۰

باغ بوتانیکال در باتومی، باغی به قدمت هزاران سال

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۶
باغ بوتانیکال در باتومی، باغی به قدمت هزاران سال
باغ بوتانیکال در باتومی، باغی به قدمت هزاران سال
  
این باغ و مناطق اطراف آن بهترین محل برای اقامت گردشگران در باتومی نیز محسوب می‌شوند و هتل‌های نزدیک آن مانند هتل ویندهام باتومی، معمولا از محبوبیت و استقبال بیشتری در میان گردشگران برخوردار هستند. در این مطلب، درمورد تاریخچه این باغ و شرایط و قوانین بازدید از آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 

تاریخچه باغ بوتانیکال باتومی

باغ بوتانیکال یا باغ گیاه‌شناسی باتومی، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که فرایند تاسیس آن از دهه ۸۰ و قرن نوزدهم آغاز شد. ایده اولیه تاسیس این باغ زمانی ارائه‌شد که گیاه‌شناسان معروفی مانند مایکل دالفونسو، ورو، سولوتسف و... به پرورش گیاهان خاص در گرجستان می‌پرداختند و انواع باغ‌های تفریحی و پارک‌ها را در این کشور احداث می‌کردند. بزرگ‌ترین باغی که در همان سال‌ها در گرجستان ساخته شده بود، باغی به نام پارک بالا یا باغ سازگاری بود که در سال ۱۸۹۲ با تلاش‌های پاول تاتارینوف به مساحت ۱۰ هکتار در ساحل باتومی احداث شد. بعد از ساخت این باغ، ایده ساخت باغی بزرگ‌تر با تنوع گیاهی بیشتر ارائه‌شد و این ایده در سال ۱۹۱۲ توسط گیاه‌شناسی روس پایه‌گذاری شد. در سال‌های اولیه این باغ توسط دولت شوروی و با هدف آشنایی با ساختار گیاهی منطقه قفقاز توسعه پیدا کرد و درنهایت به شکل و وسعت امروزی در آمده است. درحال حاضر این باغ شامل ۹ بخش جغرافیایی و ۳ پارک است که در هرکدام گونه‌های خاص گیاهی و جانوری نگه‌داری می‌شوند.
 

معرفی گونه‌های گیاهی در باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه‌شناسی یا بوتانیکال باتومی درحال حاضر ۱۱۰ هکتار است و در این مساحت چیزی حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی نگه‌داری می‌شوند که ۱۰۴ مورد آن از منطقه قفقاز و مابقی از مناطق و شهرهای دیگر هستند. در این باغ از درختانی مانند ساکورای ژاپنی، نخل‌های خاورمیانه، درخت ماگنولیا، نخل‌های جزایر قناری و... نگه‌داری می‌شود. بازدید از این باغ یک تیر و دو نشان است و با مراجعه به آن علاوه‌بر بازدید از منطقه‌ای زیبا و ایجاد تجربه‌ای به‌یادماندنی می‌توانید با طبیعت دیگر کشورها نیز آشنا شوید. در برخی از مناطق این باغ چیزی حدود ۲۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد که با ایستادن بر فراز این مناطق می‌توانید کل باغ را مشاهده کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.


پارک‌های باغ باتومی

باغ بوتانیکال باتومی را ازنظر پوشش گیاهی و امکانات منطقه به سه پارک مجزا شامل پارک بالایی، پارک پایینی و پارک ساحلی تقسیم می‌کنند. در پارک بالایی به‌دلیل هوای مناسب‌تر و رطوبت بیشتر گونه‌های گیاهی میوه‌دار نگه‌داری می‌شوند که بسیاری از آن‌ها میوه‌های کمیاب دنیا هستند و تنها در مناطقی خاص عرضه می‌شوند.
پارک ساحلی ممتد به دریای سیاه است و علاوه‌بر منظره‌ای که دارد، پوشش‌های گیاهی آن به‌گونه‌ای انتخاب شده است که با آب‌وهوا و اقلیم نزدیک به دریا سازگاری دارند. ازجمله این گیاهان می‌توان به خزه‌های طبیعی، درختان نخل و... اشاره کرد.
در پارک پایینی نیز تنوع گونه‌های گیاهی بسیار زیاد است و انواع مختلف درختان میوه یا گل‌دار را می‌توان در آن مشاهده کرد. یکی از گونه‌هایی که در پارک پایینی نگه‌داری می‌شود، درخت گیلاس ژاپنی است که شکوفه‌های آن در بهار، منظره‌ای فوق‌العاده زیبا برای این باغ ایجاد می‌کنند.
 

بهترین زمان برای بازدید از باغ بوتانیکال

بازدید از باغ بوتانیکال محدودیتی ندارد و در هر چهار فصل سال می‌توانید به آن مراجعه کنید و به‌گونه‌ای از زیبایی‌های باغ لذت ببرید. فصل بهار زمان رویش شکوفه‌ها و بازشدن گل‌ها است و منظره باغ شبیه به کارت پستال‌هایی است که موضوع طبیعت دارند. در تابستان میوه‌ها باز می‌شوند و بوی خوش آن‌ها شما را مسحور می‌کند و در پاییز و زمستان فصل‌های زرد و سفید باغ آغاز می‌شوند که منظره‌ای بی‌نظیر دارند.
 

چرا باید از باغ بوتانیکال دیدن کرد؟

دلایل زیادی برای بازدید از باغ بوتانیکال وجود دارد که زیبایی‌های خارق‌العاده این باغ یکی از آن‌ها است. علاوه‌بر آن منطقه اطراف باغ از آب‌وهوایی فوق‌العاده برخوردار است و اگر به‌دنبال تجربه‌ای خوب از سفر هستید حتما باید سری به آن بزنید. البته برای استفاده از طبیعت زیبا و هوای مطبوع منطقه می‌توانید اقامتگاه خود را در نزدیکی همین منطقه انتخاب کنید. هتل ویندهام باتومی، یکی از هتل‌های نزدیک به باغ بوتانیکال است که آب‌وهوای مطبوع و مناسب منطقه در آنجا نیز قابل احساس است و دیدی مناسب به منظره زیبای باغ و مناطق سرسبز اطراف آن دارد.


باغ بوتانیکال باتومی، بهشتی در سرزمین آتش

باغ بوتانیکال باتومی بهشتی کوچک در گرجستان است و بیشتر مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، حتما یک روز از برنامه گردشگری سفر خود را به بازدید از آن اختصاص می‌دهند. اگرچه این باغ تنها جاذبه گردشگری باتومی نیست؛ اما یکی از جاذبه‌هایی است که باتومی گرجستان را به‌وسیله آن می‌شناسند. برای سفر به باتومی گرجستان و دیگر شهرهای این کشور، به‌راحتی می‌توانید از طریق سیستم رزرواسیون «فلای تودی»، بلیط هواپیما باتومی را خریداری کنید؛ همچنین، در فلای تودی امکان رزرو ارزان هتل باتومی وجود دارد و هرکدام از هتل‌های این شهر مانند هتل ویندهام باتومی را می‌توانید در آن پیدا کنید و رزرو خود را انجام دهید. برای رزرو هتل های باتومی تنها باید زمان دقیق سفر خود و مدت اقامت را مشخص کنید و بعد از ورود اطلاعات و پرداخت هزینه، ثبت خود را نهایی کنید.

 
کد مطلب : ۲۸۳۳۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما