در گفت و گو با مسوول کارگروه خدمات پس از فروش اتحادیه فناوران بررسی شد:
دلایل کند شدن فعالیت کمپین «گارانتی با اصالت» در صنف رایانه
تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۹
در همان زمان با پیگیریهای که از سوی اتحادیه فناوران صورت گرفت، بیش از 2000 کارت گارانتی تقلبی در بازار جمع آوری شد. این طرح با استقبال فروشندگان و مصرفکنندگان کالاهای رایانهای مواجه شد؛ اما با وجودی که پیگیریهای اتحادیه برای ساماندهی خدمات پس از فروش در صنف IT و رایانه کماکان ادامه دارد، فعالیت اعضای کمپین گارانتی بااصالت از نیمه دوم سال 96 به دلیل مواجهه شرکتها با مسایل مختلفی همچون مشکلات اقتصادی به تدریج به حاشیه کشانده شد.
برای مشخص شدن دلایل کند شدن روند فعالیت کمپین گارانتی با اصالت در صنف رایانه و شائبههای ایجاد شده؛ در این رابطه، گفتوگویی با منوچهر زند نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران و مسوول کارگروه خدمات پس از فروش کردهایم که در ادامه میخوانید.
طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت با چه هدفی در اتحادیه آغاز شد؟
موضوع خدمات پس از فروش و پیگیری و تدوین قوانین مرتبط آن، سال 92 کلید خورد؛ اما به طور جدی از سال 94 اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح ساماندهی و معرفی گارانتیهای معتبر و همچنین جمعآوری گارانتیهای نامعتبر و کارت گارانتیهای تقلبی در سطح صنف رایانه بوده است. این طرح مثبت و موثری در صنف رایانه بود و برای پیشبرد آن رایزنیهای بسیار زیادی با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفت تا ممیزی شرکتهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش توسط اتحادیه فناوران صورت گیرد.
در آن زمان 30 تا 40 شرکت معتبر ارایه دهنده خدمات پس از فروش معرفی شدند و بیش از 2000 کارت گارانتی تقلبی در بازار رایانه جمع آوری شد. اکنون تعداد شرکتهای ارایه دهنده خدمات که مورد بازرسی قرار گرفته و در سایت اتحادیه نام آنها ذکر شده به 70 شرکت میرسد که البته برخی از آنها به صورت مستقیم از سازمان حمایت از مصرفکنندگان مجوز خدمات پس از فروش دریافت کردهاند.
اعضای کارگروه نیز با جدیت دستورالعملهای اجرای هرچه بهتر این طرح را تدوین کردند که موجب شد هم گارانتیهای بدون هویت از بازار جمع آوری شود و هم خریداران نهایی شرکتهای معتبر ارایه دهنده خدمات را بشناسند. در عین حال کمپین گارانتی با اصالت نیز در دل این کارگروه شکل گرفت که هدف آن معرفی خدمات پس از فروش و گارانتیهای معتبر در بازار بود.
گفتید که اتحادیه فناوران رایانه طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت را با جدیت آغاز کرد. پس چه دلیلی باعث شد که فعالیت کمپین گارانتی با اصالت کم رنگ شود؟
اجرای این طرح فراز و نشیبهای زیادی داشت و متاسفانه از سال گذشته به دلیل مواجهه با مسایلی چون طرح ستاد مبارزه با کالای قاچاق، بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی، مشکلات ترخیص کالا، لیست قیمت گذاری گمرک و در مواردی عدم همکاری و همراهی برخی از اعضای کارگروه حتی نسبت به مصوبات تایید شده باعث شد که روند اجرایی این طرح به تدریج به حاشیه کشیده شود.
تا اینکه در سال 97 اعضای کمپین گارانتی با اصالت به دلیل مسایل اقتصادی از جمله نوسان نرخ دلار و مشکلات ثبت سفارش، جلسات خود را با فاصله زمانی بسیار طولانی برگزار کردند. زیرا کالایی وارد نمیشد که دغدغه خدمات پس از فروش آن را داشته باشند. اما اتحادیه به صورت جدی بحث خدمات پس از فروش را پیگیری میکند و پس از احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی ارایه خدمات پس از فروش، آنها را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان معرفی میکند.
ستاد مبارزه با کالای قاچاق و بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی چه تاثیری در اجرای این طرح داشت؟
در آن برهه از زمان شرکتهای زیادی با مراجعه به اتحادیه در رابطه با کالای قاچاق ابراز نگرانی میکردند. زیرا کالای قاچاق و بخشنامههای مربوط به آن روند کاری فعالان صنف رایانه را با مشکل مواجه میکند. واردکنندگان رسمی و معتبر باید هزینههای زیادی بابت ترخیص کالا از گمرک، دریافت استاندارد و... پرداخت کنند؛ در حالیکه کالای قاچاق با قیمت بسیار پایینتری در بازار عرضه میشود و چالش زیادی برای واردکنندگان ایجاد میکند.
در مورد ارایه فاکتور رسمی نیز سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرد که فروش کالا باید با فاکتور رسمی (فاکتور با کد اقتصادی) صورت بگیرد و از آنجا که اغلب خریداران شرکتها، اشخاص حقیقی و فروشگاهها بودند و عملا کد اقتصادی نداشتند و نمیتوانستند فاکتور رسمی دریافت کنند. موضوعات این چنینی و بخشنامههای خلق الساعه دولت همواره فعالان اقتصادی را به دردسر میاندازد و موجب میشود که تمرکز آنها در اجرای پروژههایی که در نهایت به نفع مردم است، از بین برود.
چه عاملی موجب بروز اختلاف نظر در بین اعضای کمپین گارانتی با اصالت در اتحادیه شد، مگر منافع آنها یکی نبود؟
برخی از اعضای کارگروه خود را مقید به اجرای تصمیمهایی که در کارگروه گرفته میشد، نمیدیدند. به طور مثال همه اعضای کارگروه چاپ هولوگرام اصالت را تایید کردند. اما هنگامی که هولوگرامها چاپ شد و موقع تحویل با آن مخالفت شد. این هولوگرامها اکنون در اتحادیه موجود است و برای چاپ آن نیز هزینه زیادی شده است. متاسفانه برخی به دلیل منافع شرکت خود مانع انجام این کار شدند. نکته جالب این است که طرح و المانهای موجود در هولوگرام توسط اعضا مورد تایید قرار گرفته و پس از آن جهت چاپ اقدام شده است.
گویا هر یک از اعضای کارگروه ملزم به پرداخت 5 میلیون تومان شدند که اکنون این پول موجب ایجاد حرف و حدیث و شائبه در صنف رایانه شده است. این پول با چه هدفی جمعآوری و سرنوشت آن چه شد؟
اعضای کارگروه تصمیم گرفتند مبلغی بابت هزینههای پیشبرد بحث گارانتی و خدمات پس از فروش جمعآوری کنند. بنابراین طبق مصوبه کارگروه هریک از اعضا موظف به پرداخت 5 میلیون تومان شدند. این پول بر اساس آنچه در صورتجلسه کارگروه قید شده به صورت تنخواه در حساب سه نفر که خود اعضا آنها را تعیین کردند، واریز شد. بازهم تاکید میکنم که پول به صورت «تنخواه» در صورت جلسه تعیین شد، نه «امانت»؛ زیرا امانت بار حقوقی دارد. بنابراین برای خرج کردن آن نیاز به تاییدیه اعضای کارگروه نبود.
بخشی از این پول صرف هزینههای تبلیغاتی جهت معرفی شرکتهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش و بخش دیگری برای چاپ هولوگرام هزینه شد که اسناد و مدارک به صورت کامل در اتحادیه وجود دارد و جهت بررسی و اعلام نظر در اختیار حسابرس قرار گرفته است. این موضوع ربطی به هیات مدیره اتحادیه نداشت و تصمیمی بود که در گارگروه گرفته شد؛ افراد را خود اعضای کارگروه انتخاب کردند و به آنها اختیارات داده شد. اکنون نیز اعضای کارگروه میتوانند با برگزاری جلسه، تکلیف ماباقی پول را روشن کنند.
حسابهای بانکی آذرماه سال 95 افتتاح شد و تمام برداشتها و سود بانکی آن نیز کاملامشخص است. اگر پولی از حساب برداشته شده، صرفا خرج کارگروه و اهداف آن شده است. بنده همین جا از اعضای کارگروه میخواهم که پس از ارایه گزارش حسابرس و به منظور از بین رفتن شائبهها و تهمت و افترایی که به هیات مدیره اتحادیه نسبت داده شده و با توجه به اینکه این حساب و تراکنشهای آن به شرکتهای واریزکننده وجوه مربوط میشود، نسبت به پاسخ بدخواهان و فرصتطلبان که از هر حربهای برای رسیدن به مقاصد ناشایست خود در تخریب اعضای هیات مدیره در نزدیکی زمان انتخابات اتحادیه استفاده میکنند، اقدام کنند.
آیا ممکن است کمپین گارانتی با اصالت دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد؟
بستگی به تصمیم اعضا دارد. اگر ثبت سفارش به حالت اولیه خود برگردد و مشکلات واردات کالا رفع شود و تمام واردکنندگان بتوانند به صورت گسترده واردات کالا داشته باشند. قطعا این کارگروه دوباره فعالیت خود را از سر میگیرد و اهداف خود را دنبال میکند. زیرا زحمت زیادی تا اینجای کار کشیده شده است. امیدوارم تمام اعضای صنف در راستای اعتلای صنف رایانه حرکت کنند و وضعیت کسب و کار نیز هر روز بهتر از روز قبل شود.
موضوع خدمات پس از فروش و پیگیری و تدوین قوانین مرتبط آن، سال 92 کلید خورد؛ اما به طور جدی از سال 94 اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح ساماندهی و معرفی گارانتیهای معتبر و همچنین جمعآوری گارانتیهای نامعتبر و کارت گارانتیهای تقلبی در سطح صنف رایانه بوده است. این طرح مثبت و موثری در صنف رایانه بود و برای پیشبرد آن رایزنیهای بسیار زیادی با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفت تا ممیزی شرکتهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش توسط اتحادیه فناوران صورت گیرد.
در آن زمان 30 تا 40 شرکت معتبر ارایه دهنده خدمات پس از فروش معرفی شدند و بیش از 2000 کارت گارانتی تقلبی در بازار رایانه جمع آوری شد. اکنون تعداد شرکتهای ارایه دهنده خدمات که مورد بازرسی قرار گرفته و در سایت اتحادیه نام آنها ذکر شده به 70 شرکت میرسد که البته برخی از آنها به صورت مستقیم از سازمان حمایت از مصرفکنندگان مجوز خدمات پس از فروش دریافت کردهاند.
اعضای کارگروه نیز با جدیت دستورالعملهای اجرای هرچه بهتر این طرح را تدوین کردند که موجب شد هم گارانتیهای بدون هویت از بازار جمع آوری شود و هم خریداران نهایی شرکتهای معتبر ارایه دهنده خدمات را بشناسند. در عین حال کمپین گارانتی با اصالت نیز در دل این کارگروه شکل گرفت که هدف آن معرفی خدمات پس از فروش و گارانتیهای معتبر در بازار بود.
گفتید که اتحادیه فناوران رایانه طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت را با جدیت آغاز کرد. پس چه دلیلی باعث شد که فعالیت کمپین گارانتی با اصالت کم رنگ شود؟
اجرای این طرح فراز و نشیبهای زیادی داشت و متاسفانه از سال گذشته به دلیل مواجهه با مسایلی چون طرح ستاد مبارزه با کالای قاچاق، بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی، مشکلات ترخیص کالا، لیست قیمت گذاری گمرک و در مواردی عدم همکاری و همراهی برخی از اعضای کارگروه حتی نسبت به مصوبات تایید شده باعث شد که روند اجرایی این طرح به تدریج به حاشیه کشیده شود.
تا اینکه در سال 97 اعضای کمپین گارانتی با اصالت به دلیل مسایل اقتصادی از جمله نوسان نرخ دلار و مشکلات ثبت سفارش، جلسات خود را با فاصله زمانی بسیار طولانی برگزار کردند. زیرا کالایی وارد نمیشد که دغدغه خدمات پس از فروش آن را داشته باشند. اما اتحادیه به صورت جدی بحث خدمات پس از فروش را پیگیری میکند و پس از احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی ارایه خدمات پس از فروش، آنها را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان معرفی میکند.
ستاد مبارزه با کالای قاچاق و بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی چه تاثیری در اجرای این طرح داشت؟
در آن برهه از زمان شرکتهای زیادی با مراجعه به اتحادیه در رابطه با کالای قاچاق ابراز نگرانی میکردند. زیرا کالای قاچاق و بخشنامههای مربوط به آن روند کاری فعالان صنف رایانه را با مشکل مواجه میکند. واردکنندگان رسمی و معتبر باید هزینههای زیادی بابت ترخیص کالا از گمرک، دریافت استاندارد و... پرداخت کنند؛ در حالیکه کالای قاچاق با قیمت بسیار پایینتری در بازار عرضه میشود و چالش زیادی برای واردکنندگان ایجاد میکند.
در مورد ارایه فاکتور رسمی نیز سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرد که فروش کالا باید با فاکتور رسمی (فاکتور با کد اقتصادی) صورت بگیرد و از آنجا که اغلب خریداران شرکتها، اشخاص حقیقی و فروشگاهها بودند و عملا کد اقتصادی نداشتند و نمیتوانستند فاکتور رسمی دریافت کنند. موضوعات این چنینی و بخشنامههای خلق الساعه دولت همواره فعالان اقتصادی را به دردسر میاندازد و موجب میشود که تمرکز آنها در اجرای پروژههایی که در نهایت به نفع مردم است، از بین برود.
چه عاملی موجب بروز اختلاف نظر در بین اعضای کمپین گارانتی با اصالت در اتحادیه شد، مگر منافع آنها یکی نبود؟
برخی از اعضای کارگروه خود را مقید به اجرای تصمیمهایی که در کارگروه گرفته میشد، نمیدیدند. به طور مثال همه اعضای کارگروه چاپ هولوگرام اصالت را تایید کردند. اما هنگامی که هولوگرامها چاپ شد و موقع تحویل با آن مخالفت شد. این هولوگرامها اکنون در اتحادیه موجود است و برای چاپ آن نیز هزینه زیادی شده است. متاسفانه برخی به دلیل منافع شرکت خود مانع انجام این کار شدند. نکته جالب این است که طرح و المانهای موجود در هولوگرام توسط اعضا مورد تایید قرار گرفته و پس از آن جهت چاپ اقدام شده است.
گویا هر یک از اعضای کارگروه ملزم به پرداخت 5 میلیون تومان شدند که اکنون این پول موجب ایجاد حرف و حدیث و شائبه در صنف رایانه شده است. این پول با چه هدفی جمعآوری و سرنوشت آن چه شد؟
اعضای کارگروه تصمیم گرفتند مبلغی بابت هزینههای پیشبرد بحث گارانتی و خدمات پس از فروش جمعآوری کنند. بنابراین طبق مصوبه کارگروه هریک از اعضا موظف به پرداخت 5 میلیون تومان شدند. این پول بر اساس آنچه در صورتجلسه کارگروه قید شده به صورت تنخواه در حساب سه نفر که خود اعضا آنها را تعیین کردند، واریز شد. بازهم تاکید میکنم که پول به صورت «تنخواه» در صورت جلسه تعیین شد، نه «امانت»؛ زیرا امانت بار حقوقی دارد. بنابراین برای خرج کردن آن نیاز به تاییدیه اعضای کارگروه نبود.
بخشی از این پول صرف هزینههای تبلیغاتی جهت معرفی شرکتهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش و بخش دیگری برای چاپ هولوگرام هزینه شد که اسناد و مدارک به صورت کامل در اتحادیه وجود دارد و جهت بررسی و اعلام نظر در اختیار حسابرس قرار گرفته است. این موضوع ربطی به هیات مدیره اتحادیه نداشت و تصمیمی بود که در گارگروه گرفته شد؛ افراد را خود اعضای کارگروه انتخاب کردند و به آنها اختیارات داده شد. اکنون نیز اعضای کارگروه میتوانند با برگزاری جلسه، تکلیف ماباقی پول را روشن کنند.
حسابهای بانکی آذرماه سال 95 افتتاح شد و تمام برداشتها و سود بانکی آن نیز کاملامشخص است. اگر پولی از حساب برداشته شده، صرفا خرج کارگروه و اهداف آن شده است. بنده همین جا از اعضای کارگروه میخواهم که پس از ارایه گزارش حسابرس و به منظور از بین رفتن شائبهها و تهمت و افترایی که به هیات مدیره اتحادیه نسبت داده شده و با توجه به اینکه این حساب و تراکنشهای آن به شرکتهای واریزکننده وجوه مربوط میشود، نسبت به پاسخ بدخواهان و فرصتطلبان که از هر حربهای برای رسیدن به مقاصد ناشایست خود در تخریب اعضای هیات مدیره در نزدیکی زمان انتخابات اتحادیه استفاده میکنند، اقدام کنند.
آیا ممکن است کمپین گارانتی با اصالت دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد؟
بستگی به تصمیم اعضا دارد. اگر ثبت سفارش به حالت اولیه خود برگردد و مشکلات واردات کالا رفع شود و تمام واردکنندگان بتوانند به صورت گسترده واردات کالا داشته باشند. قطعا این کارگروه دوباره فعالیت خود را از سر میگیرد و اهداف خود را دنبال میکند. زیرا زحمت زیادی تا اینجای کار کشیده شده است. امیدوارم تمام اعضای صنف در راستای اعتلای صنف رایانه حرکت کنند و وضعیت کسب و کار نیز هر روز بهتر از روز قبل شود.