راهاندازی چتبات هوش مصنوعی در موتور جستوجوی بایدو
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۵
آیتیمن- بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: بایدو که بزرگترین شرکت موتور جستوجوی چین است، قصد دارد یک برنامه مشابه چتجیپیتی را در مارس عرضه کند و آن را در خدمات جستوجوی اصلی خود بکار خواهد گرفت. این ابزار که هنوز درباره نام آن، تصمیمیگرفته نشده است، به کاربران اجازه خواهد داد درست مانند پلتفرم محبوب شرکت OpenAI، نتایج جستوجو را به سبک گفتوگو دریافت کنند.
ارزش سهام بایدو در پی انتشار خبر بلومبرگ، حداکثر ۵.۸ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش اواسط معاملات روزانه در حدود چهار هفته گذشته بود.
بایدو، در تلاش چند ساله برای رفتن از بازاریابی آنلاین به سمت فناوری عمیقتر، میلیاردها دلار در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی هزینه کرده است. به گفته این منبع آگاه، سیستم اِرنی (Ernie) این شرکت که یک مدل یادگیری مشابه در مقیاس بزرگ است و به مدت چند سال با استفاده از دیتا، تعلیم دیده است، اساس و شالوده ابزار مشابه چتجیپیتی خواهد بود. اما نماینده بایدو در این باره اظهارنظر نکرد.
ابزار هوش مصنوعی OpenAI، از زمانی که در نوامبر معرفی شد، اینترنت را به هیجان آورده است و ظرف مدت چند روز، بیش از یک میلیون کاربر پیدا کرد و به بحث درباره نقش هوش مصنوعی در مدارس، ادارات و خانهها، دامن زد. شرکتهایی نظیر مایکروسافت، میلیاردها دلار برای آزمایش و توسعه اپلیکیشنهای دنیای واقعی سرمایهگذاری میکنند، در حالی که شرکتهای دیگر با بهره بردن از سر و صدایی که چتجیپیتی به پا کرده است، امیدوارند تامین مالی جذب کنند. ارزش سهام شرکت “بازفید”، ماه جاری پس از این که اعلام کرد قصد دارد چتجیپیتی را در محتوای خود بگنجاند، بیش از دو برابر افزایش یافت.
بایدو، گروه علی بابا هولدینگ، تنسنت هولدینگز و بایت دنس، بخش اعظم اینترنت چین را در کنترل دارند. این شرکت جستوجو پس از این که در حوزههایی نظیر تبلیغات موبایل، ویدئو و شبکه اجتماعی عقب افتاد، تلاش کرده است رشد در حوزه موبایل را احیا کند. علاوه بر تحقیقات در هوش مصنوعی، بایدو اکنون سرگرم توسعه فنانوری خودروی خودران است.
روبین لی، مدیرعامل بایدو در مذاکرات داخلی که در دسامبر برگزار شد، چتجیپیتی را به عنوان نمونهای مطرح کرده که در آن، این غول جستوجو میتواند برتری پیدا کند.
مرجع : ايسنا