۰
وزیر ارتباطات:

مهاجرت متخصصان آی‌تی بیشتر از دیگر صنایع است

تاریخ انتشار
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
مهاجرت متخصصان آی‌تی بیشتر از دیگر صنایع است
مهاجرت متخصصان آی‌تی بیشتر از دیگر صنایع است

آی‌تی‌من- عیسی زارع پور در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند با بیان استفاده حداکثری در کشور‌های دیگر از فناوری‌های جدید، افزود: بستر تمام این هوشمندسازی‌ها در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات است که ظرفیت‌های خوبی در کشور برای این منظور داریم.

وی وضعیت کنونی در حوزه ظرفیت‌های هوشمند سازی را نسبت به دنیا مناسب عنوان و اضافه کرد: هم اکنون در کشور ما سکو‌های بومی‌که توسط جوانان ایرانی راه‌اندازی شده است در حال خدمات رسانی هستند.

وزیر ارتباطات به نیازمندی‌های حوزه هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در آینده نزدیک در دنیا بیش از ۴۰ میلیارد شیء به صورت بی سیم متصل می‌شوند و در کسری از ثانیه باید داده‌های این اشیا منتقل و پردازش شود که به همین منظور نیاز به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن دارد.

زارع پور افزود: بر همین اساس برای فراهم کردن زیرساخت مناسب در کشور، طرح بزرگ فیبرنوری منازل و کسب وکار‌ها از یک سال گذشته آغاز و در ۱۰۰ شهر نیز به پایان رسیده است و تاکنون ۴.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند و سرعت‌های نزدیک به هزار مگابیت برثانیه نیز در این شهر‌ها به مردم ارایه می‌شود و به امید خدا تا پایان دولت نیز تمام شهر‌های کشور تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

زارع پور با بیان اینکه توسعه نسل‌های آینده تلفن همراه نیز در برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار دارد، گفت: البته بدون یک شبکه ارتباطی فیبرنوری امکان ارایه نسل ۵ و نسل‌های بعدی آن وجود ندارد.

وی نیاز زیرساخت‌های پردازشی را یکی دیگر از نیاز‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: وزارت ارتباطات برای توسعه این حوزه در حال راه‌اندازی ۳ قطب داده در کشور است که تمام خدمات مرتبط با داد‌ها توسط بخش خصوصی در این مراکز ارایه می‌شود.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه برای نخستین بار یک فصل از برنامه‌های توسعه کشور به هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته است، تصریح کرد: تمام برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه در شش بند از برنامه هفتم توسعه دیده و تبدیل به تکلیف دستگاه‌ها شده است.

وی وضعیت نامشخص دارایی‌های دیجیتال را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات با همکاری وزارت اقتصاد موظف به تهیه آیین‌های ارزیابی دارایی‌های نامشهود شده‌اند و با رفع این مشکل امکان پذیرش شرکت‌های این حوزه در بازار سرمایه نیز تسهیل می‌شود.

زارع پور نیروی انسانی را به عنوان یکی از موضوعات مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه روند مهاجرت در نیروی انسانی حوزه ICT پرشتاب‌تر از بقیه حوزه‌هاست که به همین منظور دولت در برنامه هفتم توسعه نیز مکلف شده است که ضمن تدبیر برای نگه داشت نیروی انسانی متخصص کشور، سالانه صدهزار نفر نیروی انسانی در این حوزه آموزش و تربیت کند تا نیاز ما برای تحول دیجیتال تامین شود.

وی به نگرانی‌های فعالان این حوزه درباره امنیت داده‌های مردم نیز پرداخت و افزود: به همین منظور لایحه حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های شخصی در دولت تهیه و بعد از لحاظ شدن ملاحظات مرکز ملی فضای مجازی و نهایی شدن مراحل قانونی آن، زیرساخت حقوقی و قانونی حفاظت از داده‌های مردم نیز مهیا می‌شود.

وی افزود: بر اساس تکلیفی هم که در برنامه هفتم توسعه آمده است تمام دستگاه‌ها موظف هستند طی ۶ ماه برنامه‌های خود را برای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های جدید را در بخش‌های مرتبط با خود به دولت ارایه کنند.
 
کد مطلب : ۲۸۲۲۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين