فرهاد فائز، معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک:
توان فنی و تخصصی کشور فراتر از مدیریت تراکنشهای چند هزار شعبه است
تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷
- حتما در جریان تصمیم اخیر بانک مرکزی برای ادغام امکانات و زیرساختهای 6 بانک و موسسه کشور قرار دارید، به عنوان نخستین پرسش، یکی از ابهامات به بحث CORE Banking و نحوه یکپارچه سازی مدیریت بانک پس از این ادغامها باز میگردد. ابتدا در خصوص تجربیات و دستاوردهای موجود کشور در این عرصه توضیحاتی را ارایه کنید.
طی این سالها اتفاقات در خور توجهی رخ داده و شبکه بانکی با وجود تمام دشواریها توانسته است تاحدود زیادی با تکیه بر توان داخلی بر این موانع فائق شود. به عنوان مثال در شرکت خدمات انفورماتیک تمام تلاش برای بروزرسانی، بهبود و توسعه اولین سامانه متمرکز بانکی (کربنکینگ) بالای هزار شعبه در کشور با نام «بانک ایران» به انجام رسیده و تداوم این روند در سالیان گذشته منجر به تولید و ارائه نسخه جدید بانک ایران تحت عنوان «بانک 2» شده است.
درباره تواناییهای نسخه جدید باید گفت، «بانک 2» تمامی خدمات مربوط به عموم مشتریان بانکها را به صورت مکانیزه و یکپارچه فراهم می آورد. این سیستم، مدیریت و عملیات راهبری کلیه خدمات بانکی را از طریق دسترسی به پایگاه دادههای مشترک، به صورت متمرکز ارائه میکند. انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، امنیت بالا، مشتری محوری، افزایش بهرهوری عملیاتی و کارایی، مدیریت هزینههای عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیشتر در تبعیت و انطباق با الزامات قانونی داخلی و حتی المقدور خارجی، از مهمترین ویژگیهای آن است.
- از قابلیتهای فنی که بگذریم، برای ملموستر شدن موضوع، از زبان آماری این توانمندی داخلی چه وضعیتی دارد؟
در حال حاضر، تجربیات قبلی و دانش فنی شرکت خدمات انفورماتیک که به مدیریت چند ۱۰ میلیونی تراکنشهای روزانه در بزرگترین بانکهای کشور از جمله بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران و پشتیبانی بیش از 67 میلیون مشتری و 75 میلیون حساب «تنها در یک بانک» منجر شده است؛ در گذر از «بانک ایران» به «بانک 2» کمک شایانی کرده است. این آمار و تجربه شرکت در مدیریت مشتریان و تراکنشهای بانکی، بسیار فراتر از آمار و ارقام بانکهائی که ادغام آنها در دستور کار قرار گرفته است.
- نکته دیگر بحث نحوه مدیریت فنی ناشی از تجمیع مشتریان، بحث رضایتمندی ایشان و امکانات فنی این بانکهاست، در این مورد وضعیت چگونه است؟
رضایت مشتری و توجه به نیازها و خواستههای آنها هدف ماست. از همین رو همواره در تلاش برای نوسازی فرآیندها و ایجاد تغییر و تحول هستیم که نتیجه آن قطعا رضایت مشتری را در بر خواهد داشت. بر همین اساس شرکت خدمات انفورماتیک به دنبال کسب برتری از طریق نوسازی با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا است.
در حال حاضر هر یک از محصولات ارائه شده در بازار دارای مزیتهای رقابتی مخصوص خود است. به همین دلیل هم، مقایسه سامانههای موجود باید از وجوه مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند. به عنوان مثال یکی از عمده برتریهای یک سامانه، مقیاس پوشش شعب و مدیریت تراکنشهای انبوه است که از این منظر «بانک 2» محصولی منحصر به فرد در بازار به شمار میآید. توجه همزمان به چابکی و دسترسپذیری سیستمها از مقولههای با اهمیت از دید بانکداران است که ما سعی کرده ایم به این نیاز از طریق بازنگری در معماری سیستم پاسخ دهیم. باتوجه به اینکه شرکت خدمات انفورماتیک توانسته Source همه سرویسهایی که به بانکهای بزرگ و نیز متوسط یا کوچک کشور میدهد را در اختیار داشته باشد؛ در نتیجه از این حیث به خدمات مشاوره و پشتیبانی شرکتهای خارجی وابستگی ندارد که این تجربه، باعث تداوم همکاری و اعتماد بانکهای کشور شده است. ضمن آنکه در زمینههای مختلف، امکان ارائه راه حل جامع (Total Solution) بدون نیاز به مراجعه به تأمینکنندگان مختلف را برای بانکها فراهم کردهایم.
- شما مشخصا روی محصول «بانک 2» شرکت خدمات انفورماتیک تاکید دارید، اصولا فایده بکارگیری این محصول و امتیازش نسبت به نمونههای خارجی چیست؟
بله! ما برای این تاکید، دلایل و تجربیات زیادی داریم. تأمینکنندگان خارجی دارای تخصصهای ارزشمندی در تولید نرمافزار بانکی هستند و با ارائه خدمات حرفهای و البته گران قیمت، انتخاب مناسبی برای بانکهای تراز بین المللی هستند. این درحالی است که تعاملات مورد نظر این شرکتها نیز از استانداردهای بالایی برخوردار است و با در نظر گرفتن مشکلات تحریم و تفاوت زبان، بعید به نظر میرسد در شرایط حال حاضر بتوان از توانمندیهای این شرکتها در داخل استفاده قابل قبولی شود.
از چالشهای مهم و تاثیر گذار ارتباط با این شرکتها، رفتارهای متفاوت و گاهی غیرقابل پیشبینی در زمان بحرانهای سیاسی، تحریم و مشکلات امنیتی مورد توجه نهادهای نظارتی است. نتیجه اینکه استفاده از تأمین کننده خارجی از ریسک بالایی برخوردار بوده و فاقد بخش مهمی از خدمات قابل ارائه توسط یک شرکت داخلی همچون خدمات انفورماتیک است. معتقدم محصول «بانک 2» در مقایسه با محصولات مشابه، از هزینه بسیار کمتری برخوردار است؛ مضاف بر اینکه بومیسازی محصولات و استفاده از دانش داخلی، همواره در کانون توجه و از اولویت های اصلی شرکت بوده است.
با توجه به تجربه 25 ساله شرکت خدمات انفورماتیک در عرصه بانکداری متمرکز، ارتباط نزدیک با مراکز رگولاتوری و تعدد و تنوع مشتریان، تسلط این مجموعه بر فرآیندهای کسبوکار بانکی کشور، قابل مقایسه با هیچ تأمینکننده خارجی و شاید داخلی نیست.
همانطور که گفتم درحال حاضر «بانک 2» توانایی مدیریت بیش از چند ده میلیون تراکنش لحظهای در روز و ارائه خدمات به بیش از چند هزار شعبه را دارد. به این ترتیب، در خصوص اجرای سیاست دولت محترم در رابطه با ادغام بانکها و موسسات مالی کوچکتر و ایجاد اَبَر بانک با سازمانی بزرگتر و تعداد شعب زیاد، نگرانی خاصی از منظر اجرایی وجود نخواهد داشت.
- با توجه به اهمیت و ابعاد موضوع در این مورد بیشتر توضیح میدهید؟
از منظر فنی باید بگویم این CORE با کاهش سطح پیچیدگی و پارامتریک کردن سیستمها توانسته Time to Market را در بازار رقابتی صنعت بانکداری به طور محسوسی کاهش دهد و ایجاد یک مزیت رقابتی را در بانکهای بهرهبردار بوجود آورد. از دیگر قابلیتهای افزوده شده در «بانک 2» میتوان به پیادهسازی سیستم مدیریت کانال و ايجاد يک ESB با معماری مبتنی بر SOA برای یکپارچهسازی سيستمها با يکديگر اشاره کرد. بهینهسازی در سیستمهای مدیریت مالی و نوسازی سامانههای حسابداری و دفترکل ریالی و ارزی، حسابهای پرداختی و مدیریت اقلام باز، بصورت تحت وب و با معماری لایهای از دیگر وجوه برتری «بانک 2» نسبت به نسخه پیشین آن یعنی «بانک ایران» است. در لایه واسط کاربری شعبه هم، سیستم تحویلداری به Web Based تغییر یافته و در هزینههای تجهیز بانک به این CORE صرفه جویی بسیار زیادی ایجاد کرده است.
- در حوزههای فنی، مساله امنیت مقولهای بسیاری کلیدی است، در این مورد ما با مساله خاصی مواجه نیستیم؟
حتما همینطور است و خوشبختانه ما با اتکا به توانمندی داخلی، از نظر امنیتی در شرایط عالی قرار داریم. لذا در کنار موارد ذکر شده، سطح بالای امنیت در پیادهسازی سرویسهای شرکت خدمات انفورماتیک هم نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. این شرکت در راستای تحقق بخشی از نقشه راه امنیتی کشور، از سال 1391 اقدام به ایجاد، پیادهسازی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در دامنه راهبری سرویسها و شبکههای بینبانکی و بانکی کرده و خود را همسو با آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی تمام نهادهای امنیتی کشور میداند.
- بیشک زیر سوال بردن توانمندی فنی و امنیتی داخلی در حوزه بانکی کشور کملطفی است. اما به عنوان پرسش پایانی برای آنکه پاسخ دقیق، فنی و قاطعی به نگرانیهای احتمالی در این خصوص داده شود، کمی از آمار و تجربه پیادهسازی سامانههای ملی که سالهاست حتی در بالاترین پیک ترافیک تراکنشهای مالی و بانکی کشور به ویژه در ایام پایانی سال در حال ارایه خدمت هستند، توضیحاتی ارایه کنید.
شرکت خدمات انفورماتیک علاوه بر تولید و راهاندازی CORE برای بانکهای بزرگ و کوچک و داشتن تجربه یکپارچه سازی و ادغام موسسات مالی در بانکها، سالهاست که سوئیچهایی را در سطح ملی با کمترین خطایی، حتی در روزهای اوج حجم تراکنشها مدیریت میکند.
کافی است نگاهی به حجم تراکنش روزانه سامانه شاپرک با متوسط 135 میلیون تراکنش در روز و یا شتاب با متوسط روزانه بیش از 100 تراکنش در روز بیندازیم. ما در شاپرک شاهد ثبت رکورد 197 میلیون تراکنش در 28 اسفند 96 و همچنین در سامانه شتاب، تجربه مدیریت 162 میلیون تراکنش را در پرترافیکترین روزهای سال داشتهایم که این مهم، گواهی بر ظرفیتهای یک شرکت توانمند داخلی و بینظیر در سطح منطقه است. بسیار پیش آمده است، که دولت در شرایطی خاص تصمیم به اجرای پروژههای بزرگ با تکیه بر ظرفیتهای موجود در شرکت خدمات گرفته است. پروژههایی چون واریز یارانهها، اتصال کارت سوخت به کارتهای بانکی، سبد خانوار و ... که خوشبختانه همه موارد یاد شده با موفقیت اجرایی شده است.