۰

تیک‌تاک روی لبه تیغ ممنوعیت در آمریکا

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۰
تیک‌تاک روی لبه تیغ ممنوعیت در آمریکا
تیک‌تاک روی لبه تیغ ممنوعیت در آمریکا

آی‌تی‌من- اکثریت قاطع اعضای مجلس‌ نمایندگان امریکا روز چهارشنبه این لایحه را در حالی تصویب کردند که نگرانی‌ها درباره مالکیت چینی این رسانه اجتماعی محبوب و نیز اطاعت احتمالی آن از حزب کمونیست چین بیشتر شده اند.

اما این اقدام بسیاری‌ها را در امریکا غافلگیر کرد، چون دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو به دنبال به دست آوردن حمایت سرنوشت‌ساز جوانانی‌اند که از این تصمیم به شدت خشمگین خواهند شد.
این لایحه برای مبدل شدن به قانون، نیاز به تصویب مجلس‌سنای امریکا و در نهایت امضای رئیس جمهور این کشور دارد.

مایک جانسن، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که یک جمهوری‌خواه است، به دنبال این تصمیم گفت که هر دو حزب با تصویب این لایحه به وضاحت مخالفت شان را با تلاش‌های چین برای جاسوسی و کنترول امریکایی‌ها نشان دادند.

مایک جانسن افزود: این تصمیم نشان دهنده عزم ما برای جلوگیری از نفوذ دشمنان است. من از مجلس سنا می‌خواهم این لایحه را تصویب و برای امضا به رئیس جمهور بفرستد تا به قانون مبدل شود.

اما روشن نیست سنای امریکا که محتاطانه‌تر عمل می‌کند، در برابر اپلیکیشنی که ۱۷۰ میلیون کاربر در امریکا دارد، چه تصمیمی‌خواهد گرفت.
چاک شومر، رهبر اکثریت در مجلس سنا تنها گفته که این مجلس این لایحه را پس از دریافت بازبینی خواهد کرد.

در چنین اوضاعی موقف کاخ سفید در این باره مشابه موقف مجلس نمایندگان است.

ریاست جمهوری امریکا اعلام کرده که رئیس جمهور بایدن در صورت دریافت این لایحه که تحت عنوان «قانون حمایت از امریکایی‌ها در برابر اپلیکیشن‌های کنترل شده توسط دشمنان خارجی» تصویب شده، آن را امضا خواهد کرد.

اما تیک‌تاک در اعلامیه‌‌ای گفته که این پروسه به گونه پنهانی و تنها به هدف ممنوعیت تیک‌تاک راه افتاده است.

سخنگوی تیک‌تاک در این اعلامیه ابراز امیدواری کرد که به گفته او سنا حقایق را در نظر بگیرد و به دیدگاه‌های رای دهندگان خود گوش دهد.

او افزوده است: سنا باید تاثیر این تصمیم را بر اقتصاد، ۷ میلیون کسب و کار کوچک و ۱۷۰ میلیون امریکایی که از خدمات ما استفاده می‌کنند در نظر داشته باشد.

شو زی چو، مدیر عامل تیک تاک نیز از کاربران این اپلیکیشن در ایالات متحده امریکا خواست تا خاموش نمانند و داستان‌های شان را از جمله با سناتورها به اشتراک بگذارند

او در ویدیویی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرده، گفته که این لایحه قدرت بیشتری به چند شرکت انگشت شمار رسانه‌های اجتماعی می‌دهد و همچنان میلیون‌ها دالر از جبیب تولیدکنندگان و شغل‌های کوچک خارج می‌کند.

او افزود: ما به انجام هر کاری از جمله استفاده از حقوق قانونی خود برای محافظت از این پلتفرم شگفت‌انگیزی که همراه با شما ساخته ایم ادامه خواهیم داد. ما معتقدیم که می‌توانیم باهم بر این مشکل غلبه کنیم.

این لایحه «بایت‌دانس»، شرکت مادر تیک‌تاک را مکلف می‌سازد که این اپلیکیشن را در جریان ۱۸۰ روز بفروشد، در غیر آن این اپلیکیشن از فروشگاه‌های اپلیکشن گوگل و اپل حذف خواهد شد.

همچنان این لایحه به رئیس جمهور امریکا صلاحیت می‌دهد اپلیکیشن‌های دیگری را که از سوی کشورهای متخاصم امریکا اداره می‌شود، تهدیدی برای امنیت ملی امریکا درجه بندی کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را محکوم و »رفتار قلدرانه» توصیف کرده و افزوده است که ایالات متحده تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این که تیک‌تاک تهدیدی برای امنیت ملی است پیدا نکرده اما با آن هم به سرکوب آن ادامه می‌دهد.

او هشدار داده که این تصمیم، چین را به روی دست گرفتن اقدام‌های مشابه ناگزیر خواهد ساخت.

در همین حالتعدادی از سناتورهای آمریکایی می‌خواهند سنا برای تصمیم گیری درباره حمایت از لایحه مجلس نمایندگان عجله نکند.

ماریا کانتوِل، رئیس کمیته بازرگانی سنا، در مصاحبه با رویترز گفت: خواستار قانونی برای رفع نگرانی‌های گسترده در خصوص اپلیکیشن‌های خارجی است که در دادگاه باقی می‌مانند و مطمئن نیست که لایحه مجلس نمایندگان، به حد کافی در آینده موفق باشد.

کانتوِل گفت: ما احتمالا تا یک هفته دیگر، ایده بهتری خواهیم داشت که چه گزینه‌هایی داریم. البته می‌خواهیم قوی‌ترین ابزار ممکن را داشته باشیم و می‌خواهیم قوی ترین ابزاری باشد که می‌توانیم به دست آوریم. رئیس کمیته بازرگانی سنا اظهار کرد: به برگزاری جلسات استماع فکر کرده است.

سناتور ران وایدن، یکی از دموکرات‌های پیشرو در مسائل فناوری، گفت: همچنان در حال بررسی لایحه مجلس است و نگرانی‌های جدی درباره هر اپلیکیشنی دارد که به دولت چین امکان دسترسی به داده‌های خصوصی آمریکایی‌ها را می‌دهد. وی اظهار کرد: من همچنین این را خواهم گفت تاریخ به ما می‌آموزد که وقتی قانونگذاران برای وضع قوانین در زمینه فناوری و شبکه‌های اجتماعی عجله می‌کنند، اشتباهاتی رخ می‌دهد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه کمیته بازرگانی، به بلومبرگ نیوز گفت: این لایحه باید برای یک فرآیند اصلاحی کامل باز باشد، که می‌تواند هر اقدامی‌را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

لایحه مجلس نمایندگان، حمایت برخی از سناتورهای مهم از جمله مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا و مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد در این کمیته را کسب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، این دو نفر اعلام کردند با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا این لایحه، در سنا تصویب شود.
 
 
مرجع : دویچه وله
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۹۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما