۰

دبیرخانه مشترک تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۰
دبیرخانه مشترک تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود
دبیرخانه مشترک تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود

آی‌تی‌من- رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید سازوکار مشخصی برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی صنعت آی‌تی در کشور تعریف شود، گفت: متأسفانه پررنگ شدن حضور مونتاژکاران در این صنف فضا را برای فعالیت تولیدکنندگان واقعی محدود کرده است و باید سازوکاری برای حمایت از آن‌ها تعریف شود.

سادینا آبایی در نشست مشترک کمیسیون فاوای اتاق ایران با اعضای انجمن واردکنندگان کالا و تجهیزات رایانه‌ای و اعضای کمیسیون تأمین سازمان نصر تهران، افزود: هدف از برگزاری این جلسات مشترک، شناسایی مشکلات صنعت آی‌تی، اولویت‌بندی و جمع‌بندی برای نحوه پیگیری آن‌ها به شکل منسجم است و این جلسه در راستای اتحاد تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برگزار شده؛ چراکه هرچه در پیگیری مسائل و مشکلات، یک‌صدا عمل کنیم، قطعاً موفق‌تر خواهیم بود.

آبایی از تشکیل دبیرخانه مشترک تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کمیسیون فاوای اتاق ایران خبر داد و گفت: جلسات این دبیرخانه به صورت ماهانه برگزار خواهد شد و در آن دغدغه‌های اصلی فعالان حوزه آی‌تی شناسایی و اولویت‌بندی می‌شود تا پس از مطالعه کارشناسی، در قالب یک طرح مشخص از سوی اتاق ایران به دولت ارجاع و پیگیری شود.

حمیدرضا واشقانی فراهانی، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران هم در این نشست، اظهار کرد: تشکل‌های موجود هرکدام برای حل مسائل مربوط به خود تلاش‌هایی می‌کنند اما ممکن است یا به دلیل تضاد منافع و یا موازی کاری در نهایت انرژی خود را هدر بدهند و به نتیجه‌ای نرسند.

او تأکید کرد: باید بین تشکل‌های مختلف هم‌صدایی ایجاد کنیم و با اولویت‌بندی دغدغه‌ها، از اتاق ایران به عنوان قدرت بالاتر برای پیگیری این دغدغه‌ها استفاده کنیم.

مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فاوای سازمان نصر هم با بیان اینکه مشکل اساسی ما با دولت عدم وجود بدنه کارشناسی در آن است، ادامه داد: باید در قالب این دبیرخانه مشترک، تقسیم‌کار کنیم و دغدغه‌ها و مسائل صنف را در قالب کارگروه‌های کوچک دنبال کنیم. در واقع باید نقش کارشناسی که در بدنه دولت وجود ندارد را خودمان برعهده بگیریم و کار را پیش ببریم.

او با اشاره به مشکلات تأمین ارز و واردات تجهیزات فاوا، تأکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا این موضوع برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران درونی شود که اولویت تأمین تجهیزات فاوا حتی از دارو هم بالاتر است. چرا که اگر این تجهیزات وارد نشوند کار به تولید دارو، آموزش و ... سایر فعالیت‌ها نخواهد رسید. امروزه فعالیت همه بخش‌ها به این تجهیزات وابسته هستند و جایگاه واردات این تجهیزات بلافاصله بعد از واردات گندم است و قانون‌گذار باید اهمیت این موضوع را بداند.

در این نشست اعضای کمیسیون تأمین سازمان نصر و انجمن واردکنندگان کالا و تجهیزات رایانه‌ای به بیان اولویت‌های مورد نظر خود پرداختند. مسئله تأمین ارز، تأمین نقدینگی، تقویت خدمات پس از فروش، حل مسئله تضاد منافع تشکل‌های مختلف حوزه آی.تی، استانداردهای شبکه، تولید داخل سوییچ، مسائل گمرک، حل مشکل بخشنامه‌های بانکی درباره تأخیر در تحویل اسناد تولید، طولانی شدن فرایند ثبت سفارش‌ها، قاچاق و واردات غیررسمی‌محصولات دست‌دوم به بازار، تصمیمات خلق‌الساعه مالیاتی از جمله مهم‌ترین اولویت‌های مطرح‌شده آن‌ها بود.

همچنین فعالان اقتصادی حوزه آی‌تی در این نشست خواستار حمایت از تولیدکنندگان واقعی این صنعت در مقابل مونتاژکاران شدند. به گفته آن‌ها در حال حاضر با عنوان حمایت از تولید داخلی، سیاست پیچ و مهره بستن و مونتاژ حمایت می‌شود و از آنجا که آن‌ها سرمایه‌گذاری برای زیرساخت انجام نمی‌دهند، حضورشان مانع از رشد تولیدکننده واقعی در این صنعت شده است.

نمایندگان صنعت آی‌تی در این جلسه تأکید کردند که به بهانه حمایت از تولید داخلی، واردات کالاها و تجهیزات فاوا محدود شده است. در حالی که از آنجا که زیرساخت‌های تولید در کشور فراهم نیست، این سیاست به نفع مونتاژکاران شده که اتفاقاً کالای مونتاژ شده را به قیمت گران‌تر از کالای وارداتی وارد بازار می‌کنند.

در نهایت قرار بر این شد تا این دغدغه‌ها در دبیرخانه مشترک تشکل‌های حوزه فاوا اولویت‌بندی و پیگیری شوند.

 
کد مطلب : ۲۸۲۳۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين