مدیرعامل چیلیوری:
گروه اسنپ را به چالش رقابت سالم دعوت میکنم
تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۷
آیتیمن- علیرضا صادقیان، موسس هولدینگ کسب و کارهای جسورانه اینترنتی و مدیرعامل چیلیوری در این جلسه گفت: از اواخر سال 96 فشار اسنپفود بر رستورانها آغاز شد تا به صورت انحصاری با آنها قرارداد بسته شود. تابستان 97 با مذاکره دوستانه سعی کردیم مانع ادامه این روند شویم که عنوان کردند این سیاست ابلاغی سرمایهگذارانشان است.
وی افزود: به مرور انحصار شدت گرفت و رستورانهای پرفروش به صورت انحصاری فعالیت خود را با اسنپفود ادامه دادند. در این بین ما مدارک و مستندات را گرد آوردیم و به صورت رسمی در اردیبهشت 98 شکایت خود را ثبت کردیم. در 13 مهر جلسه شورای رقابت با حضور اعضای شورا و طرفین تشکیل و بالاخره در 22 مهر رای شورا به صورت رسمی اعلام شد.
به گفته صادقیان، در حال حاضر در مجموع یک هزار رستوران باکیفیت به علت قرارداد انحصاری اسنپفود حاضر به همکاری با چیلیوری نیستند. مدیرعامل چیلیوری در ادامه با ارائه نمونههایی از قراردادهای اسنپفود از وجود بند انحصار در آنها خبر داد و گفت: طبق این شواهد، اسنپفود در صورت لغو قرارداد انحصاری رستورانها را ملزم به پرداخت جریمه نقدی میکند.
جلسه شورا و رای اعلام شده
بعد از جلسه شورای رقابت که در 13 مهر برگزار شد، این شورا در تاریخ 22 مهر رای خود را به این شکل ابلاغ کرد:
«شورای رقابت با اکثریت آرا به استناد بندهای ۳ و ۴ ماده ۶۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاعرسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار صادر مینماید و به استناد بند ۱۲ماده ۶۱ قانون مذکور، به دلیل نقض ممنوعیت موضوع قسمت ۲ بند الف ماده ۴۵ قانون، شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس(اسنپ فود) را به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم مینماید.»
علیرضا صادقیان با تشریح این رای اعلام کرد طبق ماده 65 قانون رقابت این رای از زمان اعلام تا صدور رای تجدید نظر لازم الاجراست و اسنپفود موظف به اجرای آن و قطع همکاری انحصاری با رستورانهاست.
صادقیان همچنین از تاثیر این رای بر اکوسیستم استارتاپها در آینده اقتصاد ایران سخن گفت و در ادامه گروه اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد و گفت: امروز رسماً گروه اسنپ را به چالش رقابت سالم دعوت میکنم تا بیایند و در بازار ایران رقابت سالم داشته باشند. بازار ایران جایی نیست که بشود با انحصار آن را در اختیار گرفت. اعتقاد داریم سرویسی که در چیلیوری میدهیم بهتر از اسنپ فود است و برای این موضوع شاهد و مدرک هم داریم.
صادقیان در ادامه در پاسخ این سوال که آیا این رای شورای رقابت اثربخش است یا نه، گفت: اجرای رای صادره لازم است ولی کافی نیست. با اعمال رای شورای رقابت دیگر رستورانها ملزم به پرداخت جریمه به علت همکاری با سایر سامانههای سفارش آنلاین غذا نخواهند بود. زمانی که بحث انحصار داغ نبود، چیلیوری با کمپین موفق «دوشنبههای داغ» توانست به 50 درصد سهم بازار دست پیدا کند اما شدت گرفتن انحصار باعث افت این سهم بازار شده است.
با توجه به اعلام قطعی نبودن رای شورای رقابت از سمت اسنپفود و درخواست تجدیدنظر، یکی از خبرنگاران از صادقیان در این رابطه توضیح خواست. صادقیان در پاسخ اعلام کرد که با توجه به بند 65 قانون رقابت این رای از زمان اعلام تا صدور رای تجدید نظر لازم الاجراست و اسنپفود موظف به اعلام آن به رستورانها و شفافیت عمومی در این رابطه است.
یکی از مدیران چیلیوری در پاسخ به این که آیا اجرای این رای باعث به دست آوردن سهم بازار از دست رفته چیلیوری خواهد شد، توضیح داد که انحصارطلبی اسنپفود باعث آن شده که چیلیوری به رستورانهای پرفروش دسترسی نداشته باشد و قطعا با توجه به تواناییهای تیم فروش چیلیوری رفع این انحصار باعث بازگشت آن رستورانها و افزایش جذابیت چیلیوری به خاطر محصول بهتر و تیم پشتیبانی قویتر برای مشتریان خواهد شد و در نتیجه سهم خوبی از بازار را به دست خواهد آورد.