گزارش عملکرد خدمات اعتباری دیجیپی در سال 1400 منتشر شد
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴
آیتیمن- گزارش سالانه و دادهمحور دیجیپی، شرح کامل و مفصلی است از تمامی فعالیتهای این شرکت از دی ماه 1399 تا آذرماه 1400. این گزارش میکوشد ضمن ارائه دادههای شفاف از وضعیت و عملکرد دیجیپی، به فراگیر شدن چنین گزارشهایی را در میان فعالان صنعت و تامین دادهها که یکی از مهمترین نیازهای فعلی صنعت فینتک و لندتک کشور است، کمک کند.
سرویسهای اعتباری یکی از بخشهایی است که در این گزارش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. دیجیپی، بستری برای دریافت اعتبار برای کاربران نهایی و فروشندهها ایجاد کرده است و برای تسهیل فرایندها، این خدمات را در چند دسته مشخص ارائه میدهد:
اعطای اعتبار به مصرف کنندگان نهایی
در این خدمات کاربر بدون نیاز به معرف و ضامن و با محوریت اعتبارسنجی بانکی، اعتباری برای خرید اقساطی انواع کالاها دریافت میکند. در حال حاضر این امکان برای خرید اقساطی از دیجیکالا فراهم شده و در آینده در سایر فروشگاههای آنلاین نیز قابل توسعه است.
تامین مالی زنجیره تامین (SCF)
فروشندههایی که در مارکتپلیسها فعالیت میکنند به عنوان حلقههای اصلی زنجیره تامین باید از قدرت مالی کافی برای تامین سرمایه برخوردار باشند. سرویس SCF روشی خلاقانه و تکنولوژی محور است که با تامین مالی سرمایه های فروشندهها و تامینکنندگان مارکت پلیسها، کمک میکند، این بنگاه های اقتصادی سریعتر به سرمایه در گردش خود دسترسی پیدا کنند و برای تکمیل این زنجیره ارزش توانمندتر عمل کنند. SCF یکی از سرویسهایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی مورد استفاده فروشندههای دیجیکالا قرار گرفته و به آنها در تامین سرمایه کمک کرده است.
بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای متقاضیان خرید اقساطی
بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای خرید اقساطی از دیجیکالا در اختیار کاربران قرار گرفته است. 446،522 نفر از کاربران برای دریافت اعتبار نامنویسی کردهاند و 9،200 میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاﺿﯽ خرید اقساطی اختصاص یافته است. ۵,۷۱۶,۵۴۱ بازدیدکننده از صفحه خرید اقساطی دیجیپی دیدن کردهاند.
تنوع پیشنهادهای اعتباری نیز به این شرح بوده است:
30 میلیون تومان – 6 درصد
20 میلیون تومان– 44 درصد
15 میلیون تومان– 12 درصد
10 میلیون تومان – 30 درصد
5 میلیون تومان –8 درصد
38 درصد کاربران سرویس اعتباری دیجیپی، خانم و 62 درصد آنها، آقا بودهاند. این کاربران از نظر طبقهبندی سنی در دستههای زیر قرار میگیرند:
۵۵ تا ۶۴ سال – 6 درصد
۴۵ تا ۵۴ سال- 12 درصد
۳۵ تا ۴۴ سال- 36 درصد
۲۵ تا ۳۴ سال -40 درصد
۱۸ تا ۲۴ سال -9 درصد
از بین کالاهایی که به صورت اعتباری خریداری شدهاند، گوشی موبایل، تبلت، لوازم خانگی برقی، لوازم جانبی موبایل، لپتاپ، ابزار سلامتی هوشمند، هارد و فلش و دوربین عکاسی به ترتیب بیشترین محبوبیت را در بین خریداران داشتهاند.
بالاترین مبلغ خرید اقساطی روز 9 تیرماه 1400 انجام شده است و بیشترین تعداد خرید هم در تاریخ 5 آذر 1400 انجام شده است. استانهای تهران، البرز، قزوین، قم، زنجان و اصفهان به ترتیب استانهایی بودهاند که بیشترین میزان خرید اقساطی را داشتهاند و در مقابل ایلام، سیستانوبلوچستان و خراسان جنوبی استانهایی با کمترین میزان خرید اقساطی بودهاند.
میزان استقبال کاربران دیجیپی از خدمات اعتباری بعد پرداخت BNPL
BNPL یا الان بخر و بعدا پرداخت کن! به خدمات اعتباری گفته میشود که در لحظه خرید، اعتباری برای کاربر فراهم میکند که کاربر بتواند آن را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. مبلغ پایینتر در مقایسه با سایر اعتبارها، دوره کوتاهتر بازپرداخت (حداکثر ۴ ماه)، سود و کارمزد ناچیز، بدون نیاز به وثیقه و ضامن و قابل اختصاص بودن به کاربرانی که تا کنون سابقه اعتباری نداشتهاند، از ویژگیهای این سرویس هستند. در این طرح کاربران بر مبنای رتبه اعتباری خود، در لحظه خرید، اعتبار دریافت میکنند و پس از گذشت یک ماه طی بازپرداخت یک یا چند ماهه، آن را باز میگردانند. مقدار این اعتبار بسته به رتبه اعتباری کاربر متفاوت است. رفتار دقیق و درست و خوش حسابی کاربر در بازپرداخت به موقع میتواند به بهبود رتبه اعتباری او و دریافت اعتبارات بیشتر در آینده کمک کنند با وجود آن که این سرویس در میان جوانان و افراد تازه مستقل شدهای که هنوز سابقه اعتباری ندارند، بسیار محبوب است، همه افراد جامعه میتوانند از آن استفاده کنند. دیجیپی پس از آزمودن این سرویس در بهار و تابستان 1400، خدمات BNPL را همزمان با دو جشنواره دیجیکالا در پاییز همین سال، به صورت عمومی به کاربران واجد شرایط ارائه کرد که 27،000کاربر از این خدمات بهره بردهاند.
محبوبترین دستهبندی کالاها در سبدهای بعدپرداخت (BNPL) به ترتیب لوازم جانبی موبایل، هارد و فلش، کالاهای سوپرمارکتی، زیبایی و سلامت، کتاب و لوازمالتحریر، ورزش و سفر و لوازم مصرفی خودرو بودهاند.
بیشترین خریدها در روزهای جمعه، یکشنبه و شنبه صورت گرفتهاند.
کاربرانی که از سرویس بعدپرداخت استفاده کردهاند در ردههای سنی زیر دستهبندی میشوند:
۵۵ تا ۶۴ سال – 4 درصد
۴۵ تا ۵۴ سال – 12 درصد
۳۵ تا ۴۴ سال – 26 درصد
۲۵ تا ۳۴ سال – 38 درصد
۱۸ تا ۲۴ سال – 20 درصد
سهم عمده دیجیپی در بازار خدمات خرید اعتباری و آزموده شدن این خدمات در مقیاس کاربران دیجیکالا، اهمیت اطلاعات موجود در این بخش از گزارش برای بازار خدمات اعتباری خرد در کشور را بیش از پیش مشخص میکند.