مجید عظیمی، مدیر توسعه کسبوکار «تریگآپ» از اهداف و زوایای برگزاری رویدادهای «ادونچر» در شهرهای مختلف کشور میگوید
ادونچر؛ یک ماجراجویی ملی برای کشف استعدادهای کشور
تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۵
آیتیمن- رویکردی که به گفته مجید عظیمی؛ مدیر توسعه کسبوکار تریگآپ به خلق ایده «رویداد ادونچر» منجر شد. رویدادی که اولین دوره آن فردا یکشنبه ۲۳ دیماه در کارخانه نوآوری مشهد با هدف کشف و شناسایی استعدادهای نوآوری شرق کشور برگزار خواهد شد.
رنج نداشتن دانش و تجربه گفتوگو
مجید عظیمی در بیان علت برگزاری «رویداد ادونچر» از سوی تریگآپ و همراهان کلیدی آن در شهرهای مختلف کشور به چالشی مهم در میان نوپایان اکوسیستم نوآوری کشور اشاره میکند. عدم دانش کافی برای ارائه مناسب طرح و ایده به سرمایهگذار.
به گفته عظیمی، نحوه جانمایی ادبیات گفتوگو با سرمایهگذار برای کسبوکارهای نوپا اهمیتی دوچندان دارد. آمادهسازی تمامی نیازمندیهایی که برای جلب اعتماد و توجه سرمایهگذاران ضروری است، از اولویتهایی محسوب میشود که تریگآپ فراتر از برگزاری رویدادهای سرمایهگذاری در شهرهای مختلف، برای خود تعریف کرده است.
او در این باره توضیح میدهد: «ایده اصلی رویداد ادونچر از آنجا آمد که استارتاپها و کسبوکارهای نوپایی که به ما مراجعه میکردند همواره این چالش را داشتند که آماده مذاکره با سرمایهگذار نبودند و از طرفی تریگآپ به سبب شتابدهی و سرمایه گذاری میکرو وی سی عمدتا با همین تیمها هم سر و کار داشت. به همین سبب گروه سرمایهگذاری ما دچار چالشهای فراوانی بود تا بتواند تیمها را به قابلیتی برساند که برای مذاکره آماده باشند. از قبیل این که فایل مالی مناسبی تهیه کنند یا اصلا بتوانند ایده خودشان را به درستی بیان کنند.»
مدیر توسعه کسب و کار تریگآپ در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره میکند: «اما موضوع زمانی برای ما جدی شد که رویدادی را در تهران و در فضای تخصصی ساختمان برگزار کردیم. آن زمان بود که بخش قابل توجهی از ایده ها از شهرهایی میآمد که انگار ما به آنها توجه نکرده بودیم و مغفول مانده بودند، کارآفرینانی که بعضا ایدههای جذاب و قابل تاملی داشتند. این دو موضوع وقتی در کنار هم قرار گرفت ما را به این نقطه رساند که چنانچه میخواهیم تیمهای باکیفیتی پیدا کنیم باید خودمان آستین بالا بزنیم و در حرکتی ماجراجویانه در شهرهای مختلف ایدههای ناب را کشف کنیم. هر چند که چالش اول همچنان به قوت خود باقی بود و ما همچنان با استارتاپهایی در تعامل هستیم که نمیتوانند پتانسیلها و ظرفیتهای خودشان را به درستی ارائه دهند و به نحوه مذاکره با سرمایه گذار تسلط کافی ندارند. لذا به این باور رسیدیم که باید در گستره جغرافیایی وسیعتری به دور از پایتخت در جستجوی ایدههای ناب برای سرمایهگذاری باشیم، در همین راستا ایده «رویداد ادونچر» برای حل این چالشها متولد شد.»
ماموریت ما تمرکززدایی است
آنچه در این میان تریگآپ را برای حضور و فعالیت بیشتر در اکوسیستم نوآوری شهرهای مختلف کشور هدایت کرد چالش بزرگ دیگری است که به سبب شرایط جغرافیایی این روزها بیشترین نمود خود را در عرصه اقتصادی کشور گذاشته است. کمبود سرمایه گذار!
عظیمی در این باره می گوید: «در رویدادی که با همکاری «بیلدزآپ» در حوزه ساختمان داشتیم بالغ بر 50 درصد تیمها از شهرستان ها حضور داشتند و همان جا بود که ایده اصلی برگزاری ادونچر در ذهن ما روشن شد. اگر فرصت شناسایی و رشد برای این تیمها وجود داشت پس چرا همه برای رشد و توسعه راهی پایتخت شده بودند؟ خدماتی که امروز مراکز علمی و پارکهای علم و فناوری و نهادهای نوآوری به تیمهای استارتاپی در شهرستانها ارائه می دهند همه از جنس خدمات زیرساختی و تسهیلات است اما آنچه که در این فضاها روی نمیدهد توسعه دانش و بازار است. به جرات می توان ادعا داشت که برای نخستین بار در اکوسیستم نوآوری کشور است که یک شتابدهنده به شهرستانهای کشور وارد میشود و علاوه بر توانمندسازی آنها در همه ابعاد اولین داوطلب بررسی شرایط سرمایهگذاری بر روی تیمهای منتخب هم خواهد بود. رویکردی که ما در ادونچر بسیار به آن اصرار داریم.»
به گفته مدیر توسعه کسبو کار تریگآپ انتقال دانش و بینش ورای آنچه که ممکن است در پس این منتورینگها و راهبریها پیش بیاید از مهمترین اهدافی است که تیم تریگآپ با حضور در فضای اکوسیستم نقاط مختلف کشور به آن توجه دارد.
ماجراجویی به صورت فشرده
مسیر ادونچر برای تیمها بسیار کوتاه و فشرده طراحی شده است، در واقع میتوان گفت که این مسیر به نوعی یک دوره پیششتابدهی فشرده است، به این معنا که تیمها در ابتدا با اعلام فراخوان رویداد ادونچر در هر منطقهی کشور اقدام به ثبتنام میکنند و وارد دوره آموزشی ۶ مرحلهای آنلاین میشوند. میتوان گفت مهمترین مباحث این دوره فشرده آموزش راهاندازی کسبوکار، نحوه ساخت برنامه مالی و طراحی فایل ارائه به سرمایهگذار هستند.
بعد از این مرحله تیمها باید برنامه مالی ۳ تا ۵ساله و همین طور فایل ارائه خودشان را طراحی و روی بستر پلتفرم تریگیت- بستر آموزشی تریگآپ- بارگذاری کنند. طرحهایی که ایدههای کاملتری دارند، سوالات را جامعتر پاسخ داده و فایل ارائه کاملتری داشته باشند غربال و برای جلسات مشاوره و منتورینگ آماده میشوند. در ادامه منتورها تیمهایی که آمادگی لازم برای جذب سرمایه را دارند انتخاب میکنند و تیمهای منتخب بعد از یک دوره آموزشی فشرده ارائه به سرمایهگذار در روز نهایی رویداد فرصت ارائه ایده و طرحهای خود را پیش روی سرمایهگذارانی که در رویداد نهایی حضور دارند خواهند داشت؛ فرصتی که شاید برای تیمهای نوپا نقطه عطف حرکت بزرگی برای آینده آنها باشد.
از شرق تا غرب تا پایان سال
نقطه آغاز رویداد ادونچر به زمستان سال گذشته برمی گردد. رویدادی که با همکاری دانشگاه شریف و تریگآپ برگزار شد و بهانهای شد برای ادامه مسیر در گستره شهرهای مختلف کشور با هدف تمرکززدایی و اجرای عدالت در امکانات و تسهیلات برای همه فعالان و تازه واردان عرصه نوآوری در شهرهای دور و نزدیک.
به گفته مجید عظیمی، مدیر توسعه کسب و کار تریگآپ به این بهانه بود که ادونچر مشهد با تمرکز بر استانهای شرق کشور (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی) به عنوان اولین رویداد از این سری رویدادها در روز ۲۳دی ماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار میشود.
بعد از آن ادونچر راهی جنوب کشور خواهد بود. ادونچر فارس که این روزها فراخوان آن نیز اعلام شده است با تمرکز بر اکوسیستم نوآوری جنوب کشور (استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر و کیگیلویه و بویراحمد) در بهمن ماه به روز داوری خواهد رسید و در نهایت در اسفندماه ۱۴۰۳ غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه محل تجمع علاقمندان و فعالان حوزه نوآوری این منطقه خواهد بود.
به گفته عظیمی تریگآپ برای حضور در هر شهر یک همراه کلیدی نیز دارد؛ همراهی که به خوبی با زوایای فضای شهری، ادبیات مردم، دسترسی به زیرساختها و از همه مهم تر تیمهایی با کیفیت آن محدوده جغرافیایی آشناست و با یک هدف مشترک: سرمایهگذاری روی ایدههای برتر. شتابدهنده «گرینتک» در رویداد شرق کشور با مرکزیت استان خراسان رضوی؛ «هاب شیراز» در رویداد جنوب کشور با مرکزیت استان فارس و «کارخانه نوآوری کرمانشاه» در رویداد غرب کشور با مرکزیت استان کرمانشاه هر کدام، یک همراه کلیدیِ تریگآپ در برگزاری رویدادهای ادونچر در سال ۱۴۰۳ هستند.
رویداد ویداد ادونچر مشهد، اولین دوره از سری رویدادهایی است که شتابدهنده تریگآپ با هدف شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه در میان کسب و کارهای نوپای کشور و در میان فضای اکوسیستم نوآوری ترتیب داده است.
این رویداد روز یک شنبه ۲۳ دی ماه در کارخانه نوآوری مشهد و با همکاری دو مجموعه تریگآپ و گرینتک با حضور جمع بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری و سرمایهگذاران مطرح کشور برگزار میشود.
رنج نداشتن دانش و تجربه گفتوگو
مجید عظیمی در بیان علت برگزاری «رویداد ادونچر» از سوی تریگآپ و همراهان کلیدی آن در شهرهای مختلف کشور به چالشی مهم در میان نوپایان اکوسیستم نوآوری کشور اشاره میکند. عدم دانش کافی برای ارائه مناسب طرح و ایده به سرمایهگذار.
به گفته عظیمی، نحوه جانمایی ادبیات گفتوگو با سرمایهگذار برای کسبوکارهای نوپا اهمیتی دوچندان دارد. آمادهسازی تمامی نیازمندیهایی که برای جلب اعتماد و توجه سرمایهگذاران ضروری است، از اولویتهایی محسوب میشود که تریگآپ فراتر از برگزاری رویدادهای سرمایهگذاری در شهرهای مختلف، برای خود تعریف کرده است.
او در این باره توضیح میدهد: «ایده اصلی رویداد ادونچر از آنجا آمد که استارتاپها و کسبوکارهای نوپایی که به ما مراجعه میکردند همواره این چالش را داشتند که آماده مذاکره با سرمایهگذار نبودند و از طرفی تریگآپ به سبب شتابدهی و سرمایه گذاری میکرو وی سی عمدتا با همین تیمها هم سر و کار داشت. به همین سبب گروه سرمایهگذاری ما دچار چالشهای فراوانی بود تا بتواند تیمها را به قابلیتی برساند که برای مذاکره آماده باشند. از قبیل این که فایل مالی مناسبی تهیه کنند یا اصلا بتوانند ایده خودشان را به درستی بیان کنند.»
مدیر توسعه کسب و کار تریگآپ در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره میکند: «اما موضوع زمانی برای ما جدی شد که رویدادی را در تهران و در فضای تخصصی ساختمان برگزار کردیم. آن زمان بود که بخش قابل توجهی از ایده ها از شهرهایی میآمد که انگار ما به آنها توجه نکرده بودیم و مغفول مانده بودند، کارآفرینانی که بعضا ایدههای جذاب و قابل تاملی داشتند. این دو موضوع وقتی در کنار هم قرار گرفت ما را به این نقطه رساند که چنانچه میخواهیم تیمهای باکیفیتی پیدا کنیم باید خودمان آستین بالا بزنیم و در حرکتی ماجراجویانه در شهرهای مختلف ایدههای ناب را کشف کنیم. هر چند که چالش اول همچنان به قوت خود باقی بود و ما همچنان با استارتاپهایی در تعامل هستیم که نمیتوانند پتانسیلها و ظرفیتهای خودشان را به درستی ارائه دهند و به نحوه مذاکره با سرمایه گذار تسلط کافی ندارند. لذا به این باور رسیدیم که باید در گستره جغرافیایی وسیعتری به دور از پایتخت در جستجوی ایدههای ناب برای سرمایهگذاری باشیم، در همین راستا ایده «رویداد ادونچر» برای حل این چالشها متولد شد.»
ماموریت ما تمرکززدایی است
آنچه در این میان تریگآپ را برای حضور و فعالیت بیشتر در اکوسیستم نوآوری شهرهای مختلف کشور هدایت کرد چالش بزرگ دیگری است که به سبب شرایط جغرافیایی این روزها بیشترین نمود خود را در عرصه اقتصادی کشور گذاشته است. کمبود سرمایه گذار!
عظیمی در این باره می گوید: «در رویدادی که با همکاری «بیلدزآپ» در حوزه ساختمان داشتیم بالغ بر 50 درصد تیمها از شهرستان ها حضور داشتند و همان جا بود که ایده اصلی برگزاری ادونچر در ذهن ما روشن شد. اگر فرصت شناسایی و رشد برای این تیمها وجود داشت پس چرا همه برای رشد و توسعه راهی پایتخت شده بودند؟ خدماتی که امروز مراکز علمی و پارکهای علم و فناوری و نهادهای نوآوری به تیمهای استارتاپی در شهرستانها ارائه می دهند همه از جنس خدمات زیرساختی و تسهیلات است اما آنچه که در این فضاها روی نمیدهد توسعه دانش و بازار است. به جرات می توان ادعا داشت که برای نخستین بار در اکوسیستم نوآوری کشور است که یک شتابدهنده به شهرستانهای کشور وارد میشود و علاوه بر توانمندسازی آنها در همه ابعاد اولین داوطلب بررسی شرایط سرمایهگذاری بر روی تیمهای منتخب هم خواهد بود. رویکردی که ما در ادونچر بسیار به آن اصرار داریم.»
به گفته مدیر توسعه کسبو کار تریگآپ انتقال دانش و بینش ورای آنچه که ممکن است در پس این منتورینگها و راهبریها پیش بیاید از مهمترین اهدافی است که تیم تریگآپ با حضور در فضای اکوسیستم نقاط مختلف کشور به آن توجه دارد.
ماجراجویی به صورت فشرده
مسیر ادونچر برای تیمها بسیار کوتاه و فشرده طراحی شده است، در واقع میتوان گفت که این مسیر به نوعی یک دوره پیششتابدهی فشرده است، به این معنا که تیمها در ابتدا با اعلام فراخوان رویداد ادونچر در هر منطقهی کشور اقدام به ثبتنام میکنند و وارد دوره آموزشی ۶ مرحلهای آنلاین میشوند. میتوان گفت مهمترین مباحث این دوره فشرده آموزش راهاندازی کسبوکار، نحوه ساخت برنامه مالی و طراحی فایل ارائه به سرمایهگذار هستند.
بعد از این مرحله تیمها باید برنامه مالی ۳ تا ۵ساله و همین طور فایل ارائه خودشان را طراحی و روی بستر پلتفرم تریگیت- بستر آموزشی تریگآپ- بارگذاری کنند. طرحهایی که ایدههای کاملتری دارند، سوالات را جامعتر پاسخ داده و فایل ارائه کاملتری داشته باشند غربال و برای جلسات مشاوره و منتورینگ آماده میشوند. در ادامه منتورها تیمهایی که آمادگی لازم برای جذب سرمایه را دارند انتخاب میکنند و تیمهای منتخب بعد از یک دوره آموزشی فشرده ارائه به سرمایهگذار در روز نهایی رویداد فرصت ارائه ایده و طرحهای خود را پیش روی سرمایهگذارانی که در رویداد نهایی حضور دارند خواهند داشت؛ فرصتی که شاید برای تیمهای نوپا نقطه عطف حرکت بزرگی برای آینده آنها باشد.
از شرق تا غرب تا پایان سال
نقطه آغاز رویداد ادونچر به زمستان سال گذشته برمی گردد. رویدادی که با همکاری دانشگاه شریف و تریگآپ برگزار شد و بهانهای شد برای ادامه مسیر در گستره شهرهای مختلف کشور با هدف تمرکززدایی و اجرای عدالت در امکانات و تسهیلات برای همه فعالان و تازه واردان عرصه نوآوری در شهرهای دور و نزدیک.
به گفته مجید عظیمی، مدیر توسعه کسب و کار تریگآپ به این بهانه بود که ادونچر مشهد با تمرکز بر استانهای شرق کشور (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی) به عنوان اولین رویداد از این سری رویدادها در روز ۲۳دی ماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار میشود.
بعد از آن ادونچر راهی جنوب کشور خواهد بود. ادونچر فارس که این روزها فراخوان آن نیز اعلام شده است با تمرکز بر اکوسیستم نوآوری جنوب کشور (استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر و کیگیلویه و بویراحمد) در بهمن ماه به روز داوری خواهد رسید و در نهایت در اسفندماه ۱۴۰۳ غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه محل تجمع علاقمندان و فعالان حوزه نوآوری این منطقه خواهد بود.
به گفته عظیمی تریگآپ برای حضور در هر شهر یک همراه کلیدی نیز دارد؛ همراهی که به خوبی با زوایای فضای شهری، ادبیات مردم، دسترسی به زیرساختها و از همه مهم تر تیمهایی با کیفیت آن محدوده جغرافیایی آشناست و با یک هدف مشترک: سرمایهگذاری روی ایدههای برتر. شتابدهنده «گرینتک» در رویداد شرق کشور با مرکزیت استان خراسان رضوی؛ «هاب شیراز» در رویداد جنوب کشور با مرکزیت استان فارس و «کارخانه نوآوری کرمانشاه» در رویداد غرب کشور با مرکزیت استان کرمانشاه هر کدام، یک همراه کلیدیِ تریگآپ در برگزاری رویدادهای ادونچر در سال ۱۴۰۳ هستند.
رویداد ویداد ادونچر مشهد، اولین دوره از سری رویدادهایی است که شتابدهنده تریگآپ با هدف شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه در میان کسب و کارهای نوپای کشور و در میان فضای اکوسیستم نوآوری ترتیب داده است.
این رویداد روز یک شنبه ۲۳ دی ماه در کارخانه نوآوری مشهد و با همکاری دو مجموعه تریگآپ و گرینتک با حضور جمع بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری و سرمایهگذاران مطرح کشور برگزار میشود.