مسیر پرپیچ وخم واردات گوشی مسافری
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۲۶
اواسط هفته گذشته با توجه به تصمیمات کمیته راهبری طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه، طی گزارشی اعلام شد که این طرح وارد فاز جدیدی شده و بر مبنای آن دیگر نباید روی رجیستری گوشی های مسافری حساب باز کنید.
با گذشت چندین ماه از اجرای طرح ملی رجیستری، ثبت اطلاعات گوشی های مسافری تا اطلاع ثانوی متوقف شده و صرفاً گوشی هایی که اطلاعات آن توسط گمرک برای سامانه همتا ارسال شود، رجیستر خواهد شد.
اعمال این محدودیت با توجه به سیاست ها و محدودیت های جدید صورت گرفته توسط گمرک، انجام شده و درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه همتا به حالت تعلیق درآمد.
بنابراین روال فعلی به این شکل است که صرفاً گوشی های مورد تأیید گمرک، می تواند رجیستر شود؛ قرار است این روند اجرایی تا زمان اتصال برخط سامانه گمرک به سامانه همتا ادامه داشته باشد.
از آن جهت که برخی گوشی های وارداتی توسط مسافران قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را دارد و برای رجیستر شدن در شبکه اپراتوری نیازمند ثبت اطلاعات آنها در سامانه گمرک است، متولیان اجرای رجیستری اعلام کرده اند «برخی از متقاضیان ثبت گوشی های مسافری دو سیم کارته به دلیل آگاه نبودن از روال جدید ثبت گوشی های مسافری، فقط یکی از شناسه های گوشی خود را در سامانه گمرک وارد کردند و به همین دلیل کد فعالسازی تاکنون برای ایشان ارسال نشده است.»
همتا هم اعلام کرده که برای رفع مشکل این افراد، برای آخرین بار تمامی گوشی های دو سیم کارته که فقط یک شناسه آن به گمرک اظهار و تا تاریخ دوم دی ماه (آخرین فایل ارسالی گمرک) برای سامانه همتا ارسال شده است را ثبت و کد فعالسازی را ارسال می کند.
این متقاضیان باید توجه داشته باشند که پس از دریافت کد فعالسازی و انجام فعالسازی تلفن همراه، فقط همان شناسه ای که در سامانه گمرک اظهار شده است، فعال خواهد شد و شناسه دوم را بایستی از طریق فرآیند «افزودن دستگاه» فعال کنند.
در حالیکه همتا به صراحت اعلام کرده اگر در فایل های ارسالی بعدی گمرک، درخواست هایی با چنین مشکلی وجود داشته باشد، توسط سامانه همتا ثبت نخواهد شد و به گمرک عودت داده می شود، این قبیل اقدامات بیشتر به نوعی ناهمخوانی درون سیستمی و احتمالا بروز اختلاف میان متولیان اجرای این طرح ملی دلالت دارد.
پیش از این و در قالب تصمیمات جدید کمیته راهبری طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه عنوان شده بود که این امکان وجود دارد «شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند اما گمرک با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند؛ بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی شود.»
این مورد نیز یکی از بندهایی است که به مخاطبان اینگونه القا می کند که عملا واردات این دسته از گوشی ها (مسافری) قرار است با محدودیت هایی مواجه شود.
نکته قابل تأمل دیگر در مورد سوم به چشم می خورد که متقاضی ثبت گوشی مسافری اطلاعات و عوارض و حقوق گمرکی گوشی را در سامانه گمرک وارد کرده اما ممکن است هیچگاه گوشی وی رجیستر نشود؛ لذا انتظار می رود کمیته راهبری طرح رجیستری نیم نگاهی به این مورد که می تواند در آینده چالش آفرین باشد، داشته باشد تا چالش آن گریبان کاربران و مردم را نگیرد.
با گذشت چندین ماه از اجرای طرح ملی رجیستری، ثبت اطلاعات گوشی های مسافری تا اطلاع ثانوی متوقف شده و صرفاً گوشی هایی که اطلاعات آن توسط گمرک برای سامانه همتا ارسال شود، رجیستر خواهد شد.
اعمال این محدودیت با توجه به سیاست ها و محدودیت های جدید صورت گرفته توسط گمرک، انجام شده و درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه همتا به حالت تعلیق درآمد.
بنابراین روال فعلی به این شکل است که صرفاً گوشی های مورد تأیید گمرک، می تواند رجیستر شود؛ قرار است این روند اجرایی تا زمان اتصال برخط سامانه گمرک به سامانه همتا ادامه داشته باشد.
از آن جهت که برخی گوشی های وارداتی توسط مسافران قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را دارد و برای رجیستر شدن در شبکه اپراتوری نیازمند ثبت اطلاعات آنها در سامانه گمرک است، متولیان اجرای رجیستری اعلام کرده اند «برخی از متقاضیان ثبت گوشی های مسافری دو سیم کارته به دلیل آگاه نبودن از روال جدید ثبت گوشی های مسافری، فقط یکی از شناسه های گوشی خود را در سامانه گمرک وارد کردند و به همین دلیل کد فعالسازی تاکنون برای ایشان ارسال نشده است.»
همتا هم اعلام کرده که برای رفع مشکل این افراد، برای آخرین بار تمامی گوشی های دو سیم کارته که فقط یک شناسه آن به گمرک اظهار و تا تاریخ دوم دی ماه (آخرین فایل ارسالی گمرک) برای سامانه همتا ارسال شده است را ثبت و کد فعالسازی را ارسال می کند.
این متقاضیان باید توجه داشته باشند که پس از دریافت کد فعالسازی و انجام فعالسازی تلفن همراه، فقط همان شناسه ای که در سامانه گمرک اظهار شده است، فعال خواهد شد و شناسه دوم را بایستی از طریق فرآیند «افزودن دستگاه» فعال کنند.
در حالیکه همتا به صراحت اعلام کرده اگر در فایل های ارسالی بعدی گمرک، درخواست هایی با چنین مشکلی وجود داشته باشد، توسط سامانه همتا ثبت نخواهد شد و به گمرک عودت داده می شود، این قبیل اقدامات بیشتر به نوعی ناهمخوانی درون سیستمی و احتمالا بروز اختلاف میان متولیان اجرای این طرح ملی دلالت دارد.
پیش از این و در قالب تصمیمات جدید کمیته راهبری طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه عنوان شده بود که این امکان وجود دارد «شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند اما گمرک با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند؛ بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی شود.»
این مورد نیز یکی از بندهایی است که به مخاطبان اینگونه القا می کند که عملا واردات این دسته از گوشی ها (مسافری) قرار است با محدودیت هایی مواجه شود.
نکته قابل تأمل دیگر در مورد سوم به چشم می خورد که متقاضی ثبت گوشی مسافری اطلاعات و عوارض و حقوق گمرکی گوشی را در سامانه گمرک وارد کرده اما ممکن است هیچگاه گوشی وی رجیستر نشود؛ لذا انتظار می رود کمیته راهبری طرح رجیستری نیم نگاهی به این مورد که می تواند در آینده چالش آفرین باشد، داشته باشد تا چالش آن گریبان کاربران و مردم را نگیرد.
مرجع : تسنیم