آغاز بکار رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۷
آیتیمن- صبح امروز ۱۶ بهمنماه، مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بازیهای رایانهای در قالب رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال با حضور مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، علیرضا فراهانی معاون کسب وکار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر این رویداد و همچنین تیمهای بازیسازو داوران در سالن غدیر مرکز همایشهای حجاب، برگزار شد تا بستری برای معرفی پروژههای بازیسازی و ایجاد فرصتهای همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازیهای رایانهای کشور فراهم کند.
لزوم تعامل بزرگان اکوسیستم بازی با شرکت های کوچک
سیدمحمدحسین سجادی نیری مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه بازی با آن مواجه هستیم و اتفاق خوبی نیست، این است که بزرگان این حوزه به سطحی رسیدهاند که احساس میکنند نظام حکمرانی چندان نمیتواند نقشی در ارتقا و توسعه این صنعت ایفا کند و اساسا همین قدر که در مسیر آنها مانع ایجاد نکنند، خوب است. از سوی دیگر اما، فضای شرکتهای کوچکتر، سختیهایی پیش روی خود دارند که جز با یادگیری از تیمهای بزرگتر و قدیمیتر مسیرشان کوتاه نخواهد شد و مجدد مجبورند آن خطاهایی که شرکتهای قدیمیتر تجربه کردهاند را تجربه کنند.
او افزود: برگزاری این برنامه، تلاشی برای رقم خوردن یک اتفاق تا بزرگان اکوسیستم بازی که سالها با چالشها دست و پنجه نرم کردهاند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند. ارزشی که منجر به سرمایهگذاری و رشد تیمهای کوچکتر حوزه بازی شود. به نظر این تقلای ارزشمندی است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای آن تلاش کرده است.
مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امید است که بتوان در کنار یکدیگر به رشد یکدیگر کمک کنیم و این تلاش منجر به توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.
کمک 81 هزار میلیارد تومانی صندوق به شرکت های دانش بنیان
مهلا محمودی، مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گفت: صندوق از اوایل دهه ۹۰ کار خود را آغاز کرده است. حدود ۸۰ خدمت به شرکتهای دانشبنیان ارائه میکنیم که در ۴ دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی ارائه میشود.
او با تاکید بر اینکه صندوق با ماموریت حمایت از شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است، ادامه داد: ۸۰ خدمتی که صندوق ارائه میدهد در چرخه عمر محصول ارائه میشود و ادامه دارد. صندوق تاکنون ۸۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکتهای دانشبنیان ارائه کرده است. امسال نیز ۸ بسته حمایتی تعریف شده است تا از زیست بوم استارت آپی ایران حمایت شود.
محمودی اضافه کرد: ابزارهای متفاوتی برای حمایت از استارتآپها از سوی صندوق برقرار است و یکی از این ابزارها «دوشنبههای استارتآپی» و دیگری رویداد «پیوند» است.
او با اشاره به اینکه رویداد دوشنبههای استارتآپی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۱۰ استارتآپ و طرح سرمایهپذیر به سرمایهگذاران معرفی شدند که این طرحها در مجموع بیش از ۱۸۷۶ میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز داشتهاند که از این مبلغ حدود ۷۸.۵ میلیارد منجر به جذب سرمایه شده است.
به گفته محمودی امروز نیز ۹ ارائه استارتآپی انجام میشود که در مجموع به ۴۱.۵ میلیارد تومان درخواست سرمایه صورت گرفت.
وی درباره پنجاه و چهارمین جلسه رویداد «دوشنبههای استارتآپی» نیز توضیح داد: شروع فراخوان این رویداد از نیمه آذرماه صورت گرفت و ۳۹ طرح و ایده ثبتنام اولیه کردند. بعد از غربالگری اولیه ۳۰ طرح وارد مرحله منتورینگ شدند و حدود ۱۲ ساعت کارگاه آموزشی نیز پشت سر گذاشتند و در نهایت ۹ استارتآپ برای جذب سرمایه معرفی شدند.
ضرورت توجه بیشتر حاکمیت به صنعت بازی سازی
علیرضا فرهانی دبیر رویداد سکوی پرش غزال هم در این رویداد، با تاکید بر اینکه ماهیت وجودی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حمایت و تنظیمگری در صنعت بازیسازی، گفت: همچنان نیز در تلاش هستیم که بتوانیم حمایت و مدل سرمایهگذاری را اشاعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ نفر فعال حوزه بازیسازی و بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازیسازی در کشور فعال هستند و بیش از ۱۵ شرکت داریم که به عنوان ناشر شناخته میشوند.
فراهانی با اشاره به درآمد بالای صنعت گیم، ادامه داد: خیلی از این شرکتها درآمدهای خوبی دارند. صنعت گیم یکی از صنایعی است که میتواند بدون گمرکی و سایر مسائل این چنینی در مابقی کشورها گسترش یابد.
وی با بیان اینکه بازیسازان ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و… فعال هستند، تصریح کرد: این امر نشان میدهد بازیهای دیجیتال ظرفیت بزرگی برای ما به ارمغان آورده است ولی مهمترین مشکل، نبود حمایت مادی و معنوی بالقوه از سوی دولت و حاکمیت است. متاسفانه علیرغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازیسازان پررنگتر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازیسازی توجه نکرده است. این در حالی است که شرکتهای بازیسازی نوپا با تعداد قابل توجهی نیروی حرفهای و اهل فن در حال فعالیت هستند. متاسفانه ما این استعدادها را مهم نمیدانیم یا برای آنها برنامه نداریم.
دبیر رویداد سکوی پرش غزال به اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد وقت خود را گذاشتیم که ظرفیتها و قابلیتهای بازی دیجیتال را به مسئولین کشور معرفی کنیم.
وی در ادامه به ارائه مدلی نوین از حمایت از بازیسازان پرداخت و گفت: در این مدل بازیساز نمونه بازی خود را ارائه میدهد و اگر پس از داوری تایید شود بازی به ناشران و شرکتهای بزرگ بازی سازی ارائه میشود و اگر توان جذب سرمایه گذار داشته باشد سپس به مایکت و کافه بازار معرفی میشوند و میزان سرمایهگذاری خود را اعلام میکند. از طرفی اگر همه این روند به خوبی طی شود، صندوق سرمایه گذاری هم که دانش بازیسازی ندارد و به این روند توجه کرده و برای سرمایهگذاری تشویق میشود.
او با بیان اینکه ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال سال جاری ثبت نام کردهاند، گفت: در نهایت ۱۰ تیم به مرحله داوری نهایی رسیدند، اما مابقی گروهها نیز رها نمیشوند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای با منتورینگ و درنظر گرفتن وامهایی برای آنها به دنبال جذب سرمایه برای بازی ساز میگردیم. برگزاری چنین رویدادی باید افزایش یابد. این مدل به جاهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارائه شده است و به دنبال پیش برد و گسترش آن هستیم. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برای یک صندوق ۲۰۰ میلیاردی ابراز امیدواری کرده است.
فراهانی اضافه کرد: از نظر ما صنعت گیم سالانه حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد تا از این صنعت عقب نمانیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم.
نگاه بین المللی بازی سازان ایرانی
سید مصطفی کیوانیان یکی از داوران دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در حاشیه رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال با بیان اینکه امسال بازیهایی که دیدم نسبت به سال قبل خیلی بهتر بود گفت: حتی شاید برخی از این بازیها قابلیت بینالمللی شدن را داشته باشد
کیوانیان اظهار داشت: آثاری که در این رویداد حاضر شدند را مثبت ارزیابی میکنم. مهم ترین نکته این بود که بازیسازان نگاه بینالمللی داشتند و استانداردهای اولیه برای نشر در بازار بینالملل را لحاظ کرده بودند.
این داور در مورد معیارهای خود برای ارزیابی بازیها عنوان کرد: معیار اول من، تیم است. تیم باید منسجم و متعهد باشد. معیار دیگر محصول و ایده است. به نظرم اگر این دو خوب باشد بقیه قسمتها هم خوب میشود و کیفیت کار بالا خواهد بود.
کیوانیان در پاسخ به این سوال که چه توصیهای به تیمهای بازی ساز برای ارتقای کیفیت محصول خود دارید، گفت: مهمترین نکتهای که پیشنهاد میکنم این است که ایدههای خوب بدهند. سپس تیم خوب بچینند و مهمتر اینکه در شرایط موجود، مدیرانی داشته باشند که بتوانند برای تیمشان خوب سرمایهگذاری کنند و پروژهها را با کیفیت پیش ببرند.
در مراسم سکوی پرش غزال، 9 تیم بازی ساز رایانه ای به ارایه و معرفی دستاوردهای خود پرداختند و داوران حاضر در مراسم به آنها امتیاز دادند.
برنامه اهدای جایزه غزال زرین و جایزه بازی جدی فردا 17 بهمن ماه ساعت 18 در حاشیه دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر برگزار خواهد شد.
لزوم تعامل بزرگان اکوسیستم بازی با شرکت های کوچک
سیدمحمدحسین سجادی نیری مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه بازی با آن مواجه هستیم و اتفاق خوبی نیست، این است که بزرگان این حوزه به سطحی رسیدهاند که احساس میکنند نظام حکمرانی چندان نمیتواند نقشی در ارتقا و توسعه این صنعت ایفا کند و اساسا همین قدر که در مسیر آنها مانع ایجاد نکنند، خوب است. از سوی دیگر اما، فضای شرکتهای کوچکتر، سختیهایی پیش روی خود دارند که جز با یادگیری از تیمهای بزرگتر و قدیمیتر مسیرشان کوتاه نخواهد شد و مجدد مجبورند آن خطاهایی که شرکتهای قدیمیتر تجربه کردهاند را تجربه کنند.
او افزود: برگزاری این برنامه، تلاشی برای رقم خوردن یک اتفاق تا بزرگان اکوسیستم بازی که سالها با چالشها دست و پنجه نرم کردهاند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند. ارزشی که منجر به سرمایهگذاری و رشد تیمهای کوچکتر حوزه بازی شود. به نظر این تقلای ارزشمندی است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای آن تلاش کرده است.
مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امید است که بتوان در کنار یکدیگر به رشد یکدیگر کمک کنیم و این تلاش منجر به توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.
کمک 81 هزار میلیارد تومانی صندوق به شرکت های دانش بنیان
مهلا محمودی، مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گفت: صندوق از اوایل دهه ۹۰ کار خود را آغاز کرده است. حدود ۸۰ خدمت به شرکتهای دانشبنیان ارائه میکنیم که در ۴ دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی ارائه میشود.
او با تاکید بر اینکه صندوق با ماموریت حمایت از شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است، ادامه داد: ۸۰ خدمتی که صندوق ارائه میدهد در چرخه عمر محصول ارائه میشود و ادامه دارد. صندوق تاکنون ۸۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکتهای دانشبنیان ارائه کرده است. امسال نیز ۸ بسته حمایتی تعریف شده است تا از زیست بوم استارت آپی ایران حمایت شود.
محمودی اضافه کرد: ابزارهای متفاوتی برای حمایت از استارتآپها از سوی صندوق برقرار است و یکی از این ابزارها «دوشنبههای استارتآپی» و دیگری رویداد «پیوند» است.
او با اشاره به اینکه رویداد دوشنبههای استارتآپی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۱۰ استارتآپ و طرح سرمایهپذیر به سرمایهگذاران معرفی شدند که این طرحها در مجموع بیش از ۱۸۷۶ میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز داشتهاند که از این مبلغ حدود ۷۸.۵ میلیارد منجر به جذب سرمایه شده است.
به گفته محمودی امروز نیز ۹ ارائه استارتآپی انجام میشود که در مجموع به ۴۱.۵ میلیارد تومان درخواست سرمایه صورت گرفت.
وی درباره پنجاه و چهارمین جلسه رویداد «دوشنبههای استارتآپی» نیز توضیح داد: شروع فراخوان این رویداد از نیمه آذرماه صورت گرفت و ۳۹ طرح و ایده ثبتنام اولیه کردند. بعد از غربالگری اولیه ۳۰ طرح وارد مرحله منتورینگ شدند و حدود ۱۲ ساعت کارگاه آموزشی نیز پشت سر گذاشتند و در نهایت ۹ استارتآپ برای جذب سرمایه معرفی شدند.
ضرورت توجه بیشتر حاکمیت به صنعت بازی سازی
علیرضا فرهانی دبیر رویداد سکوی پرش غزال هم در این رویداد، با تاکید بر اینکه ماهیت وجودی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حمایت و تنظیمگری در صنعت بازیسازی، گفت: همچنان نیز در تلاش هستیم که بتوانیم حمایت و مدل سرمایهگذاری را اشاعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ نفر فعال حوزه بازیسازی و بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازیسازی در کشور فعال هستند و بیش از ۱۵ شرکت داریم که به عنوان ناشر شناخته میشوند.
فراهانی با اشاره به درآمد بالای صنعت گیم، ادامه داد: خیلی از این شرکتها درآمدهای خوبی دارند. صنعت گیم یکی از صنایعی است که میتواند بدون گمرکی و سایر مسائل این چنینی در مابقی کشورها گسترش یابد.
وی با بیان اینکه بازیسازان ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و… فعال هستند، تصریح کرد: این امر نشان میدهد بازیهای دیجیتال ظرفیت بزرگی برای ما به ارمغان آورده است ولی مهمترین مشکل، نبود حمایت مادی و معنوی بالقوه از سوی دولت و حاکمیت است. متاسفانه علیرغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازیسازان پررنگتر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازیسازی توجه نکرده است. این در حالی است که شرکتهای بازیسازی نوپا با تعداد قابل توجهی نیروی حرفهای و اهل فن در حال فعالیت هستند. متاسفانه ما این استعدادها را مهم نمیدانیم یا برای آنها برنامه نداریم.
دبیر رویداد سکوی پرش غزال به اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد وقت خود را گذاشتیم که ظرفیتها و قابلیتهای بازی دیجیتال را به مسئولین کشور معرفی کنیم.
وی در ادامه به ارائه مدلی نوین از حمایت از بازیسازان پرداخت و گفت: در این مدل بازیساز نمونه بازی خود را ارائه میدهد و اگر پس از داوری تایید شود بازی به ناشران و شرکتهای بزرگ بازی سازی ارائه میشود و اگر توان جذب سرمایه گذار داشته باشد سپس به مایکت و کافه بازار معرفی میشوند و میزان سرمایهگذاری خود را اعلام میکند. از طرفی اگر همه این روند به خوبی طی شود، صندوق سرمایه گذاری هم که دانش بازیسازی ندارد و به این روند توجه کرده و برای سرمایهگذاری تشویق میشود.
او با بیان اینکه ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال سال جاری ثبت نام کردهاند، گفت: در نهایت ۱۰ تیم به مرحله داوری نهایی رسیدند، اما مابقی گروهها نیز رها نمیشوند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای با منتورینگ و درنظر گرفتن وامهایی برای آنها به دنبال جذب سرمایه برای بازی ساز میگردیم. برگزاری چنین رویدادی باید افزایش یابد. این مدل به جاهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارائه شده است و به دنبال پیش برد و گسترش آن هستیم. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برای یک صندوق ۲۰۰ میلیاردی ابراز امیدواری کرده است.
فراهانی اضافه کرد: از نظر ما صنعت گیم سالانه حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد تا از این صنعت عقب نمانیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم.
نگاه بین المللی بازی سازان ایرانی
سید مصطفی کیوانیان یکی از داوران دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در حاشیه رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال با بیان اینکه امسال بازیهایی که دیدم نسبت به سال قبل خیلی بهتر بود گفت: حتی شاید برخی از این بازیها قابلیت بینالمللی شدن را داشته باشد
کیوانیان اظهار داشت: آثاری که در این رویداد حاضر شدند را مثبت ارزیابی میکنم. مهم ترین نکته این بود که بازیسازان نگاه بینالمللی داشتند و استانداردهای اولیه برای نشر در بازار بینالملل را لحاظ کرده بودند.
این داور در مورد معیارهای خود برای ارزیابی بازیها عنوان کرد: معیار اول من، تیم است. تیم باید منسجم و متعهد باشد. معیار دیگر محصول و ایده است. به نظرم اگر این دو خوب باشد بقیه قسمتها هم خوب میشود و کیفیت کار بالا خواهد بود.
کیوانیان در پاسخ به این سوال که چه توصیهای به تیمهای بازی ساز برای ارتقای کیفیت محصول خود دارید، گفت: مهمترین نکتهای که پیشنهاد میکنم این است که ایدههای خوب بدهند. سپس تیم خوب بچینند و مهمتر اینکه در شرایط موجود، مدیرانی داشته باشند که بتوانند برای تیمشان خوب سرمایهگذاری کنند و پروژهها را با کیفیت پیش ببرند.
در مراسم سکوی پرش غزال، 9 تیم بازی ساز رایانه ای به ارایه و معرفی دستاوردهای خود پرداختند و داوران حاضر در مراسم به آنها امتیاز دادند.
برنامه اهدای جایزه غزال زرین و جایزه بازی جدی فردا 17 بهمن ماه ساعت 18 در حاشیه دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر برگزار خواهد شد.