۰

مزایای دریافت داده‌های ماهواره خیام برای پایش اراضی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۷
مزایای دریافت داده‌های ماهواره خیام برای پایش اراضی
مزایای دریافت داده‌های ماهواره خیام برای پایش اراضی

آی‌تی‌من- مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی از سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص تصاویر و داده ماهواره خیام بر پایش اراضی کشور گفت: یکی از کاربردهای سامانه مدیریت زمین پایش و مدیریت اراضی کشور از اراضی ملی و کشاورزی است که با استفاده از داده‌های ماهواره از جمله ماهواره خیام می‌توانیم دائماً این مناطق را تحت رصد قرار بدهیم و تخلفات احتمالی را در کلاس‌های مختلف شناسایی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر برای رصد این اراضی، از تصاویر ماهواره‌ای رایگانی که در سطح اینترنت دسترسی آن برای عموم کشورها وجود دارد، استفاده می‌کنیم که با توجه به ویژگی ماهواره خیام، این ماهواره می‌تواند به ما در رصد دقیق و بیشتر اراضی کمک کند.

مباشری در خصوص تفاوت ماهواره خیام در تصویربرداری از اراضی و تصاویر رایگانی که در دسترس قرار دارد تصریح کرد: داده‌های ماهواره‌ای که به صورت رایگان در حال پخش است از لحاظ حساسیت تصویر برداری حدود ۱۰ متر است اما داده‌های ماهواره خیام تا یک متر دقت تصویر را بالا می‌برد، بنابراین وقتی وضوح تصاویر بهتر باشد، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این پردازش تصاویر قبل و بعد را در زمان‌های مختلف انجام می‌دهیم و کیفیت کار را بهتر و بالاتر می‌برد.

وی گفت: همکاران در سازمان فضایی ایران قول‌های مساعد داده‌اند و برای نقاطی برای یک بار تصاویری داده‌اند ولی یک بار دریافت این تصاویر نمی‌تواند مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی گفت: بنابراین لازم است که این روند استمرار داشته باشد هنوز این مساله وقوع پیدا نکرده و انشاالله بتوانیم این تصاویر را برای آن نقاط به صورت مستمر در زمان‌های مورد توافق دریافت کنیم.
 
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۹۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما