چرا کارمندان اپل به سرنوشت گوگلیها دچار نشدند؟
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
آیتیمن- در دوران پاندمیکووید ۱۹ که شرکتهای فناوری در مواجهه با افزایش تقاضا، افراد زیادی را استخدام کردند، اپل نسبت به شرکتهای فناوری بزرگ دیگر، کارمندان کمتری اضافه کرد. بعلاوه، بررسی بلومبرگ نشان میدهد اپل درآمد بیشتریبه ازای هر استخدام جدید در مقایسه با سایر همتایانشتولید کرد.
این رویکرد محتاطانهتر، اکنون به ثمر رسیده است. هر چند اپل، استخدام در بعضی از حوزهها را متوقف کرده و میزانهزینه را به خصوص خارج از بخش پژوهش و توسعه، محدود نگه داشته اما هنوز به اخراجهای گسترده ای که در شرکتهایآمازون، گوگل، متا پلتفرمز و غولهای فناوری دیگر در جریاناست، متوسل نشده است.
پیتر گارنری از ساکسو بانک میگوید: این به منزله کیفیتبهتر مدیریت در اپل، در مقایسه با سایر شرکتهای فناوریاست که ظاهرا سیگنالها را در دوران پاندمیبه درستینخواندند.
اپل هفته گذشته برنامههایی را برای تقویت منابع انسانی از طریق استخدام نخستین مدیر ارشد کارکنان اعلام کرد. بخش منابع انسانی تا پیش از این تحت نظارت دیردر اوبرایان،مدیر ارشد بخش خرده فروشی بود.
بسیاری از شرکتهای فناوری اذعان کردهاند که در دوران پاندمیبا حسابی که روی تغییر سبک زندگی از جمله دورکاری،خرید آنلاین و عادتهای بازی ویدئویی باز کرده بودند، بیشاز حد استخدام انجام دادند. اکنون این شرکتها فروکش اینموج را مشاهده میکنند. شرکت "زوم تکنولوژی" که یکی از بزرگترین برندههای دوران قرنطینه کووید ۱۹ است، هفته گذشته اعلام کرد ۱۵ درصد از کارکنانش را تعدیل میکند.
در مقابل، اپل محتاطتر بود و شمار کارکنانش از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، تنها ۲۰ درصد افزایش یافت در حالی که این افزایشدر آلفابت ۶۰ درصد و در آمازون نزدیک به دو برابر بود. این دو شرکت اکنون اخراج حدود ۳۰ هزار کارمند را اعلام کردهاند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل همچنین در سالهایپاندمیکووید، برخلاف اکثر شرکتهای فناوری، درآمد بیشتریبه ازای هر کارمند جدید داشت. با این حال، تعداد کارکنان به تنهایی نمیتواند برتری اپل نسبت به رقبانش را به طور کامل توضیح دهد. این شرکت فروش بالایی دارد که نشان میدهدکارآمدی آن، فراتر از سیاستهای استخدام است.
مرجع : ايسنا