۰
وزیر ارتباطات: شبکه را از مناطق محروم کلید زدیم

پروژه فیبرنوری در تهران هنوز آغاز نشده است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۲
پروژه فیبرنوری در تهران هنوز آغاز نشده است
پروژه فیبرنوری در تهران هنوز آغاز نشده است

آی‌تی‌من- عیسی زارع‌پور درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات برای راه اندازی اینترنت 5G گفت: نسل پنجم نیازمند الزامات فنی و اقتصادی است که باید در همه ابعاد، مقدمات لازم فراهم شود. یکی از الزامات فنی این است که شبکه داخل شهرها و استان‌ها مبتنی بر فیبرنوری باشد چرا که ارتباطات بی سیم حداکثر سرعتی که فراهم می‌کنند، بسیار کمتر از آن چیزی است که 5G می‌تواند به مشترکان تحویل دهد به همین دلیل تمام بی‌تی‌اس‌های 5G باید از طریق فیبر نوری متصل شوند. پروژه بزرگ فیبرنوری آغاز شد تا هم چهره ارتباطات ثابت کشور متحول شود و هم ما را برای توسعه اینترنت نسل پنجم در کشور آماده کند.

زارع پور گفت: از ابتدای دولت تاکنون نزدیک به هزار بی‌تی‌اس یا سایت نسل پنجم راه اندازی شده و تا پایان دولت حداقل به دو برابر خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست و اگر بخواهیم همه مردم از این خدمات استفاده کنند، لازم است سرمایه گذاری ویژه ای توسط اپراتورها انجام شود که این امر فعلاً با دخل و خرجی که اپراتورها دارند، امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در تلاش برای حل این مساله و به دنبال ارایه مدل‌های اقتصادی هستیم که در این راستا یا دولت باید یارانه ای اختصاص دهد یا اینکه از مدل‌های دیگری استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که فناوری نسل پنجم، یک فناوری کاملاً ایمن است؟ گفت: در این باره شبهات بسیاری از ایمنی گرفته تا مسایل مختلف، مطرح می‌شود که هیچ کدام مبنای علمی‌ندارد. فناوری نسل پنجم، یک فناوری کاملاً ایمن است.

حدود 10 تا 12 سال پیش که نسل سوم آمد هم عده ای گفتند که «همه میمیریم و سرطان زیاد می‌شود»، اما نسل سوم آمد و همه استفاده کردند. نسل چهارم هم که آمد باز یک عده ای شبهاتی درباره ایمنی و موضوعات دیگر مطرح کردند، امروز هم که از اینترنت نسل پنجم صحبت می‌شود، برخی باز همین مباحث را مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: عده ای فناوری هراس هستند و دائم مردم را نگران می‌کنند.
زارع پور اظهار داشت: ارتباطات بی سیم حتماً اثر دارد، اما اثرات آن استاندارد دارد، در حال حاضر میزان تشعشعی که بی‌تی‌اس‌های نسل چهارم در کشور دارند به مراتب از استاندارد پایین تر است. شاید میزان آسیب همین گوشی‌های تلفن همراه به مراتب بیشتر از بی‌تی‌اس باشد که در 20 متری شماست. اینها استاندارد دارد و در دنیا جا افتاده و نباید مردم را نسبت به این فناوری‌ها نگران کنیم.

زارع پور توضیح داد: به غیر وزارت ارتباطات، سازمان‌های دیگر نیز دائم میزان این تشعشعات را سنجش می‌کنند به عنوان مثال سازمان انرژی اتمی ‌به عنوان یکی از مراجع قانونی سنجش می‌کند. وزارت ارتباطات نیز ناظر روی اپراتورهاست و بخش حاکمیتی هستیم و دوستان ما در سازمان تنظیم مقررات دائم چک می‌کنند و حتی اگر کسی شکایتی و احساس نگرانی نسبت به میزان تشعشعات بی‌تی‌اسی که در مجاورت منزل و کسب کارش نصب شده، داشته باشد، می‌تواند درخواست دهد، همکاران در 195 به محل اعزام می‌شوند و در حضور خودِ فرد اندازه گیری می‌کنند و با استانداردهای جهانی تطبیق می‌دهند و اگر مساله ای وجود داشته باشد، رسیدگی می‌کنند. این رویه ای است که سالهاست انجام می‌شود لذا مردم نگران نباشند فناوری نسل چهارم و پنجم هیچ مساله ای ایجاد نمی‌کند.

وی تأکید کرد: زندگی بدون امواج رادیویی امکان پذیر نیست، اما استاندارد جهانی موجود است و به مراتب میزان تشعشعات از استانداردها پایین تر است.

وی درباره وضعیت پروژه فیبرنوری در استان تهران نیز گفت: پروژه فیبرنوری هنوز در تهران به شکل رسمی‌آغاز نشده، در حال مذاکره با نهادهایی هستیم که می‌توانند در سرعت بخشی به این کار به ما کمک کنند که از جمله این نهادها، شهرداری تهران است.

وی گفت: در دور اول آغاز پروژه فیبرنوری از استان‌ها و حتی شهرستان‌های کوچک، محروم و دور افتاده شروع کردیم و انشاالله به مراکز استان می‌رسیم. در برخی از مراکز استان‌ها کار شروع شده و بعضاً کار تمام شده به عنوان مثال مرکز استان گلستان شهر گرگان کامل تحت پوشش قرار گرفته است.

زارع پور تأکید کرد که اگر همراهی‌های لازم از سوی سازمان‌هایی که ظرفیت دارند، صورت بگیرد، به سرعت اقدامات لازم برای راه اندازی پروژه فیبرنوری در تهران آغاز خواهد شد.
شبکه را از مناطق محروم کلید زدیم
در گزارشی دیگر در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماهانه ۴۰ میلیون کاربر فعال در پیام‌رسان‌های داخلی داریم، گفت: کاربران برخی از این پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به یک سال و نیم گذشته ۸برابر شده است.

زارع پور در خصوص توسعه پروژه فیبر نوری کشور گفت: پروژه فیبر نوری پروژه راهبردی برای کشوراست و یک‌سال طول کشید تا مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم.

وی افزود: برای اجرای این طرح ملاحظاتی داشتیم، از جمله قوانین لازم برای همکاری دستگاه‌ها را پیش بینی کردیم و منابع اعتباری آن هم در نظر گرفتیم، به این صورت که در بودجه سال قبل و نیز سال جاری بندی آمده است که به موجب آن همه دستگاه‌ها موظف هستند همکاری کنند.

زارع پور اظهار داشت: در بودجه امسال حسابی برای توسعه پروژه فیبر نوری در نظر گرفته شد که در شارژ اولیه یک هزار میلیارد تومان به آن حساب واریز شد. کل پروژه بیش ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت آن را پیش بینی کرده و از بخش حق السهم خود از درآمد اپراتورها به میزان هشت واحد درصد برای این پروژه اختصاص داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۲۸.۱ درصد از درآمد اپراتور همراه حق السهم دولت است، از این میزان ۸ درصد را دولت تصویب کرده است تا برای این پروژه صرف شود که عدد آن خیلی بیشتر از آن هزار میلیارد تومان است. منابع اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومان الحمدلله تأمین شده است.
مشوق شهرهای کوچک بیشتر است
وی تاکید کرد: به اپراتورها مشوق می‌دهیم. در شهرهای کوچک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای تحت پوشش قرار گرفتن هر خانوار و دو میلیون تومان برای اتصال هر خانوار به اپراتورها پرداخت می‌کنیم. مشوق‌های ما در شهرهای بزرگ برای تحت پوشش قرار گرفتن هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان و برای اتصال آنان دو میلیون است تا انگیزه برای انجام این پروژه در شهرهای کوچک بیشتر شده و کار با سرعت بیشتری پیش برود به همین خاطر ملاحظه می‌کنید که پروژه توسعه و اجرای شبکه فیبر نوری از استان‌های محروم و شهرهای کوچک شروع شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: در راستای توسعه عدالت اجتماعی لازم بود تا این پروژه از شهرهای کوچک و نقاط محروم آغاز شود و مردم این مناطق طعم شیرین آن را حس کنند.

زارع پور با ارایه آماری از شهرهایی این پروژه در آنهاددر دست اجرا است، ادامه داد: اکنون صرفاً یک اپراتور حضور ندارد بلکه ۱۰ اپراتور فعال است. در هر استانی اپراتور دوم و حتی بیش از یک اپراتور دیگر به غیر از مخابرات معرفی شده است. هم اکنون در بیش از ۲۰۰ شهر از مجموع ۱۴۰۰ شهر کشور کار تکمیل پروژه فیبر نوری در حال انجام است که در بیش از ۹۰ شهر کار تمام شده و آن شهرها تحت پوشش قرار گرفته‌اند و به مردم سرویس ارایه می‌دهند.
پوشش ۸ میلیون خانوار تا پایان سال
وی گفت: در حال حاضر حدود ۴ میلیون خانوار در پوشش پروژه فیبر نوری قرار دارند که این رقم تا پایان سال به ۸ میلیون خانوار و تا پایان دو سال آینده به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ما زمانی می‌گوئیم یک خانه و خانواده تحت پوشش قرار گرفته است که بعد از حفاری و داکت‌گذاری، فیبرنوری در داخل این داکت‌ها قرار بگیرد و روی دیوار خانه‌ها «اف ای تی» نصب شود. می‌توان گفت در حال حاضر در خیلی از جاها حفاری‌ها تمام شده و داکت گذاری‌ها صورت گرفته است اما چون مراحل تکمیل دیگرش انجام نشده جزو آمار نهایی محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد : پوشش فیبر نوری به این معناست که این امکان برای شما فراهم می‌شود که خانواده‌ها پس از تحت پوشش قرار گرفتند بخواهند تا از آن استفاده کنند و این منوط به آن است که خانه‌ها و خانواده‌ها این سرویس را درخواست کنند و اگر نخواهند این درخواست را داشته باشند خارج از اراده ما است. در عین حالی که هرگاه خانه‌ای این سرویس را درخواست کند اپراتور موظف است ظرف یک ماه آن را برایشان ایجاد کند. ضمن آنکه در سایت «iranfttx.ir» میزان تحت پوشش قرار گرفتن خانه‌های و شهرها مشخص است و چنانچه منطقه تحت پوشش نباشد زمان تحت پوشش قرار گرفتن آن را مشخص کرده است.
حمایت از سکوهای داخلی راهبرد دولت است
زارع پور در خصوص پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار داشت: یکی از راهکارها و راهبردهای دولت سیزدهم حمایت از سکوهای داخلی مخصوصاً پیام‌رسان‌های داخلی است. رویکرد این دولت با دولت قبلی کاملاً متفاوت است. در نتیجه تمام زیر ساخت‌های داخلی و توسعه پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی را پیگیری می‌کنیم و حتماً کارهایی از دستمان برآید برای آنها انجام می‌دهیم اما باید توجه داشت که این‌ها شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی هستند و لازم است خودشان هم بر توانمندی‌ها و قابلیت‌های داخلی خودشان اضافه کنند.

وی ادامه داد: ما به آنها کمک می‌کنیم زیرساخت‌های مورد نظر را فراهم می‌کنیم، مشوق می‌دهیم تا روز به روز بتوانند بهتر فعالیت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: آمار کاربران نشان می‌دهد که ما وظیفه‌مان را بایسته بوده است انجام داده‌ایم به گونه‌ای که تعداد کاربران برخی از این پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به یک سال و نیم گذشته ۸ برابر شده است. و این اتفاق یک شبه به دست نیامده و نتیجه تلاش‌های شبانه روزی زیادی بوده که صورت گرفته است.
ماهانه ۴۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان خصوصی که مردان پای کار آمده‌اند. در حال حاضر ماهانه بیش از ۴۰ میلیون نفرکاربر فعال از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و روزانه بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال در حال بهره‌برداری از پیام‌رسان‌های داخلی هستند.

زارع پور گفت: حمایت‌ها و تشویق‌های ما ادامه دارد تا انشاالله سرعت و کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی افزایش یابد.
 
مرجع : شفقنا
کد مطلب : ۲۸۲۰۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما