مدیرعامل شرکت خدمات ماشینی تامین اجتماعی:
اینترنت ملی مشکل نسخه الکترونیکی را حل میکند
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۲
آیتیمن- مهدی کلانتری با بیان تاسیس شرکت خدمات ماشینی تامین به عنوان بازوی IT سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۰ و انجام تمام خدمات IT سازمان مذکور اعم از نرم افزار، سخت افزار، زیرساخت و شبکه توسط این شرکت افزود: بیش از ۱۰۰ هزار کاربر داخل سازمان و چندینمیلیون کاربر بیرون سازمانی داریم که آحاد مردم و بیمهشدگان،پزشکان و مراکز درمانی و داروخانهای طرف قرارداد تامیناجتماعی، عملا از مخاطبان شرکت هستند.
وی در خصوص تعداد کاربران و بیمهشدگانی که از خدمات غیرحضوریشرکت بهرهمند هستند، اظهار کرد: طرح ارایه خدمات غیرحضوریتامیناجتماعی از سال ۱۳۹۷ در شرکت راه اندازی شده است و بدنبال آن سال ۱۳۹۹ طرح ۳۰۷۰ توسط شرکت اجرا شد که بر این اساس آن مقرر شد با غیرحضوری کردن ۳۰ خدمت، ۷۰ میلیون بار مراجعات به شعب تامیناجتماعی کاهش یابند هم اکنون این طرح به ۴۲۸۰ تبدیل شده است یعنی ۴۲ خدمت غیر حضوری داریم که ۸۰ میلیون مراجعه به شعب را کاهش میدهد.
• دسترسی به ۴۸ خدمت در اپلیکیشن تامین من
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین یکی از درگاههای مهم خدمت رسانی الکترونیک به مخاطبان سازمان تامیناجتماعی را سامانه eservices.tamin.ir عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در این سامانه حدود ۵۷ خدمت در حوزههای بیمهای و درمانی به صورت غیرحضوری ارایه میشود. همچنین به روی اپلیکیشن «تامین من» ۴۸ خدمت در دسترس بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران قرار گرفته است که بتدریج این تعداد افزایش و تا پایان امسال کلیه خدمات در سامانه مذکور به صورت غیر حضوری و توسط اپلیکیشن تامینمنارایه خواهد شد.
به گفته کلانتری اولین نسخه اپلیکیشن «تامین من» در تیرماه سال گذشته رونمایی شد و تا امروز ۴۸ سرویس جدید در اختیار ذی نفعان قرار گرفته است و از زمان انتشار تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر فعال از این برنامه استفاده میکنند.
• حدود ۷۰ درصد پزشکان نسخه الکترونیکی مینویسند
اجرای طرح نسخه الکترونیک از آبان ماه سال ۱۳۹۴ آغاز و در سال ۱۳۹۷با هدف ارایه خدمات الکترونیک و حذف دفترچه در سازمان تامیناجتماعی به بهره برداری رسید. با اسناد به قانون از اول دیماه ۱۴۰۰سازمانهای بیمهگر از جمله تامیناجتماعی مکلف به اجرای آن به صورت صد در صدی شد که مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین درباره تعداد پزشکان طرف قرارداد نسخه الکترونیک طیاجرای طرح به ایسنا گفت: سامانه در دسترس همه پزشکانمان قرار دارد.حدود ۱۲۰ هزار پزشک طرف قرارداد سازمان هستند و از سامانه نسخه الکترونیک به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده میکنند به طوریکه روزانه حدود ۱.۵ میلیون نسخه یعنی هر ثانیه ۱۷ نسخه در حال ثبت در سیستم تامین اجتماعی هستند. همچنین با توجه به تعامل با شرکتهای استارتاپی و قراردادن APIها، حدود ۳۰۰ شرکت استارتاپیاز APIهای ما استفاده و نسخ پزشکان را در اپلیکیشنهای خود بارگذاری میکنند.
مدیر عامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین همچنینبا اعلام اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ بیش از ۷۳۱ میلیون نسخه به صورت الکترونیک ثبت شده است افزود: از اینتعداد بیش از ۲۳۰ میلیون نسخه در داروخانهها، بیش از ۲۰۰میلیون نسخه در درمانگاهها، بیش از ۱۹۰ میلیون نسخه در مطب و بیش از ۸۳ میلیون نسخه در پاراکلینیکها ثبت شده است.
به گفته کلانتری، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پزشکان از نسخه نویسیالکترونیکی استفاده میکنند و این در حالی است که با توجه به وجود زیر ساختهای مناسب فنی، امکان ارایه خدمت به ۳۰ درصد باقیماندهنیز جهت بهره مندی از این سامانه و نسخهنویسی الکترونیکی وجود دارد. هم اکنون۱۲۰ هزار پزشک، ۱۵ هزار داروخانه، ۱۱ هزار پاراکلینیکو حدود ۴۰۰۰ درمانگاه هم طرف قرارداد و از سامانههای آنلاین تامیناجتماعی استفاده میکنند.
• کاهش اختلالات سیستم سامانه نسخه الکترونیکی
یکی از مشکلات اولیه پزشکان و مراکز درمانی و داروخانهای برایبهرهمندی از سامانه نسخهنویسی، اختلالات و قطعی سیستم و اینترنتبود که کلانتری در این خصوص نیز گفت: میزان قطعی و اختلال سیستمدر حال حاضر در حد بسیار ناچیز و زیر یک درصد است؛ در ابتدایطرح با توجه به مشکلات زیرساختی و نبود منابع با یکسری اختلالات روبرو بودیم که هم اکنون با پیگیریهای انجام شده و تقویتزیرساختها این مشکلات تا حد زیادی مرتفع شده و در حال حاضر اختلالی در سامانههای این سازمان وجود نداشته و چنانچه گاهی به دلیلبروز مشکل در سامانههای مرتبط با طرح، اختلالی بروز کند، با هماهنگیسازمان مربوطه نسبت به رفع فوری مشکل در نهادهای مرتبط اقدام میشود.
• کاهش صف انتظار با راهاندازی اینترنت ملی
وی درخصوص بالا بودن صف انتظار بیمهشدگان در داروخانهها جهت خوانش نسخه الکترونیک اظهار کرد: این مدت زمان نسبت به قبل کاهش یافته است که با راهاندازی طرح اینترنت ملی، پیشبینی میشودمشکلات کمتر شود چون قرار است داروخانهها در بستر اینترنت ملی کار کنند.
مدیر عامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین همچنینگفت که اطلاعات و پروندههای پزشکی بیمهشدگان در راستای ایجادپرونده الکترونیک سلامت به صورت دیجیتال منتقل میشود. علاوه بر ایننسخه الکترونیک در حال بهروزرسانی و در هر لحظه امکانات دیگریهمچون بحث دارویار، دستیار پزشک و... به آن افزوده میشود و یا ارایهخدمات درمانی به بیماران صعب العلاج که از طریق صندوق حمایت از این بیماران (که به تازگی به خدمات درمانی تامیناجتماعی اضافه شده است) از طریق این سامانه صورت و اطلاعاتشان به بیمه سلامت و سایر صندوقهای بیمهای منتقل میشود.
یکی از مباحث و مشکلات بیمهشدگان، قطع بیمه آنها در دوران مرخصی زایمان است به طوریکه وقتی به مرکز درمانی مراجعه میکنند،اعلام میشود بیمه ندارند که کلانتری در این خصوص گفت : بیمه شده میبایست درخواست دریافت کمک هزینه بارداری از سازمان تامین اجتماعی را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ثبت کند تا روند رسیدگی در شعبه انجام و استحقاق درمان وی برقرار شود.
وی همچنین از بیمهشدگان خواست تا چنانچه در بارگذاری اسناد پزشکی خود با مشکلی مواجه شدند با شماره ۱۴۲۰ (سامانه تلفنیتامیناجتماعی) تماس، مشکل را مطرح و کد پیگیری دریافت کنند تا با استفاده از این کد مشکلشان حل شود.
کاهش مصرف کاغذ با حذف دفترچههای کاغذی درمان تنها یکی از مزایای الکترونیکی شدن نسخ است که کلانتری درباره آن عنوان کرد: روزانه حدود ۱.۵ میلیون نسخه در سامانه الکترونیک تامیناجتماعینوشته میشود؛ اگر قیمت هر برگ کاغذ و قیمت تمام شده هر دفترچه درمان از چاپ تا هزینههای کارگزاریها برای تامیناجتماعی، ایاب و ذهاب بیمه شده، صفهای انتظار، گم شدن دفترچه، استفاده نادرست از دفترچهها و... به نرخ روز محاسبه شود، میتوان به اهمیت این سامانه پیبرد این در حالیست که اطلاعات و اسناد جمعآوری شده از طریق اینسامانه باعث دستیابی سیاستگذاران و مسوولان به نیازهای داروییکشور، آیندهنگری حوزه سلامت و... میشود.
• حذف گردش پروندههای فیزیکی بیمهشدگان
وی همچنین مزایای طرح پرونده الکترونیک و نسخهنویسی الکترونیکرا حذف گردش پروندههای فیزیکی بیمه شدگان از جریان ارایه خدمت، ارتقاء کیفیت خدمات، رفع دغدغه گم شدن پرونده یا اسناد مربوطه، کاهش هزینههای اداری و اجرایی شعب، آزادسازی فضای اداری و ایجادپایگاه متمرکز اسناد مخاطبان سازمان اعلام کرد و گفت: انتقال پرونده بیمهشدگان و پرونده الکترونیک چند سال است آغاز و مبحث بیمهشدگان آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در بحث درآمد و وصول در حال انجام کار هستیم.
کلانتری ادامه داد: همچنین امروز به راحتی میتوانیم از طریقeservices و اپلیکیشن "تامین من" سوابق بیمهای خود را مشاهده و درخواست انتقال سوابق، برقراری بازنشستگی و... را داشته باشیم که لازمه این امکانات غیرحضوری، مکانیزه کردن فرآیندها بود که گام به گام صورت گرفت و امروز میتوانیم خود را با ۱۰ـ ۱۵ کشوری که حرفی برایگفتن در این زمینه دارند، مقایسه کنیم.
• راهاندازی آزمایشی سامانه دریافت لیست حق بیمه
مدیر عامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین همچنیناز رایزنی با سازمان امور مالیاتی در راستای ایجاد درگاه مشترک به منظور پرداخت حقبیمه و هزینه مالیات خبر داد و همچنین گفت: همزمان و همسو با راه اندازی پروژه لیست مشترک بیمه و مالیات،«سامانه متمرکز دریافت لیست حق بیمه» نیز توسط شرکت در دست پیاده سازی و اجراست. در این سامانه وجوه لیست حق بیمه به صورت بر خط از کارفرمایان دریافت میشود؛ بنابراین به محض واریز حق بیمه، استحقاق درمان بیمه شدگان کارگاه مربوطه برقرار میشود. در صورتیکه در سامانههای قبلی پرداخت وجه لیست لزوما همزمان با دریافت لیست حق بیمه انجام نمیشد که این امر باعث بروز مشکلاتیبرای بیمه شدگان آن کارگاه در زمینه استحقاق درمان میشد. در حال حاضر سامانه متمرکز دریافت لیست حق بیمه به صورت پایلوت در ۴شعبه ۱۳، ۱۶، ۹ و ۳۳ تهران در حال انجام است و بعد از انجام آزمونهایلازم در شعب مذکور، به سایر شعب تعمیم مییابد.
یکی از اهداف اجرای سامانه متمرکز دریافت حق بیمه، هوشمندسازیلیست حقبیمهها است که این مهم در راستای متمرکزسازیتمامیفرایند محاسبه دریافت و پرداخت لیست حق بیمه کارفرمایاناجرا شده است، کلانتری در این خصوص نیز اظهار کرد: با اجرای اینپروژه از این پس پردازشهای لیست حق بیمه و سایر فرآیندها نظیردریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان از حالت توزیع شده در شعب تامین اجتماعی، به صورت متمرکز و هوشمند انجام میشود. اجرای اینپروژه از انباشت بدهی کارفرما جلوگیری کرده و فرایند پرداختها را تسهیلمیکند. همچنین همزمان ضمن کاهش چشمگیر حجم کار همکاران واحدهای درآمد شعب، اجرای منظم، بههنگام و بدون دخالت نیرویانسانی را موجب میشود؛ از طرفی حجم زیادی از اعتراضات ورودی به هیئتهای رسیدگی به شکایات را نیز کاهش میدهد. هم اکنون لیستهوشمند نیز همزمان با سامانه متمرکز دریافت حق بیمه در چهار شعبه ۳۳ و ۱۳ غرب تهران و ۱۶ و ۹ شرق تهران به صورت پایلوت اجرا شده است.
مرجع : ايسنا