اهمال سایتهای اینترنتی در ایجاد معضل مسکن
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۸
آیتیمن- اقتصاد ایران دهها سال است که گرفتار تورم بالا و البتهنوسانی است. عمده دلایل بروز این تورم، رشد افسارگسیخته پولو نقدینگی و همچنین ناترازیهای مالی به ویژه ناترازی مالیدولت بوده است. این عوامل در کنار عواملی دیگر، تورم بالا را بهیک بیماری مزمن در اقتصاد کشور تبدیل کرده است که تا کنونهیچ دولتی موفق به درمان نهایی آن نشده است.
رشد سریع قیمتها به دلیل تورم بالا در کنار برخی عوامل دیگر ازجمله نبود سازوکارهای نظارت بر بازار، چالش «قیمت سازیکاذب» را در بازارهای مختلف کشور ایجاد و تشدید کرده است.نمود کامل این مسئله را میتوان بهوضوح در بازار مسکن مشاهدهکرد.
یکی از نکات عجیب بازار مسکن، رشد تصاعدی تعداد بنگاههایمعاملات ملکی با وجود کاهش شدید قدرت خرید مردم و در نتیجهتعداد معاملات املاک است. رشد ۴۰ برابری تعداد بنگاههایمعاملات ملکی ثبت شده طی ۳۰ سال گذشته با وجود افتمحسوس قدرت خرید مسکن مردم، معمای چگونگی ادامه حیاتاقتصادی این بنگاهها را در ذهن ایجاد میکند. این معما البته بانگاهی به بازار مسکن و وضع فعالیت بنگاهداران در این بازار بهسادگی حل میشود.
ورود مستقیم بنگاهداران به بازار در نقش دلال با هدف کسبسودهای کلان، مهمترین انگیزه آنها برای فعالیت در حرفه مشاوریاملاک است و البته تنها دلیل رشد برق آسای این بنگاهها درسالهای اخیر است. صرفنظر از معدود بنگاهدارانی که خود راآلوده به سفتهبازی و قیمت سازیهای کاذب نمیکنند و عموماًافرادی باسابقه در این حرفهاند، اکنون بخش قابلتوجهی ازبنگاهداران نقش دلال در بازار مسکن دارند.
ثبت آگهیهای عمدتاً غیرواقعی مسکن با قیمتهای نجومیباهدف القای رشد قیمتها، خرید مسکن از افرادی که نیاز مالی فوریداشته و فروش آن به قیمت بسیار بالاتر و... تنها برخی ازترفندهای این دلالهای به ظاهر مشاور در آشفته بازار مسکن برایکسب سودهای هنگفت است.
یکی از جذابترین مزیتهای ورود افراد دلال مسلک به حرفهمشاوری املاک، سوءاستفاده از رانت اطلاعات خریدوفروشواحدهای مسکونی است. در واقع این افراد با افتتاح بنگاهمعاملات ملکی و تبدیل شدن به محل رجوع خریداران و خصوصاًفروشندگان مسکن، از آگهیهای تجمیع شده در بنگاه سوءاستفادهکرده و اقدام به خرید واحدهایی میکنند که ظرفیت رشد قیمتبیشتری داشته و سپس همین واحدها را با قیمتی بالاتر به فروشمیرسانند. در واقع هدف این دلالان از فعالیت بهعنوان مشاوراملاکی، اولویت یافتن در خرید واحدهای ارزانتر و رسیدن به سودکلان از فروش همین واحدها به خریداران است. در چنین شرایطیفروشندگان و خریداران مسکن بیش از هر چیز به طعمههای دلالانبرای کسب سود تبدیل میشوند.
در شرایطی که طی سالهای اخیر خرید و حتی اجاره مسکن برایبسیاری از مردم سخت و حتی غیرممکن شده، جولان بدونمحدودیت دلالان در پوشش مشاوران املاک، بازار مسکن را دچارتلاطمهای شدید میکنند. در چنین شرایطی سیاستگذاریهایصحیح نظیر رشد ساخت مسکن، وضع مالیاتهای تنظیمینظیرمالیات بر معاملات مکرر، خانههای خالی و... هرچند اقداماتی لازمهستند اما به دلیل زمانبر بودن اثرگذاری آنها، برای مدیریتآشفتهبازار مسکن کفایت نمیکنند. از همین رو اعمال نظارت دقیقو برخط بر بازار مسکن میتواند تا حد زیادی از التهاب در اینبازار کاسته و مانع جولان دلالان شود.
اهمال مدیران سایتهای آگهی اینترنتی در ثبت هویتانتشاردهندگان آگهی و استفاده از این پایگاه داده برای شناساییدلالان، فضا را برای جولان این سوداگران و التهاب هرچه بیشتربازار مسکن فراهم کرده است. از همین رو لازم است نهادهای متولیدر یک با همکاری سایتهای ثبت آگهی اینترنتی، نسبت به پالایشبازار مسکن از حضور دلالان اقدام کنند تا مردم بیش از این درتامین سرپناه دچار مشکل نشوند.
مرجع : ايرنا