۰

طلوع تعامل انسان با روبات‌های خوردنی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
طلوع تعامل انسان با روبات‌های خوردنی
طلوع تعامل انسان با روبات‌های خوردنی

آی‌تی‌من- این مطالعه همچنین دیدگاه‌ها و بینش‌هایی درباره تاثیرات روانی و شناختی خوردن روبات‌ها و همچنین ملاحظات اخلاقی فراهم می‌کند.

محققانی از دانشگاه «اوزاکا» ژاپن در یک ترکیب خارق‌العاده از روباتیک و هنر آشپزی (culinary)  وارد یک مطالعه پیشرو درباره روباتیک خوردنی شده‌اند. این تحقیقات مهم که نتایج آن در نشریه PLOS ONE منتشر شده است، سنت آشپزی ژاپن را با حوزه روباتیک ترکیب کرده و اولین بررسی درباره تجربه مصرف روبات‌های خوردنی متحرک را انجام داده است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه اوزاکا تحت رهبری «یوشیهیرو ناکاتا» استاد این دانشگاه یک دوران جدید را در عرصه تعامل انسان – روبات خوردنی (HERI) آغاز کرده است. این محققان با الهام گرفتن از مفهوم «اودوریگویی» (Odorigui) یک روبات با نیروی محرکه هوایی ( pneumatically-driven) با استفاده از ژلاتین و شکر ابداع کردند و عصاره هنر آشپزی ژاپنی را بصورت کپسول در آوردند. اودوریگویی به مصرف غذاهای دریایی زنده اشاره دارد در حالی که جانور دریایی هنوز زنده و در حال حرکت است. برخی ماهیان و هشت‌پا از جمله حیوانات دریایی مصرفی در این سبک غذایی ژاپنی است.

این مطالعه در بر دارنده دو آزمایش مهم است. آزمایش اصلی شامل این می‌شود که مشارکت‌کنندگان در آزمایش حرکت روبات را بدون مصرف کردن (خوردن) آن مشاهده کنند که هدف از این کار شناخت زنده بودن یا متحرک بودن (animateness) ربارت در تجربه بالقوه خوردن است. آزمایش دوم مشارکت‌کنندگان را با تجربه خوردن روبات تحت دو شرایط متفاوت آشنا کرد: خوردن روبات در حالی که روبات در حال حرکت بود و خوردن روبات در حالت ایستا و بی‌حرکت.

نتایج این مطالعه سطح بالاتری از هوش، احساسات، تحرک (animateness) و سرزندگی را در میان مشارکت کنندگان در حال خوردن روبات در حال حرکت نسبت به روبات ایستا نشان داد.
مشارکت کنندگان همچنین گزارش دادند وقتی روبات در حال حرکت را مصرف کرده‌اند بافت (texture) متفاوتی را تجربه کرده‌اند. این مساله تاکیدی بر تاثیرات روانی و شناختی برجسته چنین تعامل‌هایی است و در عین حال جنبه‌های اخلاقی، اجتماعی و فلسفی مصرف روبات‌های خوردنی را روشن می‌سازد.

این تحقیق نه تنها کاربردهای نوآورانه‌ای برای علم خوراک‌شناسی (gastronomy) ایجاد کرده بلکه همچنین شکاف موجود بین فناوری، اخلاقیات غذا و ارزش‌های انسانی را در حوزه پزشکی پر می‌کند.
 
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۷۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما