۰
هک یا مشکل داخلی؛ مساله در دست بررسی است

اختلال گسترده در سامانه سوخت کشور

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۸
اختلال گسترده در سامانه سوخت کشور
اختلال گسترده در سامانه سوخت کشور

آی‌تی‌من- طبق اعلام متولیان، ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت کشور صبح دیروز از مدار خارج شد که با بسیج تیم‌های عملیاتی، تاکنون تعدادیاز جایگاه‌ها وارد مدار شده‌اند و افراد می‌توانند بنزین آزاد را به‌صورت آفلاین دریافت کنند.

در همین رابطه رییس جمهور بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیشآمده را دستور کار وزیر نفت اعلام کرد.

رییس جمهور به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

رییس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام کند.

وزیر نفت هم با حضور در یکی از جایگاه‌های سوخت، با بیان اینکه۱۶۵۰ جایگاه به صورت آفلاین در سراسر کشور فعال است گفت که تا ظرف ۲ تا ۳ ساعت آینده همه جایگاه‌ها وارد مدار می‌شوند.

اوجی با بیان این‌که به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، گفت: موجودی ذخایر بنزین نیز مطلوب است و هیچ نگرانی در این حوزه وجود ندارد. سهمیه کارت سوخت نیز محفوظ می‌ماند و خللی در این حوزه وارد نشده است.

به محض حمله سایبری به جایگاه‌ها، تیم ستاد بحران در شرکت پالایش و پخش شکل گرفت و اقدامات برای فعال کردن پمپ بنزین‌ها انجام شد، خوشبختانه تجربه سال 1400 و حمله سایبری به جایگاه سوخت به ما برای مدیریت این بحران کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: تاکنون 1650 جایگاه سوخت به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده است و تا 2  الی 3 ساعت آینده همه جایگاه‌ها فعال شده و بنزین را فعلا به قیمت آزاد به مردم عرضه می‌کنند تا جایگاه‌ها به صورت آنلاین نیز به سامانه سوخت وصل شوند.

وزیر نفت تأکید کرد: سهمیه بنزین شهروندان محفوظ است و افزایش قیمت بنزین شایعه‌ای بیش نیست.

اوجی گفت: صهیونیست‌ها در جبهه نبرد شکست خورده‌اند و حال می‌خواهند با حمله سایبری به مردم ایران آسیب بزنند، اما خادمان ملت این توطئه را نیز خنثی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در حال بررسی هستیم تا ابعاد فنی این موضوع مشخص شده و به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شود.

آنطور که اسدالله قلی‌زاده رییس صنف جایگاه‌داران کشور در ساعات اولیه اعلام کرد، ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این باره توجه نکنند.

به گفته وی، هیچ‌گونه کمبودی در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد و اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد و در حال حاضر بنزین به صورت آفلاین و با قیمت آزاد عرضه می‌شود.

سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز با بیان اینکه همه متخصصان پای کار هستند و تلاش می‌کنند اختلال تا ساعاتی دیگر رفع شود، افزود: هم‌اکنون مشکلی در تامین سوخت خودروها در جایگاه‌ها وجود ندارد و بنزین کافی موجود است. از مردمی که بنزین کافی در باک خودرو دارند تقاضا می‌شود به جایگاه‌ها مراجعه نکنند تا مشکل به زودی برطرف شود.

وی با بیان این‌ که چالشی را در مسیر کارتخوان‌ها داشتیم به طوری که ۶۰ درصد جایگاه‌ها دچار مشکل شدند، تاکید کرد: با همکاری که صورت گرفته در حال حاضر جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال هستند و تدریجا این اقدام را انجام می‌دهیم. تیم‌های تخصصی شکل گرفته است و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در حال حل مشکل هستیم.

او اظهار کرد: تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند و در حال حاضر سیستم به صورت آفلاین است و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت گیری کنند. سهمیه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از این‌که شرایط به حالت عادی برگشت می‌توانند از سهمیه موجود در کارت سوخت استفاده کنند.

وی با بیان این که به همکاران در مجاری عرضه اختیار داده‌ایم که فرآیند آفلاین را انجام دهند و تیم‌های خودمان نیز در جایگاه‌ها حضور دارند تا فرآیند سوخت‌گیری با مشکل مواجه نشود، بنابراین در ساعات آینده تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش هم اعلام کرد که تا پایان امروز، همه جایگاه‌ها به صورت دستی فعال خواهند شد. در حال حاضر برخی جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال هستند و تدریجا این اقدام را انجام می‌دهیم. تیم‌های تخصصی شکل گرفته است و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در حال حل مشکل هستیم.

به گفته وی، تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند و در حال حاضر سیستم به صورت آفلاین است و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت گیری کنند. سهمیه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از این‌که شرایط به حالت عادی برگشت می‌توانند از سهمیه موجود در کارت سوخت استفاده کنند.

سالاری در پاسخ به این سوال که این مشکل تا چه زمانی به طور کامل برطرف می‌شود تصریح کرد: تمرکز ما روی جایگاه‌هایی است که بیشترین مراجعه به آنها صورت می‌گیرد. در همین راستا نیز تیم‌هایعملیاتی و مدیریت بحران در کل کشور فعال شده‌اند و تدریجا تا پایانامروز این مشکل برطرف خواهد شد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در پی این مشکل اعلام کرد که اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

طبق این اطلاعیه سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از حل مشکل قابل استفاده خواهد بود.

• اختلال سیستم بانکی تکذیب شد
اما صبح دیروز شایعه اختلال در سامانه بانک‌های کشور در فضای مجازی پیچید که در همین رابطه سخنگوی بانک مرکزی این اختلال را تکذیب کرد.

در همین رابطه مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به خبرنگار مهر گفت: هیچ اختلالی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد و هم اکنون تراکنش‌ها بدون مشکلی در جریان است.

قمری وفا افزود: امنیت سامانه بانکداری به صورت چند لایه بوده و امکان هک آن بسیار مشکل است.
 
• هک سامانه سوخت را تایید نمی‌کنیم
در همین رابطه روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل در اطلاعیه‌ای در خصوص اختلال در سامانه سوخت آورده است: سازمان پدافند غیرعامل کشور همه گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در اوضاع فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تاییدکرد.

در اطلاعیه ای که این سازمان درباره اختلال در پمپ بنزین‌ها منتشر کرده است آمده: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور همه گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در اوضاع فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم‌های لازم برای رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در همه سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل برخی سکوها تا پایان امروز (دیروز) برطرف می‌شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد.

• گنجشک درنده: کار ما بود
در همین حال اما گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» وابسته به رژیم صهیونیستی، مدعی شده که «بخش عمده‌ای از جایگاه‌های سوخت در ایران» را از کار انداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز آو اسراییل، یک گروه هکریوابسته به اسراییل موسوم به «گنجشک درنده» مدعی شد که جایگاه‌های سوخت در بخش‌های عمده‌ای از ایران را مختل کرده است.

تایمز آو اسراییل به نقل از بیانیه این گروه هکری که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، نوشت که «این حمله سایبری پاسخی به اقدامات ایران در منطقه بوده است»!

گروه هکری اسرائیلی «گنجشک درنده» مدعی شد: این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.

گنجشک درنده پیش‌تر مدعی شده بود که به کارخانه‌های بزرگ فولاد ایران حمله سایبری کرده است. در آن برهه، خبرنگاران ارتش رژیم صهیونیستی که مقامات ارشد این رژیم دائما با آنها جلسات غیر رسمی برگزار می‌کردند، مدعی شدند که تل‌آویو پشت آن حمله بوده است.

و در نهایت اینکه سرهنگ موسوی پور رییس پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست که در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اخلال توقف نکنند. توقف در اطراف پمپ‌های بنزین باعث ایجاد ترافیک و برهم خوردن نظم شهری می‌شود.

این دومین بار طی سه سال اخیر است که سامانه سوخت کشور دچار مشکل می‌شود که در نخستین مورد عامل اختلال حمله سایبری اعلام شد.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين