۰
در پنجمین نشست از سری گفت‌وگو‌های سیاستی عنوان شد:

شبکه بانکی دارایی‌های نامشهود را درک نمی‌کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۳
شبکه بانکی دارایی‌های نامشهود را درک نمی‌کند
شبکه بانکی دارایی‌های نامشهود را درک نمی‌کند

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با بیان اینکه موضوع تأمین مالی را می‌توان قلب تپنده نظام نوآوری دانست، گفت: کشور‌هایی در حوزه توسعه فناوری و نوآوری موفق بوده‌اند که از نظام تأمین مالی مناسب به عنوان یکی از ارکان مهم این موفقیت برخوردار بوده‌اند؛ اما چرا کشور‌ها به سمت طراحی نهاد‌های تخصصی تأمین مالی در حوزه نوآوری می‌روند؟ بازار‌های پولی دنیا و از جمله کشور ما مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی هستند و هر شرکت یا سازمانی که در این زمینه قوی‌تر باشد، بهتر می‌تواند از امکانات و تسهیلات بانکی استفاده کند، زیرا دارایی‌های فیزیکی برای بانک‌ها فاکتور بسیار مهمی ‌است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما در حوزه نوآوری و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان دقیقا نقطه مقابل این رویکرد هستیم و دارایی فیزیکی چندان معنادار نیست. به عنوان مثال، یک شرکت دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کند و تمام سرمایه خود را به جای خرید ملک و زمین، صرف تحقیق و توسعه (R&D) می‌کند؛ اما این ادبیات را شبکه بانکی و نظام پولی کشور درک نمی‌کند. در این شرایط کشور‌های دنیا و از جمله ایران به سمت ایجاد نهاد تخصصی تامین مالی حوزه نوآوری حرکت کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر هستند و ارتباط خوبی با این مراکز دارند، تصریح کرد: حدود ۵۰ صندوق پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی قرارداد دارند و تسهیلات را در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانند از شرکت‌ها و تیم‌های فناور وخلاق غیردانش بنیانی حمایت کنند.

خیاطیان ادامه داد: بخش دیگر، حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VC  است، در این حوزه به جای سرمایه‌گذاری مستقیم، صندوق‌های VC را واسط کردیم؛ بنابراین یک تیم فناور یا خلاق در هر مرحله از زنجیره و چرخه عمر و فعالیت، می‌تواند از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری، تسهیلات دریافت کند.

وی، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را متنوع توصیف کرد و گفت: این خدمات کل چرخه عمر یک شرکت، از ایده و نوزادی تا شکل‌گیری و بلوغ شرکت را پوشش می‌دهد. ۷۹ خدمت در چهار دسته توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود. وزن اصلی خدمات ما در حوزه تسهیلات است که شامل تسهیلات نمونه‌سازی اولیه، راه‌اندازی خط تولید، سرمایه در گردش و لیزینگ برای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است. در حوزه ضمانت‌نامه‌ها هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم و دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به ضمانت نامه‌ها در شبکه بانکی کشور را تسهیل کرده‌ایم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بحث دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش بنیان و فناور گفت: خوشبختانه با نظام‌نامه ابلاغی وزیر اقتصاد، سرفصل ویژه‌ای برای دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است. در دنیا، دارایی‌های نامشهود قابل ارزیابی و معامله هستند و در این‌صورت مورد پذیرش شبکه بانکی قرار می‌گیرند. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وظیفه نهادسازی در این بخش را برعهده دارد و نهاد‌هایی را تایید می‌کند که آنها، دارایی‌های نامشهود یک شرکت را برای اهداف آتی، ارزیابی می‌کنند. تا نتوانیم دارایی‌های فکری را توسعه داده و امکان معامله آن‌ها را فراهم نکنیم، این دارایی‌ها مورد پذیرش شبکه بانکی کشور قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه طراحی بسته رشد تولید را از اقدامات اخیر صندوق نوآوری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و گفت: ما برای اولین بار در نقش رکن ضامن برای شرکت‌های دانش بنیان عمل کرده و ضامن این شرکت‌ها شده‌ایم تا از سه بانک، تسهیلات دریافت کنند که این موضوع، اتفاق بسیار بزرگی برای شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شود. همچنین شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق اوراق صکوک، سرمایه مورد نیاز را از بازار سرمایه تامین کنند و صندوق در نقش رکن ضامن عمل می‌کند.
 
حوزه نوآوری بدون سرمایه‌‎گذاری خطرپذیر توسعه پیدا نمی‌کند
خیاطیان، صنعت VC را موضوع مهمی ‌برشمرد و گفت: حوزه نوآوری بدون سرمایه‌‎گذاری خطرپذیر توسعه پیدا نمی‌کند و این موضوع، اصلی است که در دنیا شاهد آن هستیم. برای توسعه و رونق صنعت VC در کشور تلاش زیادی کرده‌ایم. در بسیاری از کشور‌ها از جمله انگلیس، دولت با وضع مشوق‌های مالیاتی، شرکت‌ها را برای ورود به این حوزه تشویق کرده است. در ماده ۱۱ قانون جهش دانش بنیان شاهد اتفاق بسیار مهمی‌هستیم که اگر شرکت‌های بزرگ، منابع خود را در حوزه نوآوری و دانش بنیان‌ها سرمایه‎گذاری کنند، از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: در مقطعی هستیم که بر اساس تجربیات دنیا و کشور، برای رقم زدن اتفاقات جدید و اثربخش، نیازمند این هستیم که روی برخی موضوعات خاص متمرکز شده و اولویت‌بندی کنیم. نیازمند این هستیم که در چند حوزه عمیق‌تر عمل کرده و جهش‌هایی را در این حوزه‌ها ایجاد کنیم. این اولویت‌ها در حوزه فناوری شامل هوش مصنوعی، بایوتکنولوژی و میکرو الکترونیک و در بُعد مسئله محوری شامل آب، امنیت غذایی و انرژی با تاکید بر بهره‌وری انرژی هستند که در همه این حوزه‌ها، هم از بُعد نیروی انسانی و هم از بُعد دانش و شرکت‌های فعال، شرایط بسیار خوبی داریم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع عدالت محوری در توزیع عادلانه خدمات در کشور، گفت: با جدیت دنبال می‌کنیم تا منابع به صورت عادلانه در همه استان‌های کشور توزیع شوند. درحال حاضر ۶۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند حداقل از یک خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند که این درصد برای برخی استان‌ها مانند ایلام و هرمزگان بیش از ۷۰ درصد است. درحال توسعه همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها هستیم تا مناطق کمتربرخودار، بیشتر از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند. همچنین تفاهم‌نامه‌های مختلفی با پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور داریم تا خدمات صندوق را از طریق این پارک‌ها در اختیار شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور قرار دهیم. ظرفیت‌های زیادی در استان‌ها مغفول مانده است و راه توسعه فعالیت‌های صندوق در استان‌ها، تعامل بیشتر با صندوق‌های پژوهش و فناوری و پارک‌های علم و فناوری کشور است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به نقش مردم در اقتصاد دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: با سه محور می‌توان اقتصاد دانش بنیان را در کشور توسعه داد؛ نخست از طریق آشنا کردن مردم با حوزه دانش بنیان، دوم درگیر کردن مردم در امر دانش بنیان و سوم از طریق مشارکت دادن آنها در بحث تأمین مالی جمعی که این کار را از طریق طراحی و تولید مسابقه تلویزیونی «شکوفا» که روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته از شبکه یک سیما درحال پخش است، دنبال می‌کنیم. در این مسابقه اصل پول سرمایه‌گذاران توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین شده است و با مشارکت مردم در طرح‌های دانش بنیان و استفاده از سرمایه‌های خُرد آنها، تولیدات دانش بنیان رونق پیدا می‌کند.

وی درخصوص بحث توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱ هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از چالش‌ها در این حوزه، آشنا نبودن با محصولات دانش بنیان است. با هدف آشنایی بیشتر با توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، رویداد‌هایی را طراحی کرده‌ایم که طرف تقاضا، نیاز‌های خود را مطرح و طرف عرضه نیز توانمندی و محصولات خود را معرفی می‌کند. در حوزه سرمایه‎گذاری نیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم و معتقدم سال آینده سال رونق صنعت VC در کشور خواهد بود و سرمایه‎گذاری‌های جدی در این حوزه رقم خواهد خورد.
 
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۵۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما