مدير كل دفتر نوآوري وزارت ارتباطات:
فروش اينترنتي كالا نیازمند تشدید نظارت است
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۲
حميدرضا احمديان مديركل دفتر نوآوري و حمايت از سرمايه گذاري وزارت ارتباطات در خصوص فروشگاه هاي اينترنتي كه قيمت هاي لحظه اي براي فروش محصولات دارند گفت: يك مساله اي كه وجود دارد اين است كه اكثر استارتآپ ها و شركت هاي اينترنتي واردكننده محصول نيستند بلكه واسط هستند. يعني درواقع همه اين ها انبارداري نمي كنند كه جنسي را خريده باشند و حالا بخواهند آن را بفروشند و واسط هستند. حتی اگر از مبادی رسمی کالایی را موجود داشته باشند و به قیمت روز عرضه کنند هم معنی احتکار نمیدهد. اما بایستی مکانیزم های نظارتی را در همه ابعاد ایجاد کنیم. وی افزود: اساسا موضوع قیمتگذاری و کنترل قیمت فروش در این موارد برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و بایستی وزارت صمت، اصناف و سازمان نظام صنفی بر وضعیت عرضه و فروش محصولات در این بخش با همت بیشتری تلاش کنند. مديركل دفتر نوآوري وزارت ارتباطات در خصوص میزان صادرات در بخش فاوا و اين كه گفته مي شود باتوجه به افزايش نرخ ارز امكان سودآوري بيشتري براي استارتآپ هايي كه در زمينه صادرات و خصوصا صادرات نرم افزار فعاليت مي كنند وجود دارد نيز گفت: فعلا در خصوص میزان صادرات در بخش نرم افزار و خدمات اطلاعات دقیق نیست و دلایلی متعددی همچون عدم صادرات از مبادی گمرکی و عدم نهاد ثبت و رجيستر برای صادرات وجود دارد بنابراین آمار اعلامي مبتنی برخوداظهاري و تخمین است. حضور در بازار بين المللي باتوجه به شرايط فعلي ارزي به نفع كسب و كارهاي ما هست، اما در نقطه مقابل مشکلاتی در حوزه سرمایهگذاری وجود دارد که باید مرتفع شود و يكسري مشكلات داريم كه باعث شده اين بازار خيلي چابك نباشد. وي گفت: رعایت استانداردهای بین المللی و افزایش مهارت های لازم در تعاملات فنی بین المللی از زمره برخی مواردی هست که بایستی بیشتر برای آنها وقت بگذاریم. در همين راستا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری سایر نهادهای خصوصی بسته حمایت از صادرات فاوا تهیه شده است و انشاالله شاهد خروجیهای اجرایی آن خواهیم بود.
مرجع : فدراسيون ICT