۰

همایش انقلاب پنجم صنعتی و بادبان‌های تغییر در اتاق تهران برگزار شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷
همایش انقلاب پنجم صنعتی و بادبان‌های تغییر در اتاق تهران برگزار شد
همایش انقلاب پنجم صنعتی و بادبان‌های تغییر در اتاق تهران برگزار شد
آی‌تی‌من- در ابتدای این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفت: در این سال‌های اخیر راجع به انقلاب صنعتی چهارم و تکنولوژی‌های تحول‌آفرین که می‌توانند کسب‌وکار ما را دگرگون کرده و باعث افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها شده و به سازمان‌ها و کسب‌وکارها قدرت و ثروت اضافه کند، بسیار شنیده‌ایم.

سحر بنکدارپور تصریح کرد: اما بعد از شیوع ویروس کرونا خلأهای این سیستم بیشتر مشخص شد، به‌گونه‌ای که در سال 2021 در کمیسیون اتحادیه اروپا مستندی منتشر شد که نقاط ضعف انقلاب صنعتی چهارم را برای ما نمایان می‌کرد. از جمله اینکه در این سیستم بیشترین تمرکز روی تکنولوژی بود و از برخی موارد مانند مسائل زیست‌محیطی، تاب‌آوری، پایداری و انسان‌محور بودن غافل مانده بود. بنابراین نیاز به تغییراتی بود که این بازی دو سر برد باشد، از این رو، نیاز بود وارد انقلاب صنعتی پنجم شویم.

بنکدارپور بیان کرد: این انقلاب با سه رویکرد انسان‌محوری، مسائل زیست‌محیطی و تاب‌آوری بسیاری از مسائل معتنابه صنعت 4 را رفع می‌کرد. با توجه به تغییرات موجود، این رویداد با تمرکز بر رویکرد نخست برگزار شده و بر آن شدیم که بتوانیم راجع به این موارد با حضور اساتید مطرح حوزه بیشتر یاد بگیریم و بهتر بدانیم.
 
انقلاب پنجم صنعتی اجبار محیطی به تغییر است
در ادامه این همایش محمدرضا نظری، مشاور تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و رسول نوری مشاور منابع انسانی اتاق بازرگانی تهران به ادامه بحث پرداخته و به مواردی نظیر نقشه راه انقلاب‌های صنعتی، لزوم تغییر، محرک‌های تغییر و ظهور عصر ووکا مطالبی را ارائه کردند.

رسول نوری پیرامون مراحل تغییر و ساخت فرهنگ توضیحاتی را ارائه و تصریح کرد که انقلاب پنجم صنعتی اجبار محیطی به تغییر ماست. وی در بخشی از صحبت‌های خود، اظهار کرد: بازیگران اصلی اقتصاد در عصر حاضر، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که صاحب دانش بوده و آن را می‌فروشند.

او در ادامه در رابطه با پیچیدگی‌های عصر ووکا صحبت کرده و گفت: رابطه محیط و روابط و میزان پیش‌بینی‌پذیری آنها معرف پیچیدگی آن است. از این رو، فاتحان نبرد در عصر هوش مصنوعی کسانی هستند که بتوانند از طریق بازآفرینی و ارتقای دانش و مهارت خود این پیچیدگی‌ها را شناخته و بتوانند آنها را پیش‌بینی کنند.
 
سازمان باهوش سازمانی است که حافظه دارد
همکاری و رابطه مبتنی بر اعتماد انسان و هوش مصنوعی از دیگر مباحثی بود که در این همایش به آن پرداخته شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدرضا نظری با بیان اینکه رفتارها هستند که بازارها را می‌سازند به این نکته اشاره کرد که دیگر دوره عَرضه و تقاضا تمام شده و اکنون دوره عُرضه و متقاضی است. این استاد دانشگاه ادامه داد: در عصر حاضر چیزی تحت عنوان بازار اشباع وجود ندارد و کسب‌وکارهای قوی‌تر، کسب‌وکارهای ضعیف را از میدان به در می‌کنند.

نظری در ادامه به شاخص پیش‌بینی‌پذیری پرداخته و این مقوله را شاخص مهمی‌در تشخیص بالغ یا نابالغ بودن کسب‌وکارها دانسته و گفت: نیمه عمر دانش کوتاه شده است و سازمان باهوش سازمانی است که حافظه دارد.

وی خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوظهور همه ابعاد زندگی ما را در برخواهند گرفت. بنابراین، لازم است روی یک حوزه تمرکز کنیم و مطمئن باشیم که فناوری‌های نوین نمی‌توانند کسب‌وکار ما را حذف کنند به شرط اینکه موج‌سوار ماهری باشیم و بتوانیم همگام با موج‌ها حرکت کنیم.

 
 
کد مطلب : ۲۸۳۵۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما