مدیرعامل شرکت : به دلیل جهش تورم و افزایش حقوق ها
رشد تعرفه بردرآمد شرکت مخابرات بی اثر بود
تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
آیتیمن- سلطانی در یک نشست خبری با بیان افزایش هزینه حداقل نگهداری ماهانه تلفن ثابت از شهریورماه امسال، گفت: بر اساس بررسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشتیم، در شبکه شرکت مخابرات از نظر درآمدی توسعه شبکه داشتیم و مشترکان ما نیز افزایش یافتهاند.
سلطانی درباره اثر افزایش تعرفه بر رفتار کاربران و درآمد این شرکت افزود: حدود یک دهه بحث درآمد شرکت مخابرات در موضوع تلفن ثابت مطرح بود. یک دهه قبل درآمد شرکت مخابرات از مکالمات مشترکان ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۰ این درآمد به یکهزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسیده که حکایت از کاهش هزار میلیارد تومانی دارد. در حالی که این درآمد بر طبق تورم باید حداقل به ۲۶ هزار میلیاردتومان میرسید تا هزینههای مخابرات در تلفن ثابت سربه سر شود.
وی افزود: زیرساخت ارتباطات کشور با همگرایی نهادهای تاثیرگذار حوزه آی سی تی با رشد جهشی مواجه شده است و در سال آینده اخبار خوشی در حوزه ارتباطات شاهد خواهیم بود.
سلطانی گفت: برای بیش از یک سوم مشترکان در سراسر کشور علی رغم تصویب طرح حداقل نگهداری ، هیچ تغییری در قبوض تلفن ثابت آنان یعنی حدود ۱۰ میلیون مشترک ایجادنشده است.
وی گفت: در تهران به علت مشکلات قبلی، نیاز به تقویت ارتباط داشتیم که با طرح جهش در فیبر نوری در تهران رضایتمندی مشتریان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: طرح توسعه فیبر نوری در تهران تصویب و ابلاغ شده است و در سال ۱۴۰۲ جهشی در طرح فیبر نوری در این استان رخ خواهد داد.
سلطانی همچنین اظهارکرد: بر اساس بررسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشته ایم، در شبکه شرکت مخابرات از نظر درآمدی توسعه شبکه داشتهایم و مشترکان ما نیز افزایش یافته اند.
وی افزود: اثر درآمدی به صورت میانگین و تعداد مشترکان ما که قبض پرداخت میکنند و فعال هستند حدود ۲۰ میلیون نفر هستند. درآمد ریالی و ارزی شرکت مخابرات طی ۱۰ سال به نسبت افزایش هزینهها حدودا ۲۲ برابر شده است؛ این در حالی است که درآمد ما کاهش یافته، اما هزینهها ۱۲ برابر شده است.
وی در توضیح بیشتر با استناد به آمار مراجع رسمیکشور ادامه داد: بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی طی ۱۰ سال هزینههای ما ۱۴.۳۵ برابر و طبق اعلام نرخ تورم مرکز آمار هزینههای ما ۱۴.۵ برابر افزایش یافت در کنار آن حداقل حقوق نیز ۱۲.۶۵ برابر افزایش داشته است. همچنین در بحث نرخ ارز (مبتنی بر آمارهای قبلی و بر اساس نرخ حدود ۳۵هزار تومان و نه نرخ امروزی ) ۳۱.۹ برابر رشد را شاهدیم، در نتیجه درآمد ما از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته اما هزینهها ۱۲ برابر شده است.
سلطانی تاکید کرد: به دنبال افزایش تعرفهها، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما از سوی دیگر افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه را داریم که اثر درآمدی تعرفه برای توسعه را به صفر و منفی رسیده است.
وی افزود: عددی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید به طور میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود که پس از یک سال، میانگین ۹۰۰۰ تومان ابلاغ شد و ما نیز این عدد را اعمال کردیم. حدود ۱۰ هزار سوئیچ در کشور در حال کار داریم و زمانی که مشترکی گوشی را برمیدارد انتظار دارد که این ارتباط به خوبی کار کند بنابراین این ۱۰ هزار سوئیچ نیازمند نگه داری دایمیهستند.
وی ادامه داد: اکنون بیش از یک میلیارد دقیقه رشد مکالمات داشتیم. ضمن اینکه ۳۵ درصد مشترکان مشمول طرح حداقل هزینه نگهداری نمیشوند، زیرا خودشان سقف مکالمه را دارند.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین در پاسخ به سوالی با این موضوع که چرا برخی از مشترکان ساکن در مناطق مشمول دریافت فیبر نوری، هنگام مراجعه برای دریافت آن با مشکلاتی رو به رو میشوند، گفت: مشترکی که درخواست میکند، شرکت مخابرات موظف است امکانات را در اختیارش قرار دهد. ما سامانه پاسخ گویی مشترکان را داریم و اگر مشترکان مشکلاتی در این زمینه دارند، میتوانند در این زمینه اقدام کنند. اما ممکن است فاصله دور بوده باشد و نیاز به حفاری محلی داشته باشد.
سلطانی با بیان اینکه طرح نجما از خرداد سال جاری ابلاغ و به ۱۵ استان ابلاغ شده است گفت: هدف گذاری در طرح نجما باید برگشت اقتصادی داشته باشد. درحال حاضر استان به استان و مرحله و به مرحله طرحها آماده شده است. در زمینه پروژه فیبر نوری چیزی که در طرح نجما مشاهده کرده ایم ، حداقل ۴ تا ۵ میلیون پورت پوشش فیبر است و محل سرمایه گذاری هم از منابع خود شرکت است.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: ما به عنوان بزرگ ترین شرکت ارتباطی و زیرساختی مصر هستیم که در این پروژه حداکثر تلاش خود را به کار گیریم.
سلطانی همچنین گفت: ۱۵ سامانه برای ارائه تسهیلات به مشترکان مخابرات راهاندازی شده که بهزودی از آن رونمایی خواهیم کرد و همچنین یکی از سامانههایی که در استان البرز فعال شده مربوط به پیمانکاران است که اطلاعات مربوط به درخواست و فعالسازی خطوط مشترکان در آن ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات پیرامون هزینههای این شرکت گفت: تورم اعلامیبانک مرکزی، مرکز آمار و بحثهای ریالی و ارزی تاثیر مستقیم بر هزینههای ما دارد.
سلطانی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا توجه ویژهای به شرکتهایی که صنعت ارتباطات را میچرخانند داشته باشند، چراکه به شرکت مخابرات وابسته هستند و کل اکوسیستم باید بالانس شود در غیر این صورت صنایع آسیب میبینند.
در این نشست، داوود زارعیان معاون تجاری شرکت مخابرات ایران نیز در خصوص واکنش مشترکان مخابرات به تغییر تعرفههای تلفن ثابت گفت: یک ریزش از قبل در تعداد مشترکان تلفن ثابت رخ داده بود اما در طول یکسال اخیر ما حدود 500 هزار مشترک جدید جذب کردیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر سرنوشت خطوط تلفن ثابت مشترکانی که وجه قبضهای جدید را صادر نکردهاند گفت: مصوبه 207 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها را موظف کرده که در صورت امتناع مشترک از پرداخت وجه، تا 17ماه خط مذکور را نگه داشته و در نهایت اگر مشترکی مایل به حفظ خط نبود از محل ودیعه یا حق اشتراک، نسبت به جمعآوری امتیاز خط اقدام کند. اما توصیه ما به مشترکان این است که در صورت نیاز اقدام به رزرو خطوط تلفن ثابت خود کنند.
زارعیان گفت: شبکه توسعه فیبر نوری، آینده تلفن ثابت است. روند توسعهای که تا شهریورماه در نظر گرفته بودیم، محقق نشد، اما تا آبان ماه سال جاری حدود ۷۹ هزار مخاطب جدید در شبکه FTTH جذب کردهایم و در نظر داریم تا سال آینده این رقم را به ۴۰۰ هزار مشترک برسانیم.
وی درباره گلایه برخی کاربران مبنی سرعت تمام شدن بستههای اینترنت بیان کرد: روند ترافیک ما نشان میدهد در اردیبهشت امسال تعداد بستههای اضافی که فروخته شد ۸۰۰ هزار و آبانماه رشد ۱۷۳ هزار بستهای داشته است که این امر نشان میدهد رابطه مستقیمیبین مصرف مردم و بستههای اینترنت وجود دارد.
زارعیان همچنین درباره طرح توسعه فیبرنوری، گفت: توسعه فیبرنوری اثراتی برای اپراتور دارد، کاهش هزینه نگهداری، توزیع پذیری شبکه، پایداری مشترکان و کاهش مصرف انرژی از این آثار است. توسعه فیبرنوری نه تنها برای مشترکان ثابت امکانات خوبی دارد بلکه برای مصارف آینده مشترکان سیار نیز تاثیرگذار است.
معاون تجاری و خدمات مشتریان مخابرات در بخشی از سخنان خود پیرامون اشکالات احتمالی در سامانه پرداخت قبوض، گفت: برخی سامانهها به دلایلی دیرتر واریزی را به حساب مخابرات انجام میدهند، بنابراین از مشترکان میخواهیم از کانالهای کاملا مخابراتی پرداختیهای قبوض مخابراتی خود را انجام دهند.
زارعیان با بیان اینکه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، آینده اینترنت کشور و بستر اصلی توسعه نسل پنجم اینترنت نیز بر بستر فیبرنوری است، گفت: شاخصهای کیفی شبکه به صورت مداوم و هماهنگ در سطح کشور رصد میشود و اگر مشکلی باشد، سیستم فناوری و ارتباط با مشتریان شرکت سریعا مشکلات را دریافت کرده ودر حل این مشکلات با سرعت و دقت هر چه تمام تر اهتمام لازم را به عمل میآورند.