بر اساس نتایج نظرسنجی Ipsos
آینده آموزش عالی در فضای مجازی رقم میخورد
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱
آیتیمن- بر اساس نظرسنجی Ipsos که برای مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است، در سال ۲۰۲۵، آموزش عالی ترکیبی از آموزش آنلاین و حضوری خواهد بود.
در حالی که جهان بعد از موج دوم کرونا در حال تجدید قوا بود، در ماه اکتبر، در یک نظرسنجی که در ۲۹ کشور دنیا انجام شد، از بیش از ۲۷۵۰۰ فرد بزرگسال سوال شد که فکر میکنند در پنج سال آینده آموزش عالی در کشورشان چگونه باشد. اکثر پاسخ دهندگان تصور میکنند شکاف بین آموزش آنلاین و حضوری که در دوران همهگیری کرونا ایجاد شدهاست، در آینده باقی میماند.
پاسخدهندگان در چین و ژاپن معتقد بودند که آموزش عالی بیشتر به صورت حضوری خواهد بود.
بیش از نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، اعتقاد دارند که آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را دارد.
بیش از سه چهارم پاسخدهندگان (۷۲ درصد) در جواب بهاین سوال گفتهاند که اگر میزان آموزش مجازی بیشتر از حضوری نباشد، حداقل به همان اندازه خواهد بود.
در این همهگیری، با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و ترکیب شدن آموزش آنلاین و حضوری، ۳.۱ میلیارد دانشآموز و دانشجو تحت تاثیر قرار گرفتند.
حرکت به سمت آموزش آنلاین
آموزش عالی در پنج سال آینده تغییرات بسیاری خواهد داشت.
حدود یک چهار از پاسخدهندگان (۲۳ درصد) معتقدند آموزش عالی بیشتر به صورت آنلاین خواهد بود. این در حالی است که حدود نیمیاز آنها (۳۹ درصد) فکر میکنند آموزش به صورت ترکیبی از آنلاین و حضوری خواهد بود و فقط ۲۹ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که آموزش بیشتر یا فقط به صورت حضوری خواهد بود.حدود نیمی از پاسخدهندگان در چین (۴۸ درصد) و نیمیاز پاسخدهندگان در ژاپن (۴۷ درصد) که کشورهایی با آمار ابتلای کرونای کمتر هستند، معتقدند آموزش به سبک سنتی و حضوری جایگاه خود را حفظ میکند.
این در حالی است که حدود یک سوم از بزرگسالان در هند (۳۱ درصد) که دومین کشور با بیشترین آمار ابتلا به کرونا در جهان است، همچنین کمتر از یک پنجم از بزرگسالان در برزیل (۱۸ درصد) سومین کشور با بیشترین آمار ابتلا، موافق آموزش حضوری هستند.
بررسی هزینهها
این نظرسنجی همچنین به دیدگاههای مختلفی درباره هزینه آموزش عالی حضوری رسیدهاست. سوال این است کهایا آموزش عالی به صورت حضوری ارزش هزینه کردن دارد؟
به طور متوسط، در این ۲۹ کشور، بیش از نیمیاز افراد (۵۳ درصد) موافقند که آموزش عالی به صورت حضوری ارزش هزینه کردن را دارد و بیش از یک سوم آنها (۳۶ درصد) با این موضوع مخالفند.
چین (۸۱ درصد)، سوئد (۷۸ درصد)، عربستان صعودی (۶۹ درصد)، هند (۶۸ درصد)، هلند (۶۴ درصد)، مالزی (۶۳ درصد)، سنگاپور (۶۲ درصد) و آلمان (۶۱ درصد) بیش از سایر کشورها موافق بودند که آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را دارد.
در حالی که در شیلی (۵۹ درصد)، ایتالیا (۵۷ درصد)، روسیه (۵۱ درصد)، برزیل (۵۱ درصد) و کره جنوبی (۵۱ درصد)، بیش از نیمیاز بزرگسالان معتقدند آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را ندارد.
در سطح جهان، افراد بزرگسال که در بازه سنی ۵۰-۷۴ سال (۵۵ درصد) هستند و بیشترشان تحصیلات دانشگاهی دارند (۵۹ درصد) بیشتر معتقدند که آموزش عالی به صورت حضوری در کشورشان، ارزش هزینه کردن را دارد.
مرجع : پايگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فضای مجازی