۰

متولیان نظارت بر تشعشعات دکل‌های مخابراتی چه کسانی هستند؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۲
متولیان نظارت بر تشعشعات دکل‌های مخابراتی چه کسانی هستند؟
متولیان نظارت بر تشعشعات دکل‌های مخابراتی چه کسانی هستند؟

آی‌تی‌من- توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه محتوا، خدمات و دولت الکترونیکی و توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه فاوا و رشد اشتغال باشد ولی اختلال در این برنامه‌های توسعه‌ای از سوی برخی افراد به واسطه پاره‌ای باورهای اشتباه گاهی مانع بزرگی در این مسیر است.

هر چند توسعه زیرساخت‌های حوزه تلفن سیار نیازمند نصب دکل‌های تلفن همراه در نقاط مختلف شهرهاست اما هنوز هم بسیاری از مردم بر این باورند که این دکل‌ها دارای تشعشعات مضری برای بدن هستند و آنها را عامل بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان می‌دانند.

درواقع نزدیک به چهار دهه از استفاده از تلفن همراه می‌گذرد و آنطور که باید اعلام نشده که امواج تلفن همراه هم ممکن است تأثیرگذار باشد؛ بنابراین هر کارشناس یا مسئولی که درباره تاثیر داشتن یا نداشتن اعلام نظر می‌کند، هر کدام براساس شواهد یا تجربه‌های مختلف اعلام می‌شود.

تشعشعات موبایل و مخاطرات آن سال‌هاست علی رغم توضیحات مسئولان از جمله دغدغه‌های مردم بوده اما بنابر گفته کارشناسان هنوز آسیب‌های ناشی از امواج یا تشعشعات فناوری‌هایی مانند تلفن همراه هنوز در دنیا به یک اجماع واحد نرسیده‌اند و شاید نیاز است سال‌ها بگذرد تا مشخص شود آنتن‌های نزدیک به منزل اشخاص تأثیری داشته است یا خیر ولی به صورت کلی توصیه می‌شود قشر آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، افراد مسن یا زنان باردار از این نوع تشعشعات دور باشند؛ به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) براساس وظایف خود، در همکاری با سایر سازمان‌های متولی در این حوزه مانند سازمان انرژی اتمی ایران، به طور مستمر تشعشعات آنتن دکل‌ها را به سه روش اندازه‌گیری می‌کند. 

امواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول قابلیت یونیزه کردن دارند و دسته دوم فاقد این قابلیت محسوب می‌شوند. دسته‌ای که یونیزه‌کننده نام گرفته، دارای فوتون‌های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن خواهد بود. اما تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می‌شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می‌روند، بر همین اساس تاکنون هیچ گزارش بین‌المللی مبنی بر مضرات تشعشعات غیریونیزه رادیویی وجود نداشته و مشاهده نشده است.

از سوی دیگر با تلاش برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها، ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا ۱۸ گیگاهرتز در نقاطی از مناطق حساس تهران شامل بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان نصب و راه‌اندازی شد تا تشعشعات پرتوهای رادیویی و مایکروویو به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته از سوی رگولاتوری پایش شود. در زمینه تأثیر مثبت یا منفی تشعشعات موبایلی، پیش از این نیز اظهار نظر مختلفی از سوی کارشناسان و متخصصان مطرح شده و گفته شده بود تاکنون هیچ تحقیقی مثبت یا منفی بودن تأثیر این تشعشعات بر سلامت انسان را تأیید نکرده است.

اگرچه بارها این موضوع و بی خطر بودن آن از سوی مسئولان از جمله وزیر ارتباطات بارها تکرار شده اما شهروندان می‌توانند شکایت و یا درخواست خود برای اندازه‌گیری تشعشعات آنتن‌های فعال مخابراتی محل مورد نظرشان را از طریق سامانه ۱۹۵ به نشانی https://195.cra.ir/ ثبت کنند.
 
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۲۶۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين