۰
رییس رگولاتوری:

حملات سایبری روز انتخابات دفع شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۱
حملات سایبری روز انتخابات دفع شد
حملات سایبری روز انتخابات دفع شد

آی‌تی‌من- امیر محمد زاده لاجوردی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در خصوص انجام ۹۹ درصد استعلامات (احراز هویت) انتخابات به صورت برخط گفت: با توجه به اینکه موضوع ممهورشدن شناسنامه‌ها امسال در دستور کار نبود و با توجه به لزوم احراز هویت افراد به صورت لحظه‌ای، موضوع ارتباطات بسیار موضوع مهم بود چراکه در این انتخابات ۹۹ درصد استعلام‌ها برخط انجام شد و نتیجه و ثمره آن را نیز دیدیم. در بسیاری از نقاط که کوهستانی و صعب العبور است و جاده‌ای نیست، ارتباطات داشتیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با بیان اینکه کمترین میزان مشکل ارتباطی را در روز انتخابات داشتیم، افزود: این پوشش ارتباطی خوب و انجام ۹۹ درصد استعلام انتخابات به صورت برخط حاصل فعالیت چند روز نیست، بلکه از ماه‌ها قبل قرارگاهی در وزارت ارتباطات تشکیل شد و ما نیز در سازمان تنظیم این قرارگاه را داشتیم و با اپراتورها جلسات متعددی برگزار کردیم.

لاجوردی ادامه داد: در ادامه برگزاری این جلسات با اپراتورها دستورالعمل‌هایی متعددی از جمله دستورالعمل بازیابی زیرساخت، دستورالعمل مقابله با حملات سایبری، دستورالعمل نحوه نظارت و پایش شبکه و دستورالعمل پدافند غیرعامل و…را به اپراتورها ابلاغ کردیم.

وی به ارتقای پایداری تجهیزات و پایداری باطری پشتیبانی سایت‌ها پرداخت و گفت: تعویض باتری سایت‌های اپراتورها یکی دیگر از مسائلی بود که اپراتورها باید انجام می‌دادند.

لاجوردی گفت: در راستای پایداری شبکه و ارتباطات خوب در انتخابات، گلوگاه‌های ارتباطی را شناسایی و سعی کردیم آنها را ترمیم کنیم، چندین مانور ارتباطی و چندین کشف سیگنال‌های مزاحم و رفع آن مشکلات را داشتیم، مسیرهای پشتیبان متعدد ایجاد کردیم که همه این موارد باعث شد بتوانیم استعلام ۹۹ درصدی داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص شیوه و شرایط رأی دهی در دورهای انتخابات گذشته تصریح کرد: شرایط و شیوه رأی‌گیری در دوره‌های قبلی انتخابات متفاوت بود در این انتخابات درصد بیشتر رأی‌گیری‌ها با کارت ملی انجام شد که باعث تسهیل فرایند رأی دهی شد.

وی افزود: البته باید گفت که در دوره قبلی این اطلاعات در بستر ارتباطی منتقل می‌شد اما همانند این دوره ضروری نبود و این دوره لازم بود که به صورت برخط اطلاعات منتقل شود و رخداد جدیدی بود.

لاجوردی در خصوص تأثیر پوشش ارتباطات ثابت و سیار گفت: بیشتر شعب، اطلاعات را با شبکه سیار ارسال کردند و برای شعب خاص و مسیرهای پشتیبانی و ارتباطات درون شهری پوشش ثابت نیز داشتیم. ولی برای تجهیزات احراز هویت ارتباطات بیشتر مبتنی بر سیار بود.
وی در خصوص حمله سایبری در روز انتخابات نیز گفت: حملات سایبری هم در روز قبل ازانتخابات و هم در روز انتخابات داشتیم اما اتفاقی نیافتاد و با موفقیت دفع شد.

لاجوردی در خصوص تأثیر پهنای باند در انتخابات گفت: در انتخابات پهنای باند زیادی مصرف نمی‌شود، موضوعی که در انتخابات مهم است افزایش پوشش و پایداری شبکه است که هر دو بالای ۹۹ درصد است و آن یک درصد مربوط به مناطق خاص خیلی دور و دور از دسترس می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران هم به جزئیات جدیدی از پایدار ارتباطات در روز برگزاری انتخابات اشاره کرده است. مجید سلطانی در این زمینه اظهار کرد: متخصصان شرکت مخابرات ایران با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز در تامین امن‌ترین بسترهای ارتباطی با افزایش سطح پوشش و پایداری شبکه، رکورد اجرای انتخاباتی امن و آرام را شکستند و حقیقتا گل کاشتند.

وی با بیان نقش مهم و اساسی مخابرات در برگزاری انتخابات گفت: بخش عمده‌ی پوشش ارتباطی شعب انتخاباتی بر دوش شرکت مخابرات بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مستمر همکاران این دستاورد مهم ارتباطی رقم خورد.

سلطانی  در ادامه با تاکید بر نقش سازنده تمامی ‌بخش‌های مخابراتی کشور در مدیریت هرچه بهتر تامین ارتباطات در انتخابات کشور افزود: همکاری هزاران نفر در شرکت مخابرات ایران در حوزه‌های معاونت شبکه، امور ایثارگران، مرکزحراست و اداره کل ارتباطات و امور بین الملل ستاد و مناطق مخابرات در سراسر کشور، برگزاری بهینه همراه با امنیت را برای انتخابات الکترونیکی در سراسر کشور میسر ساختند.

وی افزود: این شرکت پس از ماه‌ها فعالیت شبانه‌روزی، تمامی‌فرمانداری‌ها و بخشداری‌های کشور را به شبکه فیبرنوری تجهیز کرده و طی روزهای منتهی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی‌با ۴۸ ساعت تلاش مستمر و بی‌خوابی در شرایط دشوار در نقاط برف گیر و صعب العبور و در مواجه با سیلاب، زمینه برگزاری پیشروترین انتخابات تاریخ ایران اسلامی‌ را فراهم کرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر بهینه‌سازی شبکه ارتباطی در تمام بخش‌ها اعم از ثابت، سیار و دیتا در طول برگزاری انتخابات گفت: با برنامه‌ریزی و استقرار گروه‌های فنی برای رفع خرابی احتمالی و افزایش پهنای باند قبل از انتخابات که با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای انتخاباتی و همچنین، سرویس تجهیزات تغذیه نیرو، انجام می‌شد توانستیم در انجام این وظیفه خطیر سر بلند و مصداقی بر رستگاری خود و خشنودی خداوند باشیم.
 
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۸۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين