۰

تداوم واکنش‌ها به بازداشت مالک تلگرام در فرانسه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
تداوم واکنش‌ها به بازداشت مالک تلگرام در فرانسه
تداوم واکنش‌ها به بازداشت مالک تلگرام در فرانسه
آی‌تی‌من- کانال تلویزیونیTF۱  در وب‌سایت خود گزارش کرد پاول دوروف، موسس و مدیرعامل تلگرام با جت شخصی خود در حال سفر بود و افزود که او در فرانسه به عنوان بخشی از تحقیقات اولیه پلیس بازداشت شده است.
TF۱ و BFM هر دو اعلام کردند، تحقیقات بر روی کمبود ناظر در تلگرام متمرکز شده و پلیس فکر می‌کند که این وضعیت باعث می‌شود که فعالیت‌های مجرمانه در برنامه پیام‌رسانی ادامه یابد.

دوروف در ماه آوریل به تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی درباره خروجش از روسیه و جست‌وجوی محلی برای شرکتش که شامل فعالیت‌هایی در برلین، لندن، سنگاپور و سانفرانسیسکو می‌شود، گفته بود: «ترجیح می‌دهم آزاد باشم تا از کسی دستور بگیرم.»

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سفارت این کشور در پاریس در حال شفاف سازی وضعیت پیرامون دوروف است و از سازمان‌های غیر دولتی غربی خواست تا خواستار آزادی او شوند.

شبکه تلویزیونی TF۱ گزارش کرد، دوروف از جمهوری آذربایجان در حال سفر بود و حدود ساعت ۸ بعد از ظهر (۱۸ به وقت گرینویچ) در فرودگاه «بورژ» دستگیر شد.

ولادیسلاو داوانکوف، معاون رئیس دومای دولتی روسیه گفت: روسیه خواستار آزادی فوری پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام است که بنا بر گزارش‌ها در فرانسه بازداشت شده است.
 
واکنش تلگرام
تلگرام در بیانیه‌ای درباره دستگیری پاول دوروف در فرانسه اعلام کرد مسوول دانستن مالک پلتفرم درباره محتوایی که کاربران در آن منتشر می‌کنند غیرمعقولانه است.

تلگرام بیانیه‌ای در کانال رسمی‌ خبری خود و همچنین پلتفرم ایکس اعلام کرد دوروف هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و ادعای اینکه تلگرام یا مالک آن مسوول سواستفاده کاربران از آن هستند نیز نامعقول است.

در متن بیانیه مذکور آمده است: تلگرام از قوانین اتحادیه اروپا از جمله قانون سرویس‌های دیجیتال پیروی می‌کند و سیستم نظارت بر محتوای آن مبتنی بر استانداردهای صنعت و به طور مداوم در حال ارتقا است.

طبق گزارش بی بی سی، نگرانی‌ها درباره تحقیقات فعلی شامل ناتوانی تلگرام در مقابله با قاچاق مواد مخدر، محتوای سواستفاده جنسی از کودکان و فعالیت‌های کلاهبردارانه است.

از سوی دیگر رسانه NPR آمریکا در خبری اعلام کرد دفتر دادستانی پاریس امروز(دوشنبه) بیانیه ای منتشر می‌کند. درهمین راستا تلگرام در بیانیه خود نوشت: ما منتظر حل فوری این وضعیت هستیم.
 
واکنش ایلان ماسک
ایلان ماسک نیز با خاطرنشان کردن مسائل مربوط به آزادی بیان، در پلتفرم رسانه اجتماعی خود به دستگیری پاول دوروف بنیانگذار و مالک تلگرام واکنش نشان داد.

ماسک لینک یک پیام از هوش مصنوعی گروک(Grok)  خود را در حساب رسمی ‌ایکس منتشر کرد و به طعنه روی آن نوشت: این مورد تکمیلی اول را بررسی کنید. بسیار قانع کننده است. در این پست جزئیات دستگیری دوروف توضیح داده شده است و تحقیقات در حال انجام در مورد اعمال تعدیل تلگرام برجسته شده است.

ماسک به همین جا بسنده نکرد. او با اشتراک‌گذاری مجدد پستی از حساب کاربری «OSINTdefender» واکنشش را ادامه داد و شرح خود را اضافه کرد. او نوشت: تصور کنید در اروپا در سال ۲۰۳۰ هستند و شما به خاطر لایک کردن یک میم اعدام می‌شوید. این اظهار نظر بر نگرانی‌های ماسک در مورد آینده آزادی بیان در اروپا تاکید می‌کند که به یک سناریوی ویران‌شهری اشاره دارد که در آن حتی بی‌ضررترین فعالیت‌های آنلاین می‌تواند منجر به عواقب شدید شود.

ماسک همچنین به خبر احتمالی تعیین حکم ۲۰ سال زندان برای پاول دوروف نیز واکنش نشان داد.
 
تمدید بازداشت دوروف
در همین حال گاردین در خبری اعلام کرد مقامات قضایی فرانسه بازداشت پاول دوروف را تمدید کرده‌اند.

بازداشت اولیه برای بازجویی ممکن است تا حداکثر ۹۶ ساعت طول بکشد. پس از پایان یافتن مدت زمان بازداشت، قاضی می‌تواند درباره آزادی وی یا وارد کردن اتهامات و تمدید بازداشت وی تصمیم بگیرد.

یکی از کاربران پلتفرم ایکس به نام DaiWW (@BeijingDai) مدعی شده دستگیری دوروف به دلیل عدم پیروی او از خواسته‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره دسترسی به اطلاعات کاربران بوده است.

او در این باره نوشته است: دوروف در فرانسه به اتهام استفاده از پلتفرم برای پشتیبانی از فعالیت‌های تروریستی و کودک آزاری و پس از سرباز زدن از ارائه اطلاعات کاربران به آمریکا و رژیم صهیونیستی دستگیر شد و اکنون ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

از سوی دیگر جکسون هینکل مفسر سیاسی آمریکایی نیز در ایکس نوشت: هکرهای ضد اسرائیلی که چند گیگابایت اطلاعات حساس این رژیم را سرقت کرده بودند، آنها را در پیام رسان تلگرام منتشر کردند. تلگرام از درخواست اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده بود.

همچنین هینکل در توییتی دیگر نوشته بود: چند روز قبل از دستگیری پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام در فرانسه، او به طور مستقیم مشغول مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بود تا پس از سال‌ها تبعید خودخواسته به کشورش بازگردد. دستگیری پاول حمله به روسیه است.

پیش از این نیز نشریه جوراسلم پست از وجود کانال‌های تلگرامی‌خبر داده بود که محتوای حمایت از فلسطین را منتشر می‌کردند. گمانه زنی‌ها درباره آنکه دلیل دستگیری دوروف امتناع وی از سانسور محتوای حمایت از فلسطین است، میان حامیان آزادی بیان و آزادی آنلاین موجی از خشم ایجاد کرده است.

 
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۳۵۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما