۰
رییس صندوق نوآوری مطرح کرد:

تامین مالی شرط تحقق سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش بنیان از GDP است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
تامین مالی شرط تحقق سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش بنیان از GDP است
تامین مالی شرط تحقق سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش بنیان از GDP است

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان در رویداد «معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» با بیان اینکه نظام تامین مالی نوآوری، قلب تپنده اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است، گفت: اگر نظام تأمین مالی برای نوآوری نباشد رشد لازم محقق نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به تازگی وارد بازار شده‌اند و رشد فزاینده و مضاعفی دارند و نیازمند تأمین مالی گسترده‌تری نسبت به بقیه شرکت‌ها هستند. میانگین شرکت‌های دانش‌بنیان در اخذ تسهیلات از خیلی از حوزه‌ها بالاتر است یعنی پول به بخش تولید می‌رود.

وی با اشاره به خوش‌حسابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شبکه بانکی کشور معرفی می‌شوند با پیامی‌مواجه می‌شوند مبنی بر اینکه که منابع برای تسهیلات‌دهی به آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوش‌حساب هستند و نرخ نکول پایینی دارند.

خیاطیان افزود: اکوسیستم دانش‌بنیان کشور نیاز به تنوع بخشی در تأمین مالی دارد و یکی از ابزارهای تأمین مالی موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ما نسبت به وضع تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ بسیار حرف و گلایه داریم، گفت: ما در تبصره ۱۶ سال گذشته و تبصره ۱۸ امسال سرمان پایین است. ۲۰ درصد عملکرد تبصره ۱۶ و ۱۰ درصد عملکرد تبصره ۱۸ بسیار تأسف‌آور است. گزارش وزارت کار در این زمینه می‌گوید در رتبه دانش‌بنیان، رتبه آخر هستیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای موضوع VC یک جریانی ایجاد کرده است و در همین راستا بانک‌ها باید در حوزه صنعت VC در صنعت دانش‌بنیان ورود کنند.

وی با اشاره به حوزه‌های اولویت‌دار علم و فناوری در کشور گفت: طبق فرمان رهبر معظم انقلاب، ما باید در هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم. حوزه میکروالکترونیک یکی از حوزه‌های پیشرو است که جزو اولویت‌های ماست؛ انرژی و آب نیز از دیگر حوزه‌های اولویت‌دار است که باید به آن توجه داشته باشیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با اشاره به سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور گفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور باید به ۷ درصد برسد و این مسئله نیازمند یک تأمین مالی جدی است.
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۵۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما