احصای ۱۵۰ مساله کلیدی در زیست بوم بازیهای رایانهای
تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵
آیتیمن- در ابتدای این جلسه، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم ضمن بیان کارویژههای اصلی کارگروهها گفت: در حوزه صنعت بازیهای رایانهای با محوریت اقتصاد خلاق و دانش بنیانی، کانون اصلی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و معاونت علمی و فناوری در راستای کمک و ایفای نقش توسعهای در کنار بازیگران اصلی این عرصه با محوریت بنیاد ملی بازیهای رایانهای نقش ایفا میکند.
حسنلو با اشاره به بررسی مسائل کلیدی حوزه گیم بازی رایانهای، خاطر نشان کرد: با توجه به حضوری که در زیست بوم بازیهای رایانهای داشتهام و طبق بررسیهای قبلی، تاکنون حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مساله کلیدی احصاء شده که این کارگروه بر اساس اولویت و امکان تعریف پروژههای پیشرانی که بتوانند به توسعه زیست بوم کمک کنند، فعالیت خواهد داشت.
محمد امین حاجیهاشمی، رییس بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در ادامه گفت: نظام مسائل احصا شده در شورای عالی فضای مجازی و سایر دستگاههای مرتبط نیز به صورت اولیه احصا شده است. اولویت ما این است که برای حل همان مسائل سطح بندی شده، اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به شرایط موجود، راهبرد ما این است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت بر اساس حرکتهای مقطعی اما پیشران، با عملیاتی ترین و اجرایی ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام کنیم.
مهدی جعفری جوزانی، فعال حوزه بازی و انیمیشن هم در خصوص مشکلات بازی سازها به مواردی پرداخت که از جمله آنها میتوان به درآمد نسبتاً پایین بازی سازها، عدم بازارسازی مناسب، نبود بسترهای لازم جهت معرفی بازیها به جامعه و … اشاره کرد.
برخی حاضران در این کارگروه هم به عدم بهره گیری کامل از فرصتها و ظرفیتهای بالای این حوزه با وجود سهم بالای گیم و بازیهای رایانهای در خلق ارزش اقتصادی و توان این عرصه در افزایش تولید ناخالص ملی و نیز ظرفیت اشتغالزایی این صنعت اشاره و تلاش برخی کشورها به ویژه کشورهای منطقه و حتی همسایه برای ورود و تقویت این صنعت و برنامههای درحال اجرای شان برای بالابردن سهم این عرصه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی خود را مورد بحث قرار دادند.