ثبت احوال و بانک مرکزی در صدر هستند
عملکرد دولت الکترونیکی دستگاهها در مهر ۱۴۰۰
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
آیتیمن- در چهاردهمین جلسه کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی مقرر شد تمامی دستگاههای اجرایی کشور، برای تبادل اطلاعات و استعلامات الکترونیکی از گذرگاه ملی خدمات دولت (GSB) استفاده کنند. این درگاه که در مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ایجاد شده، سامانهای است که بستری را فراهم میکند تا دستگاههای اجرایی برای تبادل اطلاعات با یکدیگر و گرفتن استعلامات سطح کلان، بهجای اقدام از طریق سرویس الکترونیکی مجزا و شبکهای، به این گذرگاه وصل شوند و با توجه به استانداردها و امن بودن آن گذرگاه، خدمات الکترونیکی مربوط به دولت را تبادل یا دریافت کنند.
این درگاه باهدف یکپارچهسازی خدمات دستگاههای دولتی و فراهم آوردن امکان دریافت استعلامات میان دستگاهی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، راهاندازی شده است. سازمان فناوری اطلاعات ایران بهعنوان مجری این مرکز از طریق سامانه گذرگاه ملی خدمات دولت، گزارشهای دورهای لازم از میزان بهرهگیری از تراکنشهای خدمات الکترونیکی بین دستگاهی و آمار آنها را به دستگاههای اجرایی ذیربط و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال میکند.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تعداد سرویس ارایه شده، مهر امسال هزار و ۱۰۲ سرویس بوده که نسبت به فروردین ۱۴۰۰ تعداد ۷۹ سرویس به آن اضافه شده است. اکنون ۶۴ دستگاه بهعنوان سرویسدهنده در این مرکز فعال هستند که نسبت به ابتدای امسال، چهار دستگاه به مجموع آن افزوده شده است.
اکنون ۲۸۴ دستگاه از گذرگاه ملی خدمات دولت سرویس میگیرند که تعداد تراکنشهای بین دستگاهی در مهر امسال را به ۱۵۱ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۱۶۷ تراکنش رسانده است. این آمار حکایت از افزایش ۱۶ میلیون تراکنشی نسبت به ماه گذشته دارد.
سازمان ثبت احوال کشور با ارایه ۷۵ میلیون و ۱۳۸ هزار استعلام که ۴۹ درصد از کل تراکنشها را به خود اختصاص داده، در جایگاه نخست برترین دستگاههای سرویسدهنده قرار دارد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۴۴ میلیون تراکنش ۲۹ درصد از تراکنشها را به خود اختصاص داده و وزارت بهداشت با بیش از 7 میلیون تراکنش رتبه سوم را دارد.
بانک مرکزی با ۳۴ میلیون درخواست، در بین سرویسگیرندهها رتبه اول را دارد. سامانه «دولت همراه» سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیش از ۱۷ میلیون درخواست رتبه دوم و پس از آن وزارت بهداشت در رتبه بعدی قرار گرفتهاند.
بر اساس گزارشی که سازمان فناوری اطلاعات منتشر کرده است، پر درخواستترین دستگاهها برای دریافت سرویس و استعلام، به ترتیب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بیمه سلامت، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور و قوه قضاییه هستند که تعداد تراکنشهای بیندستگاهی را به بیش از ۱۵۱ میلیون تراکنش رساندهاند.
در 7 ماه نخست امسال، مجموع درخواستهای انجام شده در مرکز ملی تبادل اطلاعات از مرز ۹۳۰ میلیون تراکنش رسیده است. میزان درخواستها در فروردین بیش از ۱۰۲ میلیون، در اردیبهشت بیش از ۱۳۳ میلیون، در خرداد بیش از ۱۵۴ میلیون، در تیر بیش از ۱۵۴ میلیون، در مرداد بیش از ۹۸ میلیون، در شهریور بیش از ۱۳۵ میلیون و در مهر بیش از ۱۵۱ میلیون درخواست در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است.
مرجع : ايرنا