این دغدغهها پاسخ داده شود.
سرپرست تتا با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مهم را تشویق کرده و از افراد برای ورود به فضای رسمیکسب و کار الکترونیکی حمایت میکند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر فردی در فضای اینستاگرام موفق به جلب و جذب ۱۰ هزار دنبالکننده شده بود، با معرفی پلتفرمهای جدید، معادل همین میزان دنبالکننده به شکل حمایتی و با گزینههای تشویقی در اختیارش قرار خواهد گرفت.
وی گفت: ما توصیه میکنیم که دولت مداخلهای در حوزه انتخاب و معرفی پلتفرم و محیط کسب و کار نداشته باشد و اجبار نکند، اما میتواند توصیه و راهنمایی داشته باشد.
کلاهدوزان ادامه داد: ما ترجیح میدهیم کسب و کارها به یک هویت مستقل رسیده، سایت خودشان را داشته و برند خود را ثبت کنند و وارد باشگاه تجارت حرفهای الکترونیک شوند.
وی یادآور شد: افرادی که به امور تجاری میپردازند نیز ثبات در کار، قابلیت بزرگ شدن کسب و کار از نظر فنی و موضوع مخاطبان در آن پلتفرم خاص برایشان بسیار مهم است که تلاش میشود با معرفی پلتفرم مناسب و ایجاد زمینههای لازم به این دغدغهها پاسخ داده شود.