۰

جوسازی مافیای واردات آیفون در مقابل شفافیت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
جوسازی مافیای واردات آیفون در مقابل شفافیت
جوسازی مافیای واردات آیفون در مقابل شفافیت

آی‌تی‌من- کوروش کمپانی در ابتدا خود را بزرگترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران معرفی کرده و در یک سال گذشته اقدام به پیش فروش و واردات موبایل  با شعار حذف واسطه‌ها و عرضه آیفون 20 میلیون تومانی کرده بود.

بررسی خدماها نشان میدهد از سال 1397  در سایه عدم اجرای قوانین مرتبط با خدمات رسمی پس از فروش موبایل در کشور مجوزهای متعدد برای حوزه تعمیر و خدمات بدون ارتباط با شرکتهای اصلی صادر شده است.

در یکی دو سال اخیر همزمان با نظارت ناکافی و رونق گرفتن رویه‌های رانتی وارداتی، شرکت‌هایی بی نام و نشان مثل کوروش کمپانی وارد حوزه واردات آیفون شده‌اند.  در نهایت  نیز در یک سال اخیر مرزهای سود جویی در این وارد مرزهای جدیدی شد و سازوکارهای کلاه برداری پانزی  از طریق پیش فروش آیفون  راه افتاد.

مافیای واردات آیفون در چند سال اخیر با ایجاد یک فضای غیر شفاف از طریق رویه‌های رانتی و مقاومت دربرابر پیاده سازی سیستم خدمات پس از فروش رسمی نقش مستقیم در کلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی کوروش کمپانی داشته است.

به عبارت دیگر ردِ پای این کلاه برداری بزرگ از عدم نظارت کافی در حوزه خدمات رسمی و قانونی پس از فروش در کشور قابل پیگیری است. این فضای غیر شفاف در حوزه خدمات پس از فروش رسمی در پی مقاومت مافیای واردات موبایل  شکل گرفته است.

نکته جالب توجه اینکه برخی برندهای اصلی حوزه موبایل که میلیارد‌ها دلار در ایران  فروش دارند و سود هنگفتی نیز در این حوزه کسب کرده اند هیچ خدماتی به صورت رسمی ارایه نمیکنند.این فضا غیر شفاف منجر به رشد قارچ گونه کلاه‌بردار‌هایی از جمله کوروش کمپانی شده است.

این رویه نامتعارف و غیر استاندارد که خروجی ان حیف و میل ارزی برای کشور بوده در سایه ایجاد یک فضای غیر شفاف از سوی مافیای واردات همچنان اصلاح نشده و وزارت صمت به عنوان متولی اصلی این حوزه باید یک تصمیم مشخص در حوزه ارایه خدمات پس از فروش رسمی اعمال کند.
 
مرجع : اقتصاد ایران
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۷۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما