فرایندهای ثبتی الکترونیکی شد؛ مراجعه حضوری ممنوع
تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰
آیتیمن- بهرام حسنزاده در مورد مزایای الکترونیک شدن اسناد با بیان اینکه در بحث الزام به ثبت رسمی اسناد مرحله بلوغ تقویم سند از ثبت سنتی به ثبت الکترونیک گذر کرده است، گفت: در قانون مدنی و قوانین ثبتی بسیاری بر این باور بودند که سند حتماً باید نوشته شده باشد، از این رو در بحث کتابت مشکلات زیادی همچون تغییر تاریخ، تغییر محتوا، تغییر متعامدان بسیار مطرح میشد.
معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: با توجه به افزایش ارزش ملک بازار دلالان و کلاهبرداران جرایم سازمان یافته برای سوءاستفاده از ضعفهای ثبتی همواره وجود داشت.
وی گفت: مهمترین ویژگی سند الکترونیک آن است که بر مبنای چند اصل قانونی که مهمترین آن بحث خدشه ناپذیری است بنا شده است، خدشه ناپذیری یعنی اینکه شما نمیتوانید محتوا و مندرجات سند را تغییر دهید. در اسناد الکترونیکی امضاها الکترونیک هستند از این رو قابلیت جعل را نخواهند داشت از سوی دیگر وقتی سند الکترونیک باشد دفاتر ثبت نیز الکترونیک خواهند شد.
وی گفت: سازمان ثبت با توجه به هدفگذاری خود از جمله استناد پذیری بالا صدور اسناد خود را نیز به این سمت و سو برده است، اما باز هم نیاز دارد تا دستگاههای اجرایی مثل سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانکهای کشور پای کار بیایند تا وقتی نیاز به استعلام است الکترونیک انجام شود و حضور فیزیکی افراد را طلب نکنند، به گونهای که با استعلام شماره پیگیری یا شماره سند و یا کد ملی افراد از طریق سامانهها نسبت به احراز سند و کارهای مرتبط با آن بشود اقدام کرد.
معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بسیاری از کشورها همزمان که اسناد الکترونیکی صادر میشود متقاضی میتواند به صورت اختیاری سند کاغذی هم از طریق سامانههای مرتبط را در اختیار داشته باشد که در کشور ما نیز باید قوانین و مقررات حدود دسترسیها را مشخص کند.
حسن زاده با بیان اینکه از جمله ویژگی که سند الکترونیکی جدید دارد این نیست که سند تک برگ نشود هم زمان با تک برگ شدن سند دادهها و اطلاعات سند الکترونیک بروز رسانی و احراز سنجی میشود. از این رو متقاضی این دغدغه را ندارد که من سندی ندارم او میتواند از طریق سامانهای مثل سامانه کاتب و ثبت من سند خود را پرینت گرفته و ببیند.
معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: با توجه به افزایش ارزش ملک بازار دلالان و کلاهبرداران جرایم سازمان یافته برای سوءاستفاده از ضعفهای ثبتی همواره وجود داشت.
وی گفت: مهمترین ویژگی سند الکترونیک آن است که بر مبنای چند اصل قانونی که مهمترین آن بحث خدشه ناپذیری است بنا شده است، خدشه ناپذیری یعنی اینکه شما نمیتوانید محتوا و مندرجات سند را تغییر دهید. در اسناد الکترونیکی امضاها الکترونیک هستند از این رو قابلیت جعل را نخواهند داشت از سوی دیگر وقتی سند الکترونیک باشد دفاتر ثبت نیز الکترونیک خواهند شد.
وی گفت: سازمان ثبت با توجه به هدفگذاری خود از جمله استناد پذیری بالا صدور اسناد خود را نیز به این سمت و سو برده است، اما باز هم نیاز دارد تا دستگاههای اجرایی مثل سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانکهای کشور پای کار بیایند تا وقتی نیاز به استعلام است الکترونیک انجام شود و حضور فیزیکی افراد را طلب نکنند، به گونهای که با استعلام شماره پیگیری یا شماره سند و یا کد ملی افراد از طریق سامانهها نسبت به احراز سند و کارهای مرتبط با آن بشود اقدام کرد.
معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بسیاری از کشورها همزمان که اسناد الکترونیکی صادر میشود متقاضی میتواند به صورت اختیاری سند کاغذی هم از طریق سامانههای مرتبط را در اختیار داشته باشد که در کشور ما نیز باید قوانین و مقررات حدود دسترسیها را مشخص کند.
حسن زاده با بیان اینکه از جمله ویژگی که سند الکترونیکی جدید دارد این نیست که سند تک برگ نشود هم زمان با تک برگ شدن سند دادهها و اطلاعات سند الکترونیک بروز رسانی و احراز سنجی میشود. از این رو متقاضی این دغدغه را ندارد که من سندی ندارم او میتواند از طریق سامانهای مثل سامانه کاتب و ثبت من سند خود را پرینت گرفته و ببیند.
مرجع : خبرگزاری مهر