۰
در نشست کمیسیون حقوقی اتاق ایران مطرح شد:

وزارت بهداشت دستورالعمل توزیع دارو بر پایه پلتفرم‌ها را تدوین کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
وزارت بهداشت دستورالعمل توزیع دارو بر پایه پلتفرم‌ها را تدوین کند
وزارت بهداشت دستورالعمل توزیع دارو بر پایه پلتفرم‌ها را تدوین کند

آی‌تی‌من- در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم هوشمندسازی زنجیره خدمات سلامت‌محور و استفاده از ظرفیت‌های علمی جدید در روند توزیع دارو به آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی اشاره شد که از سوی هیات وزیران به تصویب رسیده و در تبصره 2 ماده 8 این آیین‌نامه تأکید شده وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زمینه عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سکوها و پلتفرم‌ها را با رعایت اصل رقابت، مهیا کند و دستورالعمل آن را با همکاری هم تدوین کند. اما علی‌رغم اینکه از ابلاغ این آیین‌نامه بیش از یک سال می‌گذرد، هنوز دستورالعملی از طرف وزارت بهداشت برای امکان توزیع دارو از طریق پلتفروم‌ها، تدوین نشده است.

معاونت حقوقی معتقد است، طبق آیین‌نامه این قانون، کلیه پلتفرم‌ها دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند در حوزه توزیع دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف‌کننده نهایی فعالیت کنند و نیازی به دریافت مجوز جدیدی ندارند.

شهرام کلانتری، رئیس انجمن داروسازان ایران، علت تعارض‌های حقوقی که وجود دارد را موافقت وزارت بهداشت با توزیع دارو تا داروخانه در چارچوب پلتفرم‌ها و مخالفت او با عرضه آن تا مصرف‌کننده نهایی در این قالب، دانست.

او خاطرنشان کرد: زمانی که در سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه در هیات وزیران به تصویب رسید، وزارت بهداشت با آن موافق بود چون درباره توزیع دارو صحبت شد؛ اما امروز درباره عرضه دارو و فروش آن از طریق پلتفرم‌ها به مصرف‌کننده نهایی صحبت می‌شود که وزارت بهداشت با آن مخالف است. هوشمندسازی فرآیند توزیع دارو، رانت فضا را از بین می‌برد؛ اما عرضه دارو موضوع دیگری است.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با تأکید بر اینکه تحول دیجیتال و رفتن به سمت الکترونیکی شدن امور در همه حوزه‌ها یک قانون است. بنابراین در حوزه دارو هم باید این تحولات اتفاق بیفتد.

در نهایت با وجود رویکردهای موافق و مخالف، تأکید شد تا زمانی که تبصره 2 ماده 8 آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی به قوت خود باقی است، وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها و پلتفروم‌ها را تهیه کند.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين