۰

زارع پور: تحریم ۳۰۰ هزار سایت را دور زدیم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
زارع پور: تحریم ۳۰۰ هزار سایت را دور زدیم
زارع پور: تحریم ۳۰۰ هزار سایت را دور زدیم

آی‌تی‌من- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه برنامه سفر به استان زنجان در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان حاضر شد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این حوزه در زنجان قرار گرفت.

وزیر ارتباطات در این نشست با بیان انتخاب استاندار زنجان به عنوان نمونه در جشنواره شهید رجایی، گفت: با توجه  تخصص استاندار زنجان در حوزه فناوری اطلاعات امیدوارم انتخاب استانداران مطلع در این حوزه افزایش یابد.

وی افزود: تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات در استان زنجان برای توسعه این حوزه در اختیار استاندار قرار دارد.

وزیر ارتباطات با بیان الزامات پروژه فیبرنوری برای دهه‌های آینده کشور، گفت: با نسل پنجم تلفن همراه و فیبرنوری، حوزه ارتباطات متحول می شود و کاربردهای جدید مانند جراحی از راه دور امکان ارایه وجود پیدا میکنند.

وی با بیان اینکه نوسازی شبکه در تمام لایه‌ها در حال انجام است، اعلام کرد: امروز پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر زنجان آغاز شد و تا اردیبهشت سال آینده شهر زنجان و تا یک سال آینده نیز کل شهرهای استان زنجان تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می گیرد.
وزیر ارتباطات به وضعیت این بخش در برنامه هفتم توسعه و نگاه راهبردیدولت سیزدهم به این حوزه اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در برنامه‌های توسعه این بخش با هویت مستقل دیده شده است.

وی پوشش ۲۰ میلیون خانوار با فیبرنوری، پوشش تمام روستاهای بالایبیست خانوار به اینترنت پرسرعت، تکلیف به تمام دستگاه‌ها برایاستفاده از فناوری‌های نوین در ارایه خدمت و پیش بینی ساز و کارهایلازم برای ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های این حوزه را برخیاز هدف گذاری‌های این برنامه اعلام و گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده در پایان برنامه هفتم باید سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد به ۱۵ درصد برسد.

زارع پور کار گروه ویژه اقتصاد دیجیتال را یکی دیگر از ظرفیت‌هایاین حوزه عنوان کرد و گفت: این کار گروه ویژه با اختیارات هیات دولت و رییس جمهوری می تواند بسیاری از مشکلات و موانع توسعه این بخش را حل کند.

وزیر ارتباطات با بیان پروژه‌ها و اقدامات انجام شده در این حوزه، آیندهکشور و استان زنجان را روشن توصیف کرد.

زارع پور درباره عدم دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی نیز گفت: دسترسی به حدود ۳۰۰ هزار سایت و سرویس برای مردم ایران به دلیلتحریم‌ها، محدود شده و کاربران داخلی در مراجعه با آنها به خطای ۴۰۳ برخورد می کنند که ما با راه اندازی سامانه‌های تحریم شکن همچون  ۴۰۳ دات آنلاین تحریم را دور زده ایم و امکان دسترسی به این ابزارها که برای توسعه اقتصاد دیجیتال هم مورد نیاز است را برای نخبگان و برنامه نویسان کشور فراهم کرده ایم.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه فعالان این حوزه به ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات این حوزه اشاره کردند و به نکاتی مانند تعدد مجوزها، مشکلات دفاتر پیشخوان، عدم ارایه تسهیلات به کسب وکارهای کوچک و متوسط، فرآیند طولانی دریافت مجوز افتا، هزینه‌هایبالای تهیه زمین برای شرکت‌های کوچک، مشکل دسترسی به برخیسایت‌ها و سرویس‌های تحریمی و مشکلات اینترنت مخابرات در استان زنجان پرداختند و وزیر ارتباطات نیز توضیحاتی در این موارد ارایهکرد.

• سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات انجام نشد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طی ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه جزو ۱۴۸ دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که وزارت ارتباطات و فناوریاطلاعات دنبال می‌کند، موضوع شبکه ملی اطلاعات است که در اسناد بالادستی به آن تأکید شده اما شتاب لازم را نداشته است،گفت: این مهم نیاز جدی و زیرساختی برای دهه‌های آینده کشور است.

وی ابراز داشت: بیش از یک دهه در کشور طول کشید تا این مفاهیم در کشور جا بیفتند و در گذشته اراده جدی برای تحقق آن وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ تشکیل شد و تحقق شبکه ملی اطلاعات یکی از موارد مهم آن بود.

زارع پور تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است و شبکه فیبر نوری شهر زنجان در اردیبشهت ماه و کل استان در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسدو یک هزار و ۲۰۰ شهر را در این بخش تعیین تکلیف کردیم.

• طی کمتر از ۲ سال گذشته هفت پرتاپ فضایی داشته ایم
وی گفت: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و با استفاده از این زیرساخت‌ها می‌توان برای کارهای بزرگ فناورانه برنامه‌ریزی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در زنجان از مجموع ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار ۹۵ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل و ۵ درصد باقی مانده و ۵۰ روستا نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستو طی ماه‌های آینده ۱۰۰ درصد روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

زارع پور افزود: در کمتر از دو سال گذشته هفت پرتاپ فضایی در کشور داشته ایم که معادل هشت سال ماقبل آن بوده و در نیمه دوم سال جارینیز چند پرتاب پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: هفت کلان پروژه برای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است و این هفت محور شامل زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی،خدمات پایه، مزیت بخشی، استقلال، هویت‌پذیری، امنیت و بومی‌سازیمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: زیرساخت ارتباطی یکزیرشبکه پرسرعت و باکیفیت است و در زیرساخت کشور چهار لایهداریم و در هر چهار لایه باید شبکه را تقویت کنیم تا شبکه پرسرعتداشته باشیم.

زارع پور گفت: یک لایه از این چهار مورد بستری است که اینترنت کشور را تأمین می‌کند و در انحصار شرکت ارتباطات سیار است و یکی از کارهای بزرگ در این لایه این است که ما مسیرهای ورودی در کشور را متنوع کردیم.

• اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها
وی ادامه داد: لایه هسته که شبکه مادر و بین استانی است، امروز در زنجان نیز افتتاح شد و برای اولین بار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانیبه ظرفیت این شبکه اضافه می‌کنیم و امسال ۷۰ درصد به این ظرفیتاضافه می‌شود و تا آخر دولت چهار برابر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متأسفانه در ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه کشور ۱۴۸ دنیا هستیم و تلاش می کنیم در همه لایه‌ها شبکه کشور را تقویت و نوسازی کنیم تا شبکه چند ۱۰ برابری و در آینده چند ۱۰۰ برابری را در اختیار مردم قرار دهیم.

زارع پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا است،افزود: پیشرفت پروژه ایجادشبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت تا بهمن سال گذشته به ۵۷ درصد رسیده و اکنون به بیش از ۶۱ درصد رسیده و تا پایان سال به ۷۰ درصد می‌رسد.

وی بیان داشت: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت و امن در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی است و قرار است در این بستر خدمات باکیفیت به مردم ارایه دهیم و یک کار بسیار پیشرفته است و در خیلی از کشورها به عنوان پروژه ملی دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه کشورهای پیشرفته و حتیاروپاییان به این سمت می‌روند تا همه چیز در انحصار آمریکا نباشد.
 
 
کد مطلب : ۲۸۱۶۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين