۰

مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین ۲ برابر شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۷
مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین ۲ برابر شد
مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین ۲ برابر شد

آی‌تی‌من- داده‌های Digiconomist نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته، مصرف جهانی انرژی برای استخراج بیت‌کوین، از اول ژانویه، ۱۰۱ درصد رشد داشته و به ۱۴۱.۲ تراوات ساعت رسید. این میزان مصرف به تولید ۷۸.۷ میلیون تن دی اکسید کربن در سال منتهی می‌شود. برای روشن شدن ابعاد این میزان مصرف، استخراج بیت‌کوین اکنون به‌اندازه استرالیا و بیشتر از مصر که دارای جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ میلیون نفر است، در سال انرژی مصرف کرده و دی اکسید کربن بیشتری نسبت به عمان، منتشر می‌کند.

بسیاری از بلاک‌چین‌ها مانند بلاک‌چینی که بیت‌کوین روی آن ساخته شده است، به رایانه‌های قدرتمندی نیاز دارند که شبانه‌روز برای حل مسائل پیچیده ریاضی به عنوان ابزاری برای ایمن‌سازی شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید، کار می‌کنند. ماینرهایی که پازل‌های منحصر به‌فرد را سریع‌تر حل می‌کنند، یک بیت‌کوین جدید دریافت می‌کنند. ماینرهای مجهز به ابررایانه‌های پرقدرت، قادر خواهند بود چنین کارهایی را سریع‌تر انجام دهند و اینجاست که مسئله مصرف عظیم انرژی مطرح می‌شود.

با افزایش قیمت بیت‌کوین، ماینرهای بیشتری برای حل این پازل‌ها در زمان واقعی، رقابت می‌کنند اما اگر استخراج‌کنندگان بیشتر، باعث شوند بیت‌کوین‌های بیشتر و بیشتری تولید شوند، بازار دچار سیل عرضه می‌شود و قیمت رمزارز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق، حل پازل‌ها بیش از پیش دشوارتر می‌شود، به طوری که استخراج یک بیت‌کوین، همیشه باید ۱۰ دقیقه طول بکشد.

نتیجه این وضعیت، تولید بیت‌کوین به میزان مشابه همیشه، اما با مصرف انرژی بسیار بالاتر است. در سال ۲۰۰۹، ماینرها می‌توانند ظرف مدت چند ثانیه با استفاده از برق خانگی، بیت‌کوین استخراج کنند اما در سال‌های اخیر، باید به ارزش ۹ سال برق خانگی استفاده کنند. در نتیجه، بسیاری از استخراج کنندگان رمزارز، انبارهایی از ابررایانه‌ها را در اختیار دارند که به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته کار می‌کنند.

و بعضی از کشورها و مناطق جهان بیش از سایرین، بار این مصرف انرژی را به دوش می‌کشند. چین سابق بر این، قطب استخراج بیت‌کوین بود، اما پکن، استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد. در نتیجه، بسیاری از ماینرهای بیت‌کوین به دنبال منابع انرژی فراوان و محدودیت‌های قانونی کمتر، فعالیت‌های خود را به آمریکا منتقل کردند.

عرض مدت چند سال، سهم آمریکا در استخراج رمزارز در جهان، از ۳.۵ درصد، به ۳۸ درصد رسیده و آمریکا را به بزرگترین بازار استخراج رمزارز تبدیل کرده است. طبق گزارش‌های اخیر مجله آمریکایی  Grist، در این فرآیند، رونق بیت‌کوین، بار شبکه‌های برق محلی را سنگین کرده، قبض‌های برق را برای ساکنان اطراف افزایش داده و نیروگاه‌های متکی به سوخت فسیلی را که زمانی از کار افتاده بودند، فعال نگه داشته است. اما تعیین آمار دقیق درباره این که چه کسی و کجا استخراج می‌کند و دقیقا چه مقدار انرژی در هر عملیات مصرف می‌شود، بسیار دشوار است.

اکنون آمریکا درصدد برآمده تا این وضعیت را تحت کنترل در بیاورد و در مرحله نخست، تلاش می‌کند معلوم کند استخراج‌کنندگان بیت‌کوین چه میزان انرژی در خاک آمریکا مصرف می‌کنند. هفته گذشته، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد جمع‌آوری داده‌های مصرف انرژی از بیش از ۱۳۰ ماینر ارز دیجیتال تجاری، شناسایی شده که در آمریکا فعالیت می‌کنند را آغاز کرده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدیدی که زمینه‌ساز این نظرسنجی شد، اعلام کرد با افزایش استخراج ارزهای دیجیتال در آمریکا، نگرانی‌ها درباره ماهیت انرژی‌بر این تجارت و تاثیرات آن بر صنعت برق آمریکا، افزایش یافته است. نگرانی‌های ابراز شده به این آژانس، شامل فشارهای تحمیل شده به شبکه برق در دوره‌های اوج تقاضا، پتانسیل افزایش قیمت برق و همچنین تاثیر آن بر انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر تلاش‌های گذشته برای ساماندهی صنعت استخراج رمزارز، شامل توصیه و درخواست از ماینرها برای مصرف انرژی از منابع پاک و پایدار بود، از این پس، تدابیر برای کنترل بیت‌کوین، سخت‌گیرانه‌تر و مهم‌تر از آن، قابل اعمال باید باشد.
 
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما