۰
ابزار ابداعی «جامعه اینترنت» نشان داد:

زیان 33 میلیون دلاری ایران از قطع اینترنت در پاییز 98

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۳۳
زیان 33 میلیون دلاری ایران از قطع اینترنت در پاییز 98
زیان 33 میلیون دلاری ایران از قطع اینترنت در پاییز 98

آی‌تی‌من- به گزارش سی‌ان‌ان، این روش در جریان شورش‌های بهار عربی در سال 2011 که مهم‌ترین چالش حاکمان این منطقه در سال‌های اخیر بود، به کامل‌ترین شکل خودش را نشان داد. در جریان این اعتراضات، دولت‌های لیبی، مصر، سوریه و بحرین دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کردند.

پس از آن نیز این رویه ادامه پیدا کرد. عراق و الجزایر برای جلوگیری از تقلب در طول برگزاری امتحانات دسترسی به اینترنت را محدود کردند و ایران نیز در سال گذشته، وقتی با اعتراضات مواجه شد، رویه مشابهی را در پیش گرفت.

اما چنین اختلالاتی بدون هزینه نیست و یک گروه مدافع اینترنت، راهی برای محاسبه این هزینه‌ها ابداع کرده است.

جامعه اینترنت (Internet Society) که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده است و از دسترسی جهانی به اینترنت حمایت می‌کند، هفته گذشته ابزار جدیدی به نام NetLoss منتشر کرد که خسارت اقتصادی قطعی اینترنت تحمیلی توسط دولت را محاسبه می‌کند.

پس از ردیابی قطع شدن اینترنت جهانی در سال 2022، این سازمان دریافت که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا محدودیت‌های دسترسی به اینترنت را در طول زمان تشدید کرده‌اند.

بر اساس گزارش جامعه اینترنت، این منطقه در سال 2022 شاهد 37 قطع اینترنت در 11 کشور بود که رشد 62 درصدی را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. از موارد قطع و اختلال منطقه‌ای اینترنت، 24.3 درصد پیام‌رسانی و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی را هدف قرار داده‌اند.

بنا به گزارش جامعه اینترنت، در سودان و در پی درگیری خشونت‌آمیز بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی‌(RSF)  در 15 آوریل، قطعی اینترنت از 19 آوریل تا 24 آوریل به اجرا گذاشته شد و تخمین زده می‌شود که این اقدام بیش از 3 میلیون دلار برای این کشور هزینه در بر داشته باشد.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی سودان کمتر از 52 میلیارد دلار است. جامعه اینترنت گفت که تعطیلی یک هفته‌ای همچنین موجب از بین رفتن 560 شغل در این کشور شده است.

مارک اوون جونز، دانشیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر که متخصص در اطلاعات نادرست دیجیتال است، گفت: قطع شدن اینترنت تأثیر مخربی بر اقتصاد دارد و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه وضعیت خوبی ندارند.

بنا به اعلام Top10VPN، یک گروه تحقیقاتی حفظ حریم خصوصی دیجیتال، تخمین زده می‌شود که قطع اینترنت در سال گذشته میلیاردها دلار برای جهان هزینه داشته باشد.

این گروه گزارش کرده که تنها در سال 2022، جهان شاهد 114 قطع اینترنت توسط دولت‌ها در 23 کشور بوده است که بیش از 24.7 میلیارد دلار زیان به همراه داشته است. به گفته این گروه، امسال حداقل 81 قطع اینترنت در 14 کشور رخ داده که هزینه آن نزدیک به 2 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس محاسبه‌گر جامعه اینترنت، تخمین زده می‌شود که قطعی طولانی‌مدت اینترنت ایران بین 16 تا 23 نوامبر 2019 (25 آبان تا 2 آذر 1398) بیش از 33 میلیون دلار ضرر اقتصادی به این کشور وارد کرده است.
هانا کریتم، مشاور ارشد جامعه اینترنت گفت که این ابزار برای محاسبه هزینه، متغیرهایی مانند اندازه اقتصاد و میزان وابستگی کشور به فناوری را در نظر می‌گیرد.

او گفت که هر کشوری درجات مختلفی از ضرر را شاهد خواهد بود.
 
اینترنت به عنوان یک امتیاز
کریتم گفت: اینترنت برای حوزه‌های مختلف اقتصاد، از خدمات حمل و نقل و تحویل غذا گرفته تا تراکنش‌های بانکی و تجارت به ابزاری حیاتی تبدیل شده است.

وی افزود: مقادیر فقط تخمینی هستند و لزوماً داده‌های زمان واقعی را منعکس نمی‌کنند، اما هدف آنها نشان دادن این است که خاموشی اینترنت یک رویکرد بدون هزینه در اختیار دولت‌ها نیست.

به گفته کریتم، این ابزار به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا برخی از تأثیرات تصمیمات خود را در ارتباط با دسترسی به اینترنت ارزیابی کنند.

به عنوان مثال، طبق محاسبه‌گر NetLoss، اگر عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب، اینترنت را به مدت 24 ساعت قطع کند، تقریباً 12 میلیون دلار زیان خواهد دید. این پادشاهی همچنین 1.83 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و 38 شغل را از دست خواهد داد.

در امارات متحده عربی، مرکز مالی، تجاری و گردشگری خاورمیانه، قطع کامل اینترنت 4.77 میلیون دلار ضرر اقتصادی در روز و از دست رفتن حدود 2 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی  به دنبال خواهد داشت.

بر اساس گزارش Access Now، سازمان غیردولتی حامی حقوق مدنی دیجیتال، هند با 84 تعطیلی در سال گذشته، بیشترین تعداد تعطیلی‌های تحمیلی توسط دولت را داشته و پس از آن اوکراین و ایران قرار دارند. در این گزارش آمده است که قطع شدن اینترنت در اوکراین توسط نیروهای نظامی روسیه رخ داده است.

کریتم گفت: در حالی که دولت‌ها، از جمله در خاورمیانه، تحول دیجیتال را به‌عنوان وسیله‌ای برای رشد اقتصادی پیگیری می‌کنند، هنوز هم این تصور وجود دارد که اینترنت یک امتیاز است و نه یک حق.

وی افزود: دولت‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در زیرساخت اینترنتی خود اعتماد ایجاد کنند یا از این ابزار (قطع کردن اینترنت) استفاده کنند.

وی تاکید کرد که زمان ثابت می‌کند که قطع اینترنت نه برای مقابله با اعتراضات موثر است و نه به کاهش تقلب در امتحانات کمک می‌کند.



 
 
مرجع : CNN
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما