۰

مسابقه «شکوفا» با جذب سرمایه 15 میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها به تلویزیون می‌آید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰
مسابقه «شکوفا» با جذب سرمایه 15 میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها به تلویزیون می‌آید
مسابقه «شکوفا» با جذب سرمایه 15 میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها به تلویزیون می‌آید

آی‌تی‌من- مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا» با هدف ترویج فرهنگ تأمین مالی جمعی و مردمی‌سازی اقتصاد، به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در دست تهیه و تولید است و طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، زمستان 1402 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

فرشاد فتوت، معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع نمایندگان شرکت‌های حاضر در این مراسم گفت: امیدواریم برگزاری مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا علاوه بر امیدآفرینی، زمینه‌ساز بازاریابی خوب برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. در عین حال، این مسابقه می‌تواند زمینه مناسبی برای جمع‌آوری سرمایه‌های خُرد و مشارکت دادن عموم مردم در فرآیند تأمین مالی و هدایت این سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان فراهم کند.

وی با اشاره به فصل اول این مسابقه افزود: فصل اول با عنوان «کارویا» سال 1400 به همت صندوق نوآوری و شکوفایی تهیه و از شبکه یک سیما پخش شد. این مسابقه، نخستین تجربه موفق در قالب یک برنامه تلویزیونی در حوزه تأمین مالی جمعی زیست‌بوم نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بود. در این مسابقه 17 طرح موفق به جذب سرمایه از 1627 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی به میزان حدود 40 میلیارد تومان شدند.

فتوت خاطرنشان کرد: مانند فصل اول این مسابقه، در فصل دوم تحت عنوان «شکوفا»، اصل سرمایه سرمایه‌گذاران توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تضمین می‌شود تا عموم مردم با خیال آسوده بتوانند در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند.

به گفته فتوت، برای فصل دوم این مسابقه، 400 طرح و ایده دریافت شد که با ارزیابی بسیار دقیق توسط معاونت سرمایه‌گذاری، 78 طرح برای حضور در مسابقه انتخاب شدند. حضور شرکت‌ها در مسابقه شکوفا 100 درصد رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای از آنها دریافت نخواهد شد.

وی گفت: این برنامه در 26 قسمت تهیه خواهد شد که در هر قسمت، 3 تیم حضور داشته و به معرفی محصول خود می‌پردازند. گروه داوری متشکل از 4 داور، با ارزیابی دقیق طرح‌های ارائه شده در هر برنامه، در نهایت یک تیم را به عنوان برگزیده نهایی انتخاب می‌کنند که روی یکی از سکوهای تامین مالی جمعی (مورد تایید فرابورس) قرار می‌گیرد و عموم مردم با سرمایه‌های خُرد خود می‌توانند در طرح برگزیده مشارکت کنند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: رقم جذب سرمایه برای طرح‌های برگزیده از 4 میلیارد تومان در فصل اول به 15 میلیارد تومان در فصل دوم این مسابقه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در کنار پخش تلویزیونی، تبلیغات در شبکه‌های مجازی را نیز در دستور کار داریم. همچنین با همکاری شهرداری تهران، از ظرفیت‌های تبلیغات محیطی از جمله بیلبوردهای سطح شهر برای معرفی بهتر این مسابقه به مردم استفاده خواهیم شد و امیدواریم مجموع این اقدامات، زمینه‌ساز حضور حداکثری مردم در حمایت از تأمین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.
 
سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست، ضمن معرفی ابزار تأمین مالی جمعی گفت: تأمین مالی جمعی در ذات خود یک نوع مشارکت (مشارکت مدنی) است که در آن، سرمایه‌گذاران متعدد با سرمایه‌های خُرد، در یک پروژه خاص سرمایه‌گذاری کرده و در سود و زیان آن شریک می‌شوند.

وی تأکید کرد: نکته قابل توجه در فصل اول مسابقه تلویزیونی کارویا، همچنین فصل دوم تحت عنوان شکوفا این است که اصل سرمایه همه سرمایه‌گذاران بدون هیچ کارمزدی، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تضمین شده است و مردم با اطمینان می‌توانند در طرح‌های منتخب این مسابقه سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 19 سکوی مورد تأیید فرابورس ایران در حوزه تأمین مالی جمعی مشغول فعالیت هستند که در مسابقه شکوفا، اکثر سکوها حضور دارند و شرکت‌های حاضر در مسابقه باید با این سکوها در ارتباط بوده و اطلاعات مورد نیاز را به موقع در اختیار آنها قرار دهند.

ملکی‌فر در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی به نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حاضر درخصوص نحوه معرفی درست شرکت و محصول در مسابقه گفت: تلاش کنید با یک روایت و داستان مناسب، کسب‌وکار دانش‌بنیان خود را به خوبی برای بیننده تشریح کنید.

وی افزود: در هر قسمت از 3 تیم شرکت‌کننده، یک تیم به عنوان منتخب روی یکی از سکوهای تامین مالی جمعی (مورد تایید فرابورس) قرار می‌گیرد. اگرچه دو تیم دیگر موفق به جذب سرمایه نمی‌شوند، اما این فرصت را پیدا می‌کنند که به صورت کاملا رایگان، کسب و کار و محصول دانش‌بنیان خود را از شبکه یک سیما به عموم مردم معرفی کنند.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۲۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما