جستوجوی بیهدف در اینترنت را کنار بگذارید
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۷
آیتیمن- کاربران زیادی در سراسر دنیا روزانه برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود در موضوعی خاص به اینترنت مراجعه میکنند ولی به دلایل مختلف نمیتوانند مطالب دقیق را پیدا کنند و یا مجبور هستند برای یافتن نتیجه مطلوب وقت زیادی را صرف کنند.
حجم زیادی از دادههای موجود شبکه جهانی وب منبع قابل استنادی ندارند و در طبقهبندی اشتباه قرار گرفتهاند. از همین رو کاربران در جستوجوهای آنلاین نمیتوانند اطلاعات دقیق را پیدا کنند. بدون شک در دوره شیوع بیماری کرونا بسیاری از اطلاعات نادرست و گمراهکننده در مورد این بیماری در اینترنت منتشر شدند. اگرچه موتورهای جستوجو و مرورگرها با استفاده از الگوریتمهای مخصوصی برای یافتن اطلاعات صحیح طراحی میشوند ولی به دلیل تعدد جستوجوهای آنلاین و ضعف آگاهی برخی کاربران همواره دادههای جعلی در اینترنت نمایش داده میشوند و همین موضوع باعث گمراهی کاربران میشود.
گاهی ممکن است کاربران پس از نوشتن واژه یا عبارتی خاص در موتور جستوجوی گوگل به سمت لینکی خاص هدایت و در نهایت با عبارت «خودت جستوجو کن» یا چند صفحه نامرتبط به موضوع مورد نیاز مواجه شوند. برای جلوگیری از ورود به مسیر اشتباه در جستوجوهای آنلاین و به ویژه در مرورگر گوگل روشهایی کاربردی وجود دارد. اطلاعات در گوگل بر اساس سیستم رتبهبندی خاص این مرورگر نمایش داده میشود. تقریباً هیچ موضوعی در اینترنت وجود ندارد که تنها یک کاربر در مورد آن تحقیق و محتوای تولید کرده باشد. معمولاً هر کلمهای که در گوگل جستوجو میشود با پیوندهای متعددی نمایش داده شده و گوگل نیز متناسب با امتیاز سایت منتشر کننده آن محتوا را در جایگاههای مختلف نمایش میدهد.
الگوریتمهای گوگل به نحوی طراحی شدند که میتواند اطلاعات را به دلیل نادرست بودن نمایش ندهند. سیستم رتبهبندی این مرورگر در کسری از ثانیه میلیاردها صفحه مرتب با عبارت وارد شده از سوی کاربر را نمایش میدهد. با این حال ممکن است در فرایند جستوجوی گوگل اشتباه رخ دهد از همین رو کارشناسان به کاربران توصیه میکنند ضمن توجه به چند نکته خاص از نمایش اطلاعات نادرست جلوگیری کنند.
یک پرسش و میلیونها پاسخ
حدود ۲۰۱ معیار شناخته شده وجود دارد که وبسایتهای مختلف بر اساس آنها به وسیله الگوریتمهای گوگل تجزیه و تحلیل و رتبهبندی میشوند. از مهمترین معیارهای تجزیه و تحلیل گوگل میتوان به واژگان کلیدی خاص مورد استفاده در جستوجو، معنی کلمههای کلیدی، ارتباط با صفحههای وب بر اساس سیستم رتبهبندی گوگل، کیفیت مطالب، قابلیت استفاده در صفحههای وب، موقعیت مکانی و مشخصات کاربران ذخیره کننده دادهها اشاره کرد.
تحقیقات نشان داده است کاربران در جستوجوهای خود توجه بیشتری به وبسایتهای به نمایش درآمده در صفحه اول گوگل دارند. برای نمایش وبسایتی خاص در صفحه اول گوگل راههای شناختهشدهای وجود دارد. یکی از روشها بهینهسازی موتور جستوجو است که منجر به نمایش تارنماهای مختلف در جایگاه بالاتری میشود. در این روش کیفیت محتوای موجود در وبسایت اهمیت خاصی ندارد. از طرفی به دلیل تجهیز مرورگر گوگل به هوش مصنوعی نتایج جستوجوی هر کاربر با کاربران دیگر متفاوت است. در واقع گوگل برای هر کاربر بر مبنای تاریخچه جستوجوهای او اطلاعات را نمایش میدهد.
گوگل نتایج جستوجوها را برای کاربران شخصیسازی میکند و همین موضوع سبب شده بسیاری از کارشناسان فناوری این سیاست گوگل را سدی در برابر انتشار آزاد اطلاعات بدانند. کاربران زیادی معتقدند وجود چنین چرخهای در گوگل مردم را به سمت دیدگاههای دوقطبی سوق میدهد و در این حالت جستوجو بیشتر در گوگل به معنای نزدیکتر شدن به حقیقت نیست.
ارائه نتایج جعلی و غیرقابل اعتماد در گوگل
گوگل به طور مداوم اطلاعات موجود در وب را مورد ارزیابی قرار میدهد. در این فرایند ارزیابی یکی از چالشهای اصلی گوگل سوگیریهای اجتماعی در مورد جنسیت و نژاد است. به عنوان مثال وقتی کاربران واژه «راننده کامیون» را جستوجو میکنند بیشتر تصاویر مردان نمایش داده میشود در حالی که پس از وارد کردن کلمه «معلم» در این مرورگر بیشتر عکسهای زنان به نمایش در میآید. در برخی موارد عملکرد گوگل در ارائه اطلاعات تا حدی نادرست است که مهندسان این شرکت مجبور به طراحی الگوریتمهای جدید میکند. در یکی از این موارد موتور جستوجو گوگل تا چند سال پیش زمانی که کاربر کلمه «گوریل» را جستجو میکرد با تصاویر مردان سیاهپوست مواجه میشد. این خطا به دلیل طبقهبندی نادرست تصاویر سیاهپوستان رخ میداد.
حساسیت در مورد جستوجوی آنلاین در گوگل زمانی بیشتر میشود که کاربران به دنبال روشهای درمانی میگردند. در یک تحقیق بیش از ۴۰ درصد مردم استرالیا برای تشخیص بیماری خود به جستوجو در گوگل میپردازند. در این شرایط ارائه اطلاعات نادرست میتواند آسیب جدی به سلامت کاربران بزند. طبق بررسیها در بیش از دو سال گذشته گوگل اطلاعات نادرست زیادی در مورد داروها، روشهای درمانی کرونا، اثربخشی ماسک در جلوگیری از ابتلا به بیماریهای ویروسی و کارایی واکسنها ارائه داده است. تخمین زده میشود در چند ماه اول همهگیری کرونا در جهان بیش از ۶ هزار بستری و ۸۰۰ مرگ به دلیل استفاده از روشهای درمانی نادرست معرفی شده در گوگل رخ داده است. یکی از این اطلاعات کاملاً جعلی در مورد مقابله با ویروس کرونا نوشیدن الکل صنعتی یا متانول است که جان افراد زیادی را در کشورهای مختلف گرفت.
برای مقابله با ادامه چنین روندی در نمایش اطلاعات، گوگل سایتهای معتبر را با علامتهایی خاص مشخص کرد و تارنمای سازمانهایی نظیر سازمان بهداشت جهانی را در جایگاه بالاتری قرار داد. همچنین هر یک از کاربران میتوانند به ارتقای کیفیت جستوجوها در گوگل کمک کنند.
چگونه هوشمندانهتر جستوجو کنیم؟
کاربران مرورگر گوگل با استفاده ترفندهایی که در ادامه بیان میشود به سادگی میتوانند جستوجویی هوشمندانهتر در فضای وب داشته باشند: گوگل همیشه برای جستوجوی کلمه یا عبارتی خاص به موضوعات مرتبط با آن نیز توجه میکند. از همین رو هرچه واژه یا جملهای که در گوگل مینویسیم دقیقتر باشد نتیجه فرایند جستوجوی گوگل نیز مطلوبتر خواهد بود، جستوجوی خود را با عبارتهای ساده شروع کنید. به عنوان مثال وقتی در مورد ترکیب شیمیایی هیدروکسی کلروکین تحقیق میکنید پیش از جستوجو در مورد کاربردهای این دارو به دنبال ماهیت آن بگردید. در این صورت اطلاعات دقیقتری از سوی گوگل ارائه میشود، محتوای باکیفیت در منابع معتبر و قابل استناد وجود دارد. از همین رو همواره توصیه میشود هنگام جستوجوی آنلاین به آدرس وبسایتهای مختلف که به آنها مراجعه میشود توجه کنید، برای جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی خود در هنگام جستوجو با گوگل از حالت ناشناس استفاده کنید. برای فعال کردن حالت ناشناس در مرورگر کروم کافی است کلیدهای ctrl+shift+n را همزمان باهم فشار دهید و تنها از مرورگر گوگل استفاده نکنید و در صورت پیدا نکردن اطلاعات مورد نظر خود به سراغ سایر موتورهای جستوجو مانند اِج، بینگ و یاهو بروید.
با بهکارگیری مراحل گفته شده قطعاً جستوجویی شفافتری خواهید داشت و در حداقل زمان ممکن مطلب مورد نیاز خود را مییابید.
مرجع : آنا