گزارش تجارت الکترونیکی در سال 1401 منتشر شد
اینستاگرام بستر نخست تجارت الکترونیکی در ایران
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
آیتیمن- حجم معاملات بازار تجارت الکترونیکی کشور به ۱۸۸۳ میلیارد تومان رسیده که از این تعداد ۵۵۹ همت بهصورت پرداخت در محل و کارت به کارت بوده و ۱۲۸۴ همت هم پرداخت آنلاین بوده است. ۷۳ درصد این رقم سهم گروههای ارایهدهنده خدمات است و ۲۷ درصد به فروشگاههای اینترنتی کالا مربوط میشود.این آمار درحالی مطرح میشودکه تورم سال گذشته ۴۷ درصد بوده و رشد معاملات بیشتر به این خاطر است ضمن اینکه باید خاطرنشان کرد در کنار افزایش اسمی حجم معاملات تجارت الکترونیک، تعداد معاملات آنلاین نیز اما سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی همراه شدهاست. همچنین ناگفته نماند که رشد تجارت الکترونیک در سال ۹۹ به عدد ۱۱۵ درصد رسیده بود و رشد ۴۸ درصدیکنونی (که احتمالاً بهدلیل تورم است) هنوز به رشد دو یا سه سال پیشنرسیده است.
طبق این گزارش، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۶۷ درصد در سال ۱۴۰۰، به ۱۷۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده و ۵ درصد رشد داشته. ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز نسبت به یک سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته است. همچنین طبق آمار ارایهشده توسط وزارت ارتباطات، تا پایان سال ۱۴۰۱، ضریب نفوذ اینترنت پهنباند به ۱۳۷ درصد رسیده که این رقم نسبت به سال قبل، حدود ۸ درصد رشد داشته است.
• کاربران شبکههای اجتماعی و تجارت الکترونیک
در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعداد کاربران فعال شبکههایاجتماعی ایران در سال ۲۰۲۲، ۴۸ میلیوننفر ذکر شده و از رشد ۵۴ درصدی این شاخص براساس گزارش جهانی ۲۰۲۳ خبر میدهد.برایناساس، حدود ۴۵ درصد کاربران شبکههای اجتماعی را بانوان و حدود ۵۵ درصد را نیز آقایان تشکیل دادهاند.
طبق نظرسنجی بهعملآمده از سوی این مرکز، اینستاگرام با ۵۵ درصد بیشترین سهم را در میان شبکههای اجتماعی و پیامرسانها برایاستفاده بهعنوان فضای تجاری مکمل داشته است. این سهم در سال گذشته ۸۴ درصد بود.
نکته جالبتوجه، پیشیگرفتن تلگرام از واتساپ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ است. تلگرام حالا در دنیای تجارت الکترونیکی کشور سهمی۴۱ درصدی دارد. بهنظر میرسد تلگرام پس از فیلترینگ نیمه دوم ۱۴۰۱ بیشتر از قبل محبوب شده است. پیامرسان بومی روبیکا که در سال گذشته هیچ سهمی از این بازار نداشت نیز حالا سهمی ۱۴ درصدیدارد.
در بخش مربوط به «عملکرد تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱» در اینگزارش آمده که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی هزار و ۸۳۳ هزار میلیارد تومان است. همانطور که گفته شد، این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۸ درصدی مواجه شده است که بخش اعظمی از آن احتمالاً به تورم برمیگردد. براساس این گزارش، ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ به نسبت کل معاملات شاپرک، حدود ۲۰ درصد بوده است.
• کاهش تعداد تراکنشها
همچنین طبق این گزارش، تعداد کل تراکنشهای تجارت الکترونیکی ۲ میلیارد و ۹۸۳ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۲۸ عدد برآورد شده که این عدد نسبت به سال گذشته، ۱۷ درصد کاهش داشته است. متوسط مبلغ تراکنشهای تجارت الکترونیکی نیز ۶۱۴ هزار تومان برآورد شده. ارزش معاملات الکترونیکی دولتی هم به ۶۵۳ هزار میلیارد تومان رسیدهاست. طبق آمار، تعداد کل تراکنشهای تجارت الکترونیکی که صرفاً از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانکی انجام شده، برابر با ۱.۵ میلیاردتراکنش بوده است.
در قسمت دیگری از گزارش به سهم مبلغی تراکنشهای خرید اینترنتی به تفکیک دو گروه اصلی فروش کالا و ارایه خدمات اشاره شده. براساس اینبخش، میزان فروش کالا و ارایه خدمات در مردادماه ۱۴۰۱ با افت قابلتوجهی مواجه بوده است.
• مهرماه بیشترین خرید کالا انجام شدهاست
با توجه به دادههای جدول ۳.۴، در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته، مبالغ خرید اینترنتی در اکثر ماههای سال با رشد همراه بوده. این میزانرشد در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بیشتر از نیمه اول همین سال بوده است.بیشترین سهم تعدادی تراکنشهای گروه ارایه خدمات در بهمنماه و برایگروه فروش کالا، در مهرماه و اوج اختلالهای اینترنتی است.بههمینترتیب کمترین سهم تعدادی تراکنشهای گروه ارایه خدمات، در اردیبهشتماه و برای گروه فروش کالا، در ماههای خرداد و مرداد است.
• شکایات در سال گذشته
تعداد کل شکایات دریافتی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۶۸ درصد کاهش یافته که ازجمله دلایل این کاهش، عدم امکان ثبت شکایات تکراری یاجعلی در سامانه جدید ثبت شکایات بوده که از اواخر سال ۱۴۰۰ راهاندازی شده است. همچنین در ماههای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ بهدلیل تعدد شکایات تکراری که ناشی از همزمانی امکان ثبت شکایاتدر سامانه قدیم و سامانه هوشمند جدید بوده، آمار شکایات دریافتی از سایر ماههای سال بیشتر بوده است.
• لجستیک در تجارت الکترونیک کشور
طبق آمار بهدستآمده از پرسشنامه، ۶۰ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی بهرهمندی از خدمات شرکت ملی پست را بهعنوان اصلیترینروش ارسال کالا انتخاب کردهاند. مطابق با آنچه در نمودار زیر مشاهده میکنید، استفاده از شرکتهای پست خصوصی، شرکتهای باربریبینشهری، شرکتهای پیک خصوصی و سیستم توزیع واحد تجارت الکترونیکی بهترتیب سایر اولویتهای انتخابشده بهمنظور ارسال کالا هستند.
آمار صدور اینماد مربوط به سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۸،۳۲۹ اینماد بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۱ درصدی همراه بوده است. در این بین،استان تهران با ۱۶،۵۶۶ اینماد صادرشده بالاترین آمار تعداد اینماد را داراست. براساس گزارش اینماد در سال ۱۴۰۱، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱۸ درصد رشد نسبت به عملکرد خودش در سال ۱۴۰۰، بیشترین نرخ رشد عملکردی را نسبت به سایر استانها داشته است.
• دستهبندی تجارت الکترونیکی در کشور
بهطور کلی، حدود ۶۵ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارایاینماد تا پایان سال ۱۴۰۱ در حوزه فروش کالا فعالیت کردهاند، حدود ۳۳ درصد فقط به ارایه خدمت پرداختهاند و صرفاً ۲ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی در هر دو حوزه فروش کالا و ارایه خدمت فعالیت داشتهاند.براساس این نمودار، گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال نزدیک به ۴۴ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی را تشکیل میدهد. صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۴ درصد بوده و در گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۷ درصد بودهاند.همچنین ۱۵ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی در گروه سنی بالای ۵۰ سال هستند. در میان خریداران تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی عمده مخاطبین خود را از بانوان و ۶۳ درصد آقایان اعلام کردهاند.
این گزارش همچنین میافزاید ۸۵درصد کسبوکارها با تأمین مالیشخصی پیش میروند که این آمار نسبت به سال گذشته نزدیک به ۹ درصد کاهش داشته است.
مرجع : خبر آنلاین