۰

درگیری اسکارلت جوهانسون با OpenAI؛ آغاز کشمکش‌های قانونی بر سر هوش مصنوعی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹
درگیری اسکارلت جوهانسون با OpenAI؛ آغاز کشمکش‌های قانونی بر سر هوش مصنوعی
درگیری اسکارلت جوهانسون با OpenAI؛ آغاز کشمکش‌های قانونی بر سر هوش مصنوعی
آی تی من- این ستاره‌هالیوود گفت که شوکه و عصبانی است و باورش نمی‌شود که نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ ChatGPT، صدایی بسیار شبیه به صدای او دارد.

یکی از نقش‌های ماندگار جوهانسون، صداپیشگی نسخه‌ای آینده‌نگر از سیری در فیلم «او» محصول ۲۰۱۳ بود و حالا به نظر می‌رسد که این ماجرا برای او تکرار شده است.

جوهانسون در بیانیه‌ای گفت که آلتمن سال گذشته برای صداپیشگی ChatGPT با او صحبت کرده و او به دلایل شخصی این پیشنهاد را  رد کرده است.OpenAI  این موضوع را در یک پست وبلاگی تأیید کرد، اما گفت که پس از انتخاب پنج صدا، از جمله صدای مورد اعتراض جوهانسون، با او برای صداپیشگی اضافی ChatGPT تماس گرفته‌اند.

شرکتOpenAI  نوشت که صدای استفاده شده توسط مدل جدید GPT-4o، یعنی «اسکای»، تقلیدی از اسکارلت جوهانسون نبوده بلکه به یک بازیگر حرفه‌ای دیگر تعلق دارد.

رابطه بین هوش مصنوعی و صنایع خلاق تیره شده است، به طوری که نویسندگان، هنرمندان و ناشران موسیقی به دلیل نقض حق تکثیر، شکایت‌های قانونی مطرح کرده‌اند، اما برای برخی از فعالان، این جنجال نماد تنش‌ها بین جامعه وسیع‌تر و فناوری‌ای است که پیشرفت‌های آن می‌تواند سیاستمداران، تنظیم‌گران و صنایع را جا بگذارد.

کریستین نونز، رئیس سازمان ملی زنان که در مورد مساله دیپ‌فیک‌ها صحبت کرده است، گفت که مردم احساس می‌کنند فناوری حق انتخاب و استقلال را از آنها می‌گیرد، در حالی که اسنها روانور، بنیانگذار Encode Justice، گروهی متشکل از جوانان که برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی مبارزه می‌کند، گفت که ماجرای جوهانسون، «فروپاشی اعتماد» به هوش مصنوعی را برجسته می‌کند.

شرکت OpenAI که اسکای را حذف کرده، در پست وبلاگی دیگری نوشت که قصد دارد به توسعه قرارداد اجتماعی با مزایای گستره برای محتوای عصر هوش مصنوعی کمک کند. این شرکت همچنین فاش کرد که در حال توسعه ابزاری به نام «مدیر رسانه» است که به خالقان و مالکان محتوا امکان می‌دهد آثار خود را نشان گذاری و تعیین کنند که از این آثار برای آموزش هوش مصنوعی استفاده بشود یا نه. اتحادیه بازیگران آمریکا از این قرارداد اجتماعی استقبال کرده است.

جفری بنت، وکیل ارشد سَگ-اَف‌ترا (اتحادیه‌ بازیگران آمریکا) نیز می‌گوید: حاضرم شرط ببندم که شرکت‌های بسیاری حتی نمی‌دانند صدا هم حق دارد. بنابراین آموزش زیادی باید انجام شود. ما اکنون آماده‌ایم که این کار را به طور جدی انجام دهیم.

سَگ-اَف‌ترا، که اعضای آن سال گذشته به خاطر مجموعه‌ای از مسائل از جمله استفاده از هوش مصنوعی اعتصاب کردند، می‌خواهند تصویر، صدا و شباهت یک فرد به عنوان یک حق مالکیت فکری در سطح فدرال یا سراسری تثبیت شود.

بنت می‌گوید: ما احساس می‌کنیم که زمان برای ایجاد یک حق مالکیت فکری فدرال در زمینه تصویر، صدا و شباهت ضروری است.
 
رابطه در حال تحول بین‌هالیوود و صنعت فناوری
کریس مامن، شریک و متخصص مالکیت معنوی در شرکت حقوقی Womble Bond Dickinson در ایالات متحده، معتقد است که رابطه‌ای در حال تحول بین‌هالیوود و صنعت فناوری وجود دارد.

او می‌گوید: فناوری به سرعت در حال توسعه است و کاربردهای جدید بالقوه‌ای از این فناوری تقریباً هر روز ابداع می‌شود. قطعاً تنش‌ها و اختلافاتی وجود خواهد داشت، اما فرصت‌ها و معاملات جدیدی نیز برای ایجاد وجود دارد.

با وجود اینکه OpenAI اسکای را حذف کرده است، مشخص نیست که آیا جوهانسون به دنبال اقدام قانونی است یا نه.

با این حال، کارشناسان حقوقی که توسط گاردین مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند معتقدند که او ممکن است مبنایی برای طرح دعوا داشته باشد و به ادعاهای «حق تبلیغات» اشاره می‌کنند که می‌تواند تحت قوانین ایالتی، از جمله در کالیفرنیا، مطرح شود.

حق تبلیغات از نام، تصویر، شباهت و سایر ویژگی‌های متمایز هویت یک فرد در برابر استفاده غیرمجاز محافظت می‌کند.

حتی اگر از صدای جوهانسون به طور مستقیم استفاده نشده باشد، سابقه‌ای برای طرح دعوا از طریق پرونده‌ای که خواننده بت میدلر در دهه ۱۹۸۰ علیه شرکت فورد موتور مطرح کرد وجود دارد. فورد از یک تقلید کننده میدلر برای تکرار صدای خوانندگی او در یک آگهی استفاده کرده بود. میدلر در دادگاه تجدید نظر ایالات متحده پیروز شد.

 
کد مطلب : ۲۸۳۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما