رشد 75 درصدی فروش اپل واچ
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۷
آیتیمن- بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تغییر شیوه زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از کسبوکارها، ضرر هنگفتی را به بسیاری از صنایع، از جمله صنعت گوشی هوشمند وارد ساخت. این امر برای بعضی شرکتها مانند اپل نیز بسیار گران تمام شد؛ اما آنطور که مشخص است، اپل واچ و به صورت کلی تمامی محصولات پوشیدنی نه تنها از همه گیری ویروس کرونا متضرر نشده اند، بلکه افزایش فروش دو رقمی را در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته را به ثبت رسانده اند؛ به طوریکه کسبوکار پوشیدنیهای اپل با رشد ۳۸ درصدی در مقایسه با سهماهه سوم سال گذشته مواجه شده و سهم فروش اپل واچ نیز با یک جهش عظیم، ۷۵ درصد رشد را به خود دیده است.
غول فناوری واقع در کوپرتینو، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، بهصورت کلی حدود ۴۱٫۴ میلیون دستگاه در گروه پوشیدنیها بهفروش رسانده است که شامل ایرپاد و ایرپاد پرو نیز میشود؛ درحالیکه سال گذشته اپل موفق به فروش ۲۹٫۸ میلیون دستگاه از این محصولات شده بود. افزون براین، بخش مربوط به اپل واچ با رشدی ۷۵ درصدی در مقایسه با فروش ۶٫۸ میلیونی سال گذشته، موفق به فروش ۱۱٫۸ میلیون ساعت هوشمند شده است.
براساس آمار IDC، اپل با سهم ۲۱٫۶ درصد از بازار جهانی، رتبه دوم پرفروشترین برندهای محصولات پوشیدنی، شامل ساعت هوشمند، ساعتهای سنتی و مچبند هوشمند را کسب کرده و شیائومی جلوتر از اپل با سهم ۲۴٫۵ درصدی در رتبه نخست قرار گرفته است؛ اما در نقطه مقابل و دسته پوشیدنیهایی که شامل هدفونهای بیسیم میشود، اپل با فاصلهای چشمگیر ۳۳٫۱ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد؛ درحالیکه شیائومی با سهم ۱۳٫۴ درصدی در جایگاه بعدی قرار میگیرد. هواوی نیز با عرضه ۱۳٫۷ میلیون دستگاه گجت پوشیدنی در بازه زمانی منتهی به سپتامبر جلوتر از سامسونگ در جایگاه سوم قرار دارد.
کل صنعت پوشیدنیها در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ با فروش کلی ۱۲۵ میلون دستگاه، رشد ۳۵٫۱ درصدی را تجربه کرده و به گفته IDC، بخشی از این رشد فروش به لطف دستگاههای مقرون به صرفه، از جمله اپل واچ SE رقم خورده است. رشد دو رقمی نه تنها تقاضای زیاد خریداران؛ بلکه ورود بسیاری از افراد به دنیای پوشیدنیهای هوشمند برای نخستین بار را نیز نشان میدهد. رامون تی لاماس، مدیر تحقیقات IDC، ادعا میکند که بازار گجتهای پوشیدنی در فصلهای بعدی نیز روند روبه رشد خود را ادامه خواهد داد؛ زیرا مصرفکنندگان تمایل زیادی به خرید دستگاههای پوشیدنی از خود نشان میدهند و کاربرانی که قبلا از این نوع محصولات خریداری کردهاند نیز تمایل به خرید محصولی به روزتر دارند.
ناگفته نماند که اپل دیگر فروش واحدهای سخت افزاریاش را گزارش نمیدهد، بنابراین اطلاعات منتشرشده از IDC فقط یک برآورد است. از طرف دیگر، اپل در گزارش مالی گذشتهاش به رکورد درآمد ۷٫۹ میلیارد دلاری اشاره کرده بود که آن را از لحاظ درآمد به رکورددار بازار بدل میکند.