به جز اینستاگرامیها
۳۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی در ایران فعالند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶
آیتیمن- با شیوع کرونا و محدودیتهایی که به واسطه آن به وجود آمد، سبک زندگی مردم در کل جهان تغییر پیدا کرد. ایران نیز از این موضوع، مستثنی نبود. استفاده از بسترهای الکترونیکی برای رفع نیازهای خوراک، سلامت، آموزش و حملونقل، مسالهای بود که با سرعت چشمگیری پیش رفت.
در همین پیوند، «فرانک ابوالمعصوم» مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره آخرین آمار استفاده از بسترهای مجازی برای کسب درآمد گفت: بر اساس برآوردی که در مرکز انجام شده، اکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار کسب وکار اینترنتی در کشور فعال است که صاحبان آنها با بهره بردن از اینترنت به کسب درآمد مشغول هستند. البته این آمار کسبوکارهایی که فقط روی شبکههای اجتماعی مشغول فعالیت هستند را شامل نمیشود.
ابوالمعصوم با بیان اینکه بر اساس آماری که ما از میزان تراکنشهای خرید اینترنتی داریم میتوانیم یک چشمانداز کلی از اینکه افراد چه میزان از نیازها را از طریق خرید اینترنتی تامین میکنند، داشته باشیم، ادامهداد: آماری از اینکه مردم چه میزان از نیازهای روزمره خود را از این طریق تامین میکنند در دسترس نیست، اما با آماری که از خریداران بالقوه اینترنتی، تعداد کاربران اینترنت، شبکههای اجتماعی و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در کشور وجود دارد، میتوان نمونه آماری از افرادی به دست آورد که با استفاده از بستر اینترنت، خریداران بالقوه کسبوکارهای اینترنتی هستند.
وی گفت: کسبوکارهای اینترنتی بیشتر در شهرهای بزرگ با استقبال رو به رو شدهاند که از جمله آنها میتوان به استانهای تهران، فارس، اصفهان، تبریز و خراسان رضوی اشاره کرد.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: اکنون ضریب نفود اینترنت در کشور ۱۱۲ درصد است و ۹۴ میلیون کاربر اینترنت داریم که این آمار نشان میدهد از لحاظ کاربر اینترنت، دسترسی خوبی در کشور فراهم است.
ضریب نفود ۷۵ درصدی شبکههای اجتماعی
ابوالمعصوم تاکید کرد: با توجه به اینکه ضریب نفود شبکههای اجتماعی ۷۵ درصد است و ۵۴ میلیون کاربر شبکه اجتماعی داریم، تقریبا میتوان گفت به همین میزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند وجود دارد.
وی افزود: این مساله میتواند به این نکته صحه بگذارد که کاربران اینترنت حداقل اگر یک بار تجربه خرید اینترنتی دارند و میتوان آنها را به عنوان خریدار اینترنتی محاسبه کرد. این آمار میتواند بیانگر این باشد که مردم چقدر از نیازهای خودشان را از بستر پلتفرمها و شبکههای اجتماعی تامین میکنند.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریحکرد: آمارها نشان میدهد با شیوع کرونا افراد اقبال بیشتری به خردهفروشی و خریدهای سوپرمارکتی دارند و نیازمندیهای خرد افراد بیشتر از قبل توسط خرید اینترنتی تامین میشود.
سهم بزرگ خریدهای سوپرمارکتی از خرید اینترنتی
ابوالمعصوم گفت: پیش از این افرادی که برای تامین نیازهای خود از بستر اینترنت استفاده میکردند قشر خاصی بودند و بیشتر خریدهای اینترنتی در حوزه خریدهای سوپرمارکتی و نیازهای خرد اولیه نبود اما طبق آمار جهانی و آماری که در کشور خودمان وجود دارد، افراد اکنون به به این سمت حرکت کردهاند که مایحتاج روزانه خود را زا طریق اینترنت تامین کنند.
وی درباره رویکردی که کسبوکارهای سنتی در مقابل این تغییرات در پیش گرفتند، گفت: اتفاقا به این واسطه، فرصت خوبی نیز نصیب کسبوکارهای سنتی شد. کسانیکه علاقهای به استفاده از بستر اینترنت نداشتند نیز به دلیل شرایطی که وجود داشت به سیستم کسب و کارهای اینترنتی پیوستند. شدت گرفتن شیوع کرونا و محدویتهایی ایجاد شده به واسطه آن، باعث شد کسبوکارهای سنتی دنبال راه جایگزین برای فروش باشند و تجارت الکترونیکی راهکار مناسبی برای این قشر بود.
ابوالمعصوم افزود: برگزاری جشنوارههای خرید مجازی، راهاندازی سامانهای صنوف و بازارگاه آنلاین که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شده، فضایی را مهیا کرده تا کسبوکارهای سنتی به بسترهای آنلاین وصل شوند و تجارتشان را از آن طریق انجام دهند. این اقدام، گام بزرگی در توسعه اقتصاد دیجیتال است.
مرجع : ايرنا